پاسخی به هجمه های اخیر علیه محیط فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

فکر شهرت شاید در سر خیلی از افراد با ارائه راه کارهای زیادی روبرو شود. بعضی با اقدامات عجیب مانند از بالای پل پریدن با لباس اسپایدر من! بلند کردن مو یا ناخن! یا کشیدن کامیون با دندان! اما همه این معروفیت ها بد هم نیست. شاید فرد معلولی که از پله های برج میلاد بالا رفته است، عزم بالای یک فرد معلول که به ظاهر بدن او کم توان تر از بدن انسان های سالم است را نشان می دهد.با این حال افرادی هم سعی می کنند با شایعه پراکنی و افترا زدن خود را به معروفیت و حتی به خیال باطل خود محبوبیت برسانند.

به گزارش ایسکانیوز، چند روز پیش یکی از خبرگزاری های تندرو در مصاحبه ای با مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات تیتری با عنوان «سیاست‌های دانشگاه آزاد هم‌راستا با هشدارهای مقام معظم رهبری نیست» را منتشر کرد. خود این مصاحبه با شبهاتی روبرو بود.

جوابیه دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی بر مدار قانون و در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب حرکت می‌کند؛

در متن مصاحبه خبرگزاری فارس با مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات، موضوع برگزاری اردوهای مختلط دانشجویی و برگزاری کنسرت پیش و پس از سخنان رهبر معظم انقلاب دستاویز بحث ایشان برای بیان مطالبی ناصحیح خطاب به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شده است که نادرست و خالی از وجه است، چرا که دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بارها از زبان رئیس دانشگاه و معاون فرهنگی و دانشجویی اعلام کرده است که اردوی مختلف دانشجویی و کنسرت در دانشگاه آزاد اسلامی ممنوع است و حتی از سوی نهادهای مسئول در دانشگاه با معدود متخلفین برخورد صورت گرفته است. پرسش این است، ایشان که مدعی امر به معروف و نهی منکر شده است آیا مستندات مدنظر خود را به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تحویل داده است یا نه؟ اگر چنین بوده که ایشان و دیگر دانشجویان می‌بایست منتظر اعلام نتیجه می‌بودند، اگر مستندات را ارائه نداده‌اند، چرا قبل از ارسال مستندات اقدام به مصاحبه کرده است؟

ضمن تأکید مجدد بر اینکه در صورت ارائه مستندات از سوی ایشان یا خبرگزاری فارس قطعاً موضوع پیگیری و رسیدگی واقع خواهد شد، این سؤال مطرح است که اگر مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات پیش از اثبات و استناد به مدارک معتبر این مطالب را بیان کرده است، پذیرای مسئولیت دنیوی و اخروی این اتهام به دانشجویان، استادان و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود؟

نکته دیگر درباره مصاحبه صورت گرفته ادعای محدودسازی بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی است که چنین ادعاهایی بارها از سوی مسئولان دانشگاه پاسخ داده شده است و بهتر بود ایشان به آن مطالب رجوع می‌کرد. با این حال اگر ایشان اندکی با مسائل تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها آشنا باشد، باید بداند بخش‌نامه تشکل‌های اسلامی - سیاسی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با هدف تسهیل و قانونمند کردن فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی است و با رویکرد فرهنگی تهیه و تنظیم شده و تمامی واحدهای دانشگاه ملزم و مکلف شده‌اند که برای تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی تسهیلات ایجاد کنند. این بخشنامه براساس قوانین موضوعه از قبیل قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوب سال 1377 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی قانون فوق‌الذکر مصوب یکصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سال 1388 تدوین شده است، در مورد بسیج دانشجویی نیز به موجب ماده 4 آیین نامه اجرایی قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی این تشکل قانونمند می‌بایست با هماهنگی و همکاری مسئولان واحدهای دانشگاهی و مطابق ضوابط مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت کنند و پرسش این است که در کجای این بخشنامه برای بسیج دانشجویی محدودیت ایجاد شده است؟ آیا عمل به ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی از نظر این مسئول محترم بسیج دانشجویی محدودیت به شمار می‌رود؟

دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان دارای 400 واحد دانشگاهی است و می‌بایست رویه واحدی را ایجاد کند تا همه مسئولین واحدها در مقابل موضوعات واحد، تصمیمات یکسانی بگیرند که دقیقاً منطبق بر قانون باشد. مضاف براینکه تبعیض و اعمال سلیقه‌های فردی در رابطه با تمامی تشکل‌های دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی غیر قابل قبول است، لذا تصمیم‌گیری در تمامی این موارد به هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی واگذار شده است که دارای شأن و جایگاه قانون بوده و ماده 4 آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب چهارصد و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی گواه این ادعا است؛ بنابراین اینکه مسائل در فضایی رسانه‌ای به گونه‌‌ای به وارونه و یک جانبه مورد بحث و نقد قرار بگیرد تنها شائبه سیاسی کاری را بیشتر نمایان می‌کند.

مجدداً تأکید می‌شود که حسب نظر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت همه تشکل‌ها در دانشگاه در چارچوب قوانین و ضوابط موجود صورت می‌‌گیرد.

ادعای مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات درباره مراسم 13 آبان هم نکته دیگری در این مصاحبه با خبرگزاری فارس بود که با گذشت چندین روز از برگزاری این مراسم کوشیده شده مطالب نادرست و خالی از واقعیت در این باره تولید شود، جای تعجب دارد که ایشان در فضای رسانه‌‌ای مطالب نادرستی را درباره مراسم 13 آبان بیان کرده است، چرا که ادعای مطرح شده مبنی بر جلوگیری از حضور خانواده شهدا کذب محض است و واحدهای علوم و تحقیقات همواره با کمال احترام با خانواده‌های شهیدان برخورد کرده است.

برای مثال با هدف تجلیل از خانواده‌های عزیز شهدای علوم و تحقیقات برای اولین کنگره بزرگ دانشگاهیان تحت عنوان الگوهای جاودانه و اسوه‌های صبر با حضور بیش از هزار خانواده شهید و نیز مراسم تجلیل از خانواده‌های شهدای هسته‌ای و همایش شمیم ایثار در این واحد برگزار شده است، در همین نشست مورد ادعای ایشان نیز خانواده‌های شهید احمدی روشن و شهید فهمیده حضور داشته‌اند.

طبق مقررات، حضور و سخنرانی هر فرد خارجی در دانشگاه باید با مجوز حراست دانشگاه باشد و علی‌رغم اینکه مجوز لازم توسط بسیج دانشجویی به مسئولیت خود ایشان اخذ نشده بود، این جلسه با همکاری کامل واحد برگزار شد و مسئولان واحد علوم و تحقیقات هم مقدمات و مکاتبات برگزاری جلسه در این باره را از قبل انجام داده‌‌اند.

در بخش دیگری از متن این مصاحبه، مسئول محترم بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات که گفته است آیا دانشگاه محل پژوهش و علم‌آموزی یا جذب توریسم است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که دانشگاه حتماً محل پژوهش و علم‌آموزی است، اما سؤال این است که چگونه مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات، گردشگری و تحصیل در این رشته با اهمیت در عصر حاضر را علم و فعالیت پژوهشی و دانشگاهی نمی‌داند؟ آیا سخن ایشان توهین به دانشجویان و استادان رشته گردشگری نیست؟ آیا سرمایه‌گذاری با هدف تقویت صنعت گردشگری کشور خلاف منافع ملی است؟ اگر دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهادی غیر دولتی با هدف تقویت درآمدهای غیر شهریه‌ای خود و اقتصاد دانش‌بنیان که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است در این صنعت فعال باشد و از طریق صنعت گردشگری به تقویت ثروت ملی کمک کند، کار غیر منطقی انجام داده است؟

برای درک بهتر مسائل مرتبط با گردشگری مسئول بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات را به مطالعه این بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در تاریخ 1387.2.18 دعوت می‌کنیم که فرموده‌اند: «من تصورم این است که اگر مسئولین کشور مسئولین استان بتوانند از همین مسئله گردشگری به شکل درست، با تبلیغات صحیح و با جهت‌گیری صحیح استفاده کنند، درآمد استان را از همه معونه‌های دیگر بی‌نیاز می‌کند، مسئله گردشگری خیلی مهم است

بار دیگر تأکید می‌شود دانشگاه آزاد اسلامی همواره بر مدار قانون، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کرده و می‌کند و همواره پذیرای نقد مشفقانه و منصفانه خواهد بود به شرط آنکه تخریب، تهمت و افترا آمیخته آن نقد نباشد.

انتظار می‌رود این فعال محترم دانشجویی به دور از حاشیه‌سازی و بازی با کلمات به دنبال انجام رسالت خود در محیط دانشگاهی باشد. امید است خبرگزاری فارس نیز به دور از حاشیه‌پردازی‌ها، بزرگ‌نمایی‌ها و غرض‌ورزی‌ها به اصل بی‌طرفی کارکرد یک رسانه بیشتر توجه داشته باشد و به انتشار اخبار فاقد وجاهت پایان دهد.»

به گزارش ایسکانیوز؛ پس از این جوابیه بازهم فردی که در تلاش بود خود را به شهرت برساند سعی می کند خود را بیشتر نشان دهد و البته این کار را با بستن چشم خود بر روی حقائق انجام می دهد.

نکته اینجاست معضل بدحجابی در کشور ما فقط مربوط به محیط دانشگاهی نیست؛ همه موسسات و دانشگاه های کشور برشی از جامعه هستند که از جامعه رنگ می گیرند. هرچند که در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی مقررات خاصی برای ترویج عفاف و حجاب وجود دارد. ضمن اینکه رییس دانشگاه آزاد اسلامی به دفعات تاکید کرده که هیچ کنسرتی در دانشگاه آزاد برگزار نمی شود.

اما تاکیدی که همه مسئولین بر روی آن اتفاق نظر دارند، نقش دانشگاه ها در فرهنگ‌سازی است؛ بدون شک دانشگاه ها می توانند با توجه به شرایط موجود در معضل بدحجابی و دیگر معضلات فرهنگی جامعه را با ابزارهای نرم بهبود بخشند.

بسیج همراه و همدل با مردم و نظام جمهوری اسلامی

«بسیج شجرة طیبّه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفه‌های آن بوی بهار وصل و طراوات تعیین و حدیث عشق می‌دهد.» این سخن امام خمینی(ره) که خود تایید کننده پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی برای تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و با کممک یک میلیونی پربرکت خود باعث تناور شدن درخت با عظمت دانشگاه آزاد اسلامی شده، نشان می دهد بسیج از چه جایگاهی در کشور برخوردار است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در سخن خود درباره بسیج می فرمایند: «ایمان عاشقانه, ایمان عمیق, ایمان توأم با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است باعث درخشان شدن بسیج شد.» اما آیا واقعا ذات بسیج با تهمت و افترا یکسان است؟ پخش عکس هایی که اصلا هیچ ربطی به دانشگاه آزاد اسلامی ندارد، می تواند به این مجموعه علمی، ضربه ای وارد کند؟ قطعا این طور نیست. چراکه دانشگاه آزاد اسلامی، از سرمایه مردم و با جهت گذاری های علمی پایه گذاری شده است و این افتراها در طول سالیان از سوی بددلان عنوان شده است. گاه برای شهرت بادآورده و گاه برای مقابله با بنیانگذار این دانشگاه آیت الله هاشمی رفسنجانی.

نظر مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی نه تنها در دوره مدیریت جدید بلکه در تمام ددوران عمر سی ساله خود، در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت کرده است. اما درباره این مورد خاص به چند گفته مسئولین این مجموعه علمی اکتفا می کنیم.

دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره برگزاری اردوهای مختلط و کنسرت گفته است: تاکنون برگزاری اردوی مختلط در این دانشگاه آزاد اسلامی سابقه نداشته و اصولاً چنین اردوهایی در برنامه‌های این دانشگاه جایی نداشته و ندارد.

همچنین دکتر طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه یازدهمین جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه تمامی فعالیتهای فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در چهارچوب مقررات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، می گوید: در دانشگاه آزاد اسلامی اردوی مختلط و کنسرت موسیقی نداشته و نخواهیم داشت.

رسانه های تندرو

اما در این میان بعضی رسان های تندرو رسالت اصلی یک رسانه را فراموش می کنند و در شرایطی که همه باید طبق فرموده رهبری«همدلی و هم زبانی» را سرلوحه خود قرار دهند، با انتشار اخبار بی پایه آب بر آسیاب دشمنان انقلاب می ریزند.

شاید دوران بگم بگم ها و انتشار عکس در دولت قبل مخاطب های خود را داشت، اما در دولت تدبیر و امید انتشار عکس و مطالبی که از پایه هیچ اساسی ندارد، محلی از اعراب ندارد. پس بهتر است در شرایط کنونی کشور، همه برای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری و رسیدن به آرمان های امام راحل تلاش خود را دوچندان کنیم.

۲۰۱۰۱

کد خبر: 548783

وب گردی

وب گردی