تغییر سبک زندگی جهان را به سمت چاقی سوق داده است

دبیر بورد تغذیه وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تغییر سبک زندگی، کاهش تحرک و گذار تغذیه‌ای جهان را به سمت چاقی سوق داده است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، سیدعلی کشاورز در سمینار تغذیه و کنترل چاقی که در آمفی تئاتر بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه برگزار شد، گذار تغذیه‌ای را فراموش کردن عادات تغذیه‌ای پدران و مادران و جایگزین کردن مصرف بی‌رویه فست فودها، غذاهای چرب و پر سس، شکر و شیرینی‌جات و فرهنگ مصرف افراطی و تجملات برشمرد.

او گفت: پیامدهای چاقی بیماری‌های قلبی - عروقی، دیابت، کبد چرب غیرالکلی، نقرس، سنگ کیسه صفرا، تخمدان پلی کیستیک، ناباروری وسرطان است و بروز یک سوم سرطان‌ها بستگی به وضعیت تغذیه دارد.

کشاورز ادامه داد: در رژیم‌های کاهش وزن می‌توان مکمل‌های فیبری پروتئینی را با خیال راحت تجویز کرد و همچنین از عصاره چای سبز، قهوه سبز و فلفل سیاه به منظور بالا بردن متابولیسم بدن استفاده کرد.

او استفاده از گروه‌های چهارگانه غلات، لبنیات، گوشت مرغ و ماهی، تخم مرغ، میوه و سبزیجات را توصیه کرد و به حداقل رساندن مصرف قند و شکر و نمک به عنوان دو سم سفید و عدم استفاده از چربی‌های جامد در آشپزی را گامی مهم در مهار چاقی وعوارض آن دانست.

دبیر بورد کشوری تغذیه در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان بحران اضافه وزن را کنترل کرد، گفت: پیروی از رژیم غذایی، اصلاح عادات غذایی، داشتن نظم در غذا خوردن، فعالیت بدنی منظم و فرهنگ‌سازی در رفتارهای اجتماعی از جمله مواردی است که می‌تواند در رفع بحران اضافه وزن موثر باشد.

20106

کد خبر: 548362

وب گردی

وب گردی