قراردادهای متعددی برای توسعه صادرات گاز داریم / ایران به صورت داوطلبانه  با «COP21» همکاری می کند

وزیر نفت، با تاکید بر اینکه قراردادهای متعددی برای توسعه صادرات گاز در دست اقدام داریم ، گفت: اولویت ما نهایی شدن خط لوله گاز برای صادرات به کشورهای همسایه است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، بیژن نامدار زنگنه پس از پایان اجلاس فوق العاده وزرای نفت و انرژی کشورهای صادرکننده گاز در جمع خبرنگاران، افزود: از جمله قراردادهایی که در دست اقدام است توسعه همکاری های گازی با پاکستان، عراق و کشورهای جنوبی خلیج فارس و همچنین فعال کردن صادرات ال ان جی از میادین گازی مانند میدان فروزان است.

وی، گفت: بقیه فعالیت های صادراتی ایران در زمینه گاز به ارزیابی بهتر از بازارهای جهانی و همچنین شرکای سرمایه گذار ما بستگی دارد.

زنگنه، با تاکید بر اینکه نباید بازار نفت وگاز سیاسی باشد، گفت: سیاسی کردن این بازار به ضرر تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است و همه را دچار مشکل می کند.

وی گفت: در زمینه پایین نگه داشتن قیمت جهانی گاز نیز نگرانی هایی مانند قیمت نفت وجود دارد و اینکه ممکن است بر اساس یک اراده سیاسی قیمت پایین نگه داشته شده باشد.

وزیر نفت کشورمان گفت: به دلیل مسایل زیست محیطی سهم گاز در سبد انرژی جهان به بالای 28 درصد افزایش یافته اما همچنان سوخت ذغال سنگ به دلیل حمایت برخی کشورهای مصرف کننده به عنوان رقیب در بازار فعال است.

زنگنه ادامه داد: سوخت گاز به لحاظ co2 و سایر آلودگی های جانبی پاک ترین سوخت محسوب می شود و برغم رشد مصرف یکی از مهمترین دغدغه های ما قیمت گاز است.

وی گفت: این نگرانی ما در بازار گاز یعنی پایین نگه داشتن قیمت در بازار اختلال ایجاد می کند و میل سرمایه گذاری در این بخش را کاهش می دهد.

احتمال امضای تفاهمنامه در اجلاس گازی تهران

وزیر نفت از احتمال امضای تفاهمنامه در حاشیه برگزاری اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در تهران خبر داد و گفت: انتخاب دبیرکل مهمترین بحث هفدهمین نشست عادی جی یی سی اف است.

زنگنه درباره اینکه آیا ترکمنستان و آذربایجان درخواستی برای پیوستن به جی یی سی اف مطرح کرده اند یا خیر، گفت: ترکمنستان درخواستی برای پیوستن به جی یی سی اف مطرح نکرده اما آذربایجان درخواست خود را مطرح کرده و در اجلاس عادی وزارتی این مجمع که بعدازظهر امروز برگزار می شود درخواست این کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

وی درباره این که در هفدمین اجلاس عادی وزارتی چه مباحثی مطرح خواهد شد، افزود: انتخاب دبیرکل مهمترین بحث نشست بعدازظهر امروز خواهد بود؛ ضمن این که در مباحثی مانند بودجه این مجمع، راهبرد بلندمدت گاز و... نیز در این نشست مطرح خواهد شد.

وزیر نفت با بیان این که در نشست فوق العاده وزارتی که صبح امروز برگزار شد پیش نویس سومین اجلاس سران آماده شده است، گفت: این نشست همچنین پیامی برای کاپ 21 که هفته آینده در پاریس برگزار می شود خواهد داشت.

وی با تاکید بر این که سوخت گاز بعنوان سوخت پاک و برای جلوگیری از آلایندگی هوا باید مورد توجه جدی در جهان قرار گیرد، تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون میزان مصرف زغالسنگ در جهان بالاست که باید کاهش پیدا کند.

افزایش سهم گاز در سبد انرژی مصرفی جهان در اولویت است

وزیر نفت، با بیان اینکه برای افزایش سهم گاز در سبد انرژی مصرفی جهان تلاش می کنیم، گفت: درحال حاضر حدود 28 درصد این سبد انرژی به گاز اختصاص دارد که در مقایسه با سهم 30 درصدی ذغال سنگ پایین است.

زنگنه، با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای کشورهای صادرکننده گاز (GCEF) افزود: بیانیه اجلاس تهران به اجلاس کاپ 21 پاریس ارسال خواهد شد تا مصرف کنندگان و سرمایه گذاران و فعالان این حوزه را به گسترش سرمایه گذاری و انتقال فناوری به ویژه در عرصه صنایع بالادستی گاز به عنوان سوخت پاک تشویق کند.

وی گفت: همچنین جلب سرمایه گذاری برای انتقال و مایع سازی گاز طبیعی در برنامه است.

زنگنه، درباره اینکه آیا از شرکت های خصوصی هم برای حضور در این اجلاس و مذاکره برای سرمایه گذاری دعوت شده است، افزود: این اجلاس بین دولتی است و شرکت های خصوصی حضور ندارند البته ما برنامه هایی برای صحبت و مذاکره با شرکت های دیگر داریم.

وی درباره انتخاب دبیرکل جدید هم گفت: در اجلاس بعدازظهر یکی از دستورکارها انتخاب دبیرکل است و بررسی می شود که آیا دبیرکل فعلی به کار خود ادامه دهد یا نه.

زنگنه افزود: اگر ادامه کار دبیرکل فعلی تایید شود نیازی به بررسی انتخاب دبیر کل جدید نخواهد بود در غیر این صورت باید فرآیند انتخاب فرد جدید آغاز شود.

ایران به صورت داوطلبانه و جدی با «COP21» همکاری می کند

وزیر نفت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمینه همکاری با همایش COP21 تعهداتی را پذیرفته که این موارد به صورت رسمی اعلام می شود.

وزیر نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دستور کار COP21 کاهش گازهای گلخانه ای است، گفت: ایران نیز به صورت داوطلبانه و جدی در این زمینه همکاری می کند.

بیژن زنگنه افزود: هم اکنون تعهداتی را در این زمینه پذیرفته ایم که به صورت رسمی اعلام می شود.

وی اعلام کرد: مصرف گاز به ازای هر مولکولی که سوخته می شود در میان دیگر سوخت ها کمترین مقدار CO2 را تولید می کند.

401401

کد خبر: 548352

وب گردی

وب گردی