علی جنتی در اختتامیه جایزه جلال:شیوه صداقت‌آمیز از محتوای دردمندانه  آثار جلال جدا نبود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نگاه به برندگان جایزه «جلال» نشان می‌دهد که گردانندگان این جایزه همچون خود جلال با سعه صدر به کارشان پرداخته‌اند و در این جشن ملی به تمام طیف‌ها نگاه شده است.

به گزارش ایسکانیوز علی جنتی در مراسم پایانی جایزه جلال آل احمد که امروز 30 آبان در تالار وحدت برپا شد گفت: سلام بر تمام پدید آورندگانی که در راه تکوین زبان فارسی سهم دارند و سلام بر کوشندگانی که زبان فارسی را والایی بخشیدند و آثار فاخر آفریدند. ایرانیان به پشتوانه آثار مکتوب از گردنه‌های دشوار تاریخ عبور کردند. نثر فارسی با بی‌پیرایگی در سیطره نثر جهان پیچیده بود و از زمان مشروطه زبان نوشتار به زبان گفتار نزدیک شد. نوشتن داستان و رمان به زبان فارسی رهاورد رهایی از دشوارنویسی است و اهمیت ادبیات داستانی در آزادی و تفکر نمایان می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: آن‌جا که دغدغه جامه فاخر داستان بپوشد ماندگار خواهد شد. کتاب‌های بزرگ تاریخ که سرآمد آن‌ها قرآن است سرشار از داستان هستند. به جرأت می‌توان گفت داستان تأثیرگذارترین هنر مکتوب بر مخاطب است. از شاهنامه فردوسی تا فیلمنامه‌های امروزی نشان می‌دهند داستان فارسی همیار دیگر هنرهاست.

او همچنین بیان کرد: برپایی جایزه امروز باعث خشنودی است. در جایزه جلال به همه طیف‌ها توجه شده است و امیدوارم این جایزه جلوه تازه‌ای از فرهنگ را روشن سازد.

جنتی با بیان این‌که جلال درد انسانیت داشت، اظهار کرد: جلال از آسیب‌هایی که زندگی انسان را ضایع می‌کرد ترس داشت. شیوه صداقت‌آمیز از محتوای دردمندانه از آثار او جدا نبود از این رو ادبیات جلال جذاب می‌نمود. در واقع باید گفت توان فکری جلال فراتر از زمانه خود بود و او تیزبینانه‌تر پیرامون خود را می‌دید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دیگر خصوصیات جلال آل احمد گفت:‌ در دوره‌ای که بسیاری از نویسندگان دور از مردم بودند و مردم آثار این نویسندگان را نمی‌خواندند جلال با ادبیات خودش نویسندگان را از برج‌های تنهایی به میان مردم آورد. عنوان جلال برای این جایزه برازنده‌ترین عنوان است.

او درباره بین‌المللی شدن جایزه جلال هم بیان کرد: بین‌المللی شدن این جایزه می‌تواند به رونق ادبیات فارسی بیانجامد. به نظر می‌رسد حداقل باید جایزه جلال در حوزه کشورهای هم‌زبان برپا شود. سال گذشته گفتم و امسال هم می‌گویم که امکانات جایزه جلال سنجیده شود تا بتوانیم این جایزه را بین‌المللی کنیم. اعتبار این جایزه ادبی مبتنی بر حفظ اعتماد و داوران برجسته‌ای است که با جایزه جلال آل احمد همراه بودند.

502502

کد خبر: 548392

وب گردی

وب گردی