در سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد؛ هم‌اندیشی با موضوع انرژی و کربن

جلسه هم‌اندیشی با موضوع «انرژی و کربن» به منظور هماهنگی و ارتباط هرچه بیشتر دستگاه‌های دولتی در خصوص موضوع انرژی و کاهش گازهای آلاینده به ویژه کربن در محل سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، این جلسه با حضور نمایندگانی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ایران، شرکت نفت، پژوهشگاه نیرو، پژوهشگاه نفت، متخصصان صنایع نفت و گاز، سیمان، آب و حمل ونقل به همراه اعضای هیات علمی دانشگاه‌­ها در کنار متخصصانی از کشورهای نروژ و استرالیا تشکیل شد.

دکتر حسنعلی ازگلی، عضو هیات علمی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و دبیر علمی و اجرایی این جلسه گفت: در جلسه گروه انرژی و کربن که با حضور جمعی از مدیران و اعضای هیأت علمی پژوهشکده مکانیک و اعضای منتخب گروه انرژی و کربن برگزار شد، ابتدا دکتر فؤاد فرحانی بغلانی، رییس پژوهشکده مکانیک به معرفی و ارائه فعالیت‌ها، دستاوردها و توانمندی‌های سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و پژوهشکده مکانیک در حوزة انرژی پرداخت.

او گفت: پس از آن اعضای هیات علمی حاضر در جلسه به ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی خود پرداختند که در اولین ارائه مهندس حمید امامی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های پژوهشکده مکانیک درخصوص معرفی مرکز ملی آزمون پمپ‌های گریز از مرکز پرداخت.

او گفت: امامی در ارائه خود به بررسی وضعیت موجود کشور درخصوص میزان مصرف انرژی پمپ‌ها و لزوم استانداردسازی محصولات تولیدکنندگان پرداخت و تأسیس اولین آزمایشگاه Gragd1 را از دستاوردهای پژوهشکده مکانیک برشمرد و اعلام کرد در پی رایزنی‌های صورت گرفته الزام تولیدکنندگان به اخذ و استفاده از برچسب انرژی اجرایی شده‌ است و مسؤولیت این امر نیز بر عهده پژوهشکده مکانیک است.

ازگلی با اشاره به ارائه دوم جلسه از سوی مهندس سهیلا خوشنویسان، مدیر آزمایشگاه سوخت و احتراق پژوهشکده مکانیک، گفت: ارائه وی متمرکز بر معاینه فنی موتورخانه‌های ساختمان‌های مسکونی و به‌سازی مشعل‌های مورد استفاده در آن بود. به گفته وی قدیمی بودن فناوری‌های مورد استفاده و عدم تنظیم صحیح مشعل‌ها یکی از مسائل اصلی اتلاف انرژی در این بخش است که نیاز به بازنگری جدی دارد.

دبیر علمی و اجرایی این جلسه هم‌اندیشی در توضیح ارائه سوم این نشست، گفت: مهندس کیوان نیاکی، مدیر آزمایشگاه‌­های سیستم‌­های تهویه مطبوع، فن و همچنین سیستم­‌های گرمایش- سرمایش به معرفی فعالیت‌های این بخش در سطح کشور پرداخت و راه‌اندازی آزمایشگاه تجهیزات سرمایشی و هواساز را از عمده فعالیت‌های پژوهشکده مکانیک در این حوزه نام برد. وی با اشاره به پایین بودن ضریب عملکرد تجهیزات سرمایشی اظهار کرد که برای جبران حجم سرمایش مورد نیاز سازندگان اقدام به تولید تجهیزات بزرگتر و در نتیجه مصرف انرژی بیشتر می‌کنند؛ در حالی که افزایش ضریب عملکرد می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و همچنین حجم تجهیزات منجر شود.

بر اساس این گزارش، در ادامه جلسه سه موضوع دیگر با عناوین «نیروگاه‌های خورشیدی حرارتی»، «آیا هیدروژن سوخت اصلی آینده است؟» و «طراحی و بهینه‌سازی برج‌های خنک کننده» از سوی اعضای گروه انرژی و کربن ارائه و بررسی شد.

20102

کد خبر: 548753

وب گردی

وب گردی