تولید دستگاهی برای مطالعه عملکرد مغز

محققان دانشگاه تهران قادر به ساخت دستگاهی برای مطالعه عملکرد مغز شدند که امکان مطالعه تغییرات جریان خون (همودینامیک) در مناطق مختلف مغز را فراهم می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید کمال الدین ستاره دان مجری طرح 'طراحی، توسعه و ارزیابی سیستم fNIRS آزمایشگاهی 16 کاناله' در مورد این طرح گفت: این دستگاه بر پایه تابش نور در محدوده مادون قرمز نزدیک به بافت مغز و دریافت و پردازش نور منعکس شده، امکان مطالعه تغییرات جریان خون (همودینامیک) در مناطق مختلف مغز را فراهم می کند که در نتیجه با اطلاع از میزان تغییرات جریان خون، ناحیه فعال و میزان فعالیت نورونی آن منطقه تعیین می شود.

او با اشاره به اینکه روش fNIRS روشی نسبتا نوین برای مطالعه عملکرد مغز است، گفت: این روش در مقایسه با روش معمول ثبت فعالیت های الکتریکی مغز، با ارسال و دریافت نور در طول موج های مشخص به بافت مغز، ناحیه فعال در قشر مغز را شناسایی می کند.

ستاره دان گفت: در هنگام انجام یک فعالیت فکری، جریان خون منطقه فعال مغز به دلیل نیاز به اکسیژن بیشتر افزایش می یابد و موجب تغییر شدت نور عبوری از آن می شود؛ با پردازش این سیگنال درک بیشتری از نواحی فعال و نحوه عملکرد مغز به دست می آید بنابراین با این روش میزان فعالیت قسمت های مختلف مغز پایش می شود.

شناخت کامل مغز با دستگاه fNIRS
ستاره دان گفت: علاوه بر امکان انجام مطالعات تحقیقاتی روی مغز و شناخت بیشتر از نحوه عملکرد آن که یکی از کاربردهای اصلی این دستگاه است، کاربردهای کلینیکی متفاوتی نیز برای آن متصور است که به عنوان مثال می توان به تشخیص بیش فعالی در کودکان، پایش میزان اکسیژن مغز نوزادان در بخش NICU، تعیین عمق بیهوشی هنگام عمل جراحی و ارزیابی انواع بیماری های مرتبط با میزان فعالیت مغز همچون آلزایمر اشاره کرد.
او گفت: همچنین از دیگر کاربردهای مهم این روش بررسی میزان توانایی تمرکز فرد روی یک مساله خاص و آموزش افزایش میزان تمرکز از طریق برقراری بیوفیدبک است.

اندازه گیری میزان اکسیژن رسانی به مغز با دستگاه fNIRS

او گفت: پروژه تحقیقاتی دیگری که اکنون با کمک پزشکان بیمارستان کودکان مفید در حال اجرا است استفاده از این دستگاه برای اندازه گیری میزان اکسیژن رسانی به مغز کودکانی است که در بدو تولد مشکلات تنفسی دارند؛ این دستگاه با تعداد کاناهای متفاوت قابل پیاده سازی است که در نمونه اولیه یک نوع چهار کاناله طراحی و ساخته شد و در ادامه با حمایت ستاد علوم شناختی نوع 16 کاناله آن نیز طراحی و پیاده سازی شد که تمام منطقه پریفرونتال در پیشانی را پوشش می دهد.

معاون پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: درحال حاضر عمده استفاده این دستگاه انجام پروژه های تحقیقاتی در آزمایشگاه های مشابه آزمایشگاه دانشگاه تهران در دانشگاه های مختلف کشور است.
ستاره دان گفت: هزینه تمام شده برای ساخت این دستگاه بسیار پایین تر از مشابه خارجی آن است و نکته مهم در تولید این دستگاه دستیابی به دانش فنی آن است که حدود چهار سال زمان برای دستیابی به آن صرف شده و در ادامه امکان انجام تحقیقات با سرعتی بیشتر در این زمینه فراهم است.

او گفت: حمایت مادی و تشویق های مسوولان ستاد در ساخت این دستگاه به تسریع روند این پروژه که از چند سال پیش در آزمایشگاه NIR دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران آغاز شده بود، کمک بسیاری کرد. البته با توجه به اینکه هنوز نمونه خارجی این دستگاه در داخل کشور به کار گرفته نشده است، فناوری آن مرز دانش بوده و در آینده نزدیک با حمایت ستاد علوم شناختی وارد مرحله تجاری سازی خواهد شد.

۲۰۲۰

کد خبر: 548360

وب گردی

وب گردی