واتیکان 5 تن را به اتهام افشای رسوایی این نهاد محاکمه می‌کند

یک رسانه ایتالیایی گزارش داد، واتیکان پنج تن را به افشای رسوایی‌های قلب کلیسای کاتولیک متهم کرده و قرار است دادگاه این افراد در 24 نوامبر (سوم آذر) برگزار شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، کایرو بندتینی، معاون سخنگوی واتیکان تایید کرد که احضاریه این دادگاه به این افراد ابلاغ شده است و بیانیه‌ای رسمی در این زمینه به زودی منتشر خواهد شد.

در گزارشی که روزنامه ریپوبلیکا در این باره نوشته، آمده است: پس از پایان تحقیقات درباره ربودن اطلاعات اسناد مقر پاپ اعظم، قضات عالی واتیکان پنج تن را متهم کردند.

در این میان لوسیو آنخل والیو، کشیش اسپانیایی و فرانچسکا چائوکی، کارشناس ایتالیایی مسائل پاپ اوایل ماه جاری به اتهام ربودن این اسناد و افشای آنها در رسانه‌ها بازداشت شدند. جیانلویجی نوتزی و امیلیانو فیتیپالدی، خبرنگاران ایتالیایی نیز پس از انتشار کتابشان که حاوی این اسناد افشا شده بود مورد بازجویی قرار گرفتند.

والیو بالدا و چائوکی هر دو اعضای کمیسیونی بودند که از سوی پاپ برای مشاوره وی در امور اصلاحات اقتصادی در واتیکان تشکیل شده بود. نفر پنجم نیز نیکولا مایو است که او هم عضو این کمیسیون منهدم شده، بوده است.

فیتیپالدی در این باره به یک خبرگزاری ایتالیایی گفته است که از این اقدام واتیکان به شدت متعجب و شوکه شده است.

او گفت: شاید من ایتالیایی باشم اما معتقدم آنها می‌توانستند کسانی که دست به جرم زده‌اند را بازجویی کنند نه کسی را که این جرایم را افشا کرده است.

این خبرنگار تاکید کرد، براساس قوانین سال 2013 درباره دادخواست‌های تنظیم شده از سوی پاپ هر یک از این متهمان با خطر هشت سال زندان یا بیشتر مواجه هستند.

چائوکی که مدت کوتاهی پس از بازداشت آزاد شد متعهد به همکاری با مقامات شده است اما والیو هنوز هم در زندان واتیکان به سر می‌برد.

رسوایی واتیکان که شامل بریز و بپاش‌های فراوان این نهاد مذهبی، فساد و دزدی می‌شود خاطرات تلخی را برای کارکنان این مجموعه رقم زده است.

301302

کد خبر: 548495

وب گردی

وب گردی