بسیج، مدرسه عشقی که طوبای معرفت و دلدادگی است

حجت الاسلام والمسلمین علی عسکری

در هفته بسیج قرار داریم. مدرسه عشقی که طوبای معرفت و دلدادگی است. نهاد مردم بنیادی که نفس مسیحیایی امام راحل (ره) آن را تأسیس و طراوت بخشیده بودند بسیجیانی که عشق و حماسه حسینی را در دنیا بلندآوازه ساختند و پیر مرادشان در مورد آنان فرمود: من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خورم و فرمود: بسیج لشگر مخلص خداست.

ویژگی های مهم این یاران عاشق عبارت است از:

1- دلدادگی به خدا: فهم آسان این مطلب به این است که معرفت شناسی یک بسیجی در آغاز از نوع حصولی و استدلالی است ولی در ادامه و در میدان عمل از نوع قلبی و حضوری است. شاهد مثال و روشن این ادعا این است که در دوران دفاع مقدس بارها دیدیم معرفت حضوری چگونه جلوه های عشق و دلدادگی در یک بسیجی آشکار می شد و او را شیفته خود می کرد. رنگ و سبغه الهی به وی می داد. او را از فرش تا عرش بالا می برد تا آنجا که او به جز خدا و اتصال به حق به هیچ چیز دیگری اندیشه نمی کرد. این را فقط بسیجیان جبهه دیده می دانند که چگونه بسیجی صحنه های نبرد، چمران شهید در خلسه های باطنی و مستی های عاشقانه، اراده خودش را معطوف به خدا می کرد و فریاد می زد: یکی درد و یکی درمان پسندد / یکی وصل و یکی هجران پسندد / من از درمان و درد و وصل و هجران / پسندم آنچه را جانان پسندد... و در این میان چه بسیار بودند بسیجیانی که در جویبار جاری و راه عشق رفتند و ملکوتی شدند و ما حتی به گرد آنان هم نرسیدیم.

2- التزام به ولایت: اطاعت از ولایت دینی ویژگی مهم دیگر است که یک بسیجی دارای آن است. امام رضا (ع) فرمود انّ اِلا ما مَه اُسّ الاِسلام – امامت اساس بالنده اسلام است. شاخص مهمی که پایداری و استحکام مکتب اسلام به آن بستگی دارد. امام راحل (ره) و بنیانگذار بسیج فرمود: بسیج مدرسه عشق است. از جلوه های زیبای این مدرسه عشق در کنار عشق به خدا، عشق به ولایت است که در راستای عشق به خدا معنا پیدا می کند و چون بسیجی رهرو ولایت است، التزام به دستورالعمل های ولایت را عجین جان خود ساخته و مقید است در مسیر پیروی از ولایت نه افراط کند و نه تفریط. تفسیر به رأی نمی کند. دروغ نمی گوید. دورویی ندارد و شعارش جانم فدای رهبر است و می داند که در دوران غیبت باید تابع ولایت فقیه باشد. زینت ولایت شناخته شود و به قول معروف یار شاطر باشد نه بار خاطر. در این رابطه سفارش امام راحل (ره) مبنای عمل اوست که فرمود: من به همه قوای انتظامی اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی اگر با نظارت فقیه باشد آسیبی بر این مملکت وارد نخواهد شد.

3- خیرخواهی مردم: یک بسیجی می داند که مهمترین وظیفه یک مومن خیرخواهی مردم و همنوعان است. پیامبر (ص)، امامان معصوم (ع) و بزرگان دینی امین و خیرخواه مردم بودند. خیرخواهی مردم باعث شهادت برای آنان می شد. این مطلب به عنوان یک واجب و فریضه اجتماعی در قالب معروف گستری و منکرزدایی در آئین اسلام مطرح است. بسیجی همیشه دغدغه و خیرخواهی جامعه دینی را به عنوان یک ویژگی به همراه دارد و بر آن ملتزم است البته آنچه که امروزه بسیار مهم است زبان و روش خیرخواهی است. دقت در فرآیندهای اجتماعی و اقتضاها خیلی مهم است. کمترین چیزی که باید مورد توجه وی قرار گیرد این است که بعضی خیرخواهی ها نتیجه عکس ندهد و رسالت بسیج را دچار مخاطره نکند حالت تعصب ناروا داشتن، گروهی و باندی شدن سم مهلک برای حرکت بسیجیان است.

4- دوستی و مودت: رعایت اخلاق ویژگی مهم و اثربخش دیگری است که باید یک بسیجی دارا باشد. جدال و ستیزه جویی نابجا، نه شرط عقل است و نه باعث سازندگی. بالاترین مدال باارزش پیامبر (ص) که از سوی خدا بدان مفتخر است. خلق عظیم وجاذبه اخلاقی آن حضرت است. قرآن در مورد ایشان دارد: «اِنَّکَ لَعَلی خلُقٍ عَظیمٍ» بداخلاقی ربطی به دین و بسیج ندارد. این یک جرم نابخشودنی و خلاف عقل است. پیامبر (ص) فرمود: «رَأس العَقل بَعدَ الدّین اَلتَّوَدُّد اِلَی النّاس» در رأس عقل بعد از دین، دوستی با مردم قرار دارد. عقلانیت و محبت به مردم از ظرفیت های مهم و غیر قابل انکار برای بسیجیان محسوب می شود. امام صادق (ع) به یاران خودش سفارش می کرد و می فرمود: با رفتار خوب در میان مردم برای ما زینت باشید این سفارش های مشفقانه را رهبری و مقام ولایت نیز همیشه برای بسیجیان داشته است. یک بسیجی نباید فراموش کند که نوع رفتار امام علی (ع) با ابن ملجم، ضارب و قاتلش چگونه بود؟!

از همان شیری که می خورد، دستور داد به او بخورانند. به فرزندش امام حسن (ع) سفارش او را می کرد، با او مدارا کنند و افراط گری در کار نباشد. این اقدام درس آموز حضرت حتی با دشمن خونی، باید نصب العین بسیجیان باشد. آنچه مورد انتظار است، رفتار شایسته است که جاذبه حداکثری و دافعه حداقلی را باعث می شود نه چیز دیگر.

5- حریت و ازادی: قرآن کریم در سوره مائده چند نمونه از ویژگی های انسانهای ولایتمدار را برشمرده و می گوید: «یُجاهِدوُن فِی سَبیل الله ولا یُخافُون لومه لائم» آنان در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنشِ سرزنش کنندگان هم نمی هراسند. به مصداق این آیه و فرموده خدا، مجاهدان بسیجی که دیده بیدار عشق محسوب می شوند باید جهاد اصلی خود را مبارزه با نفس قرار دهند آنان اهل معنویت، شجاعت، آزادگی و حریت هستند. بالاترین آزادی در نزد آنها، آزادی از خودیت هاست. بیش از دیگران عزت نفس دارند. در اوج جنگ در عملیات کربلای 5 به مرحوم حاج پری، خانم بسیجی که در خط حضور بهم رسانده بود و با ماشین، مهمات به یگان ویژه شهدا آورده بود، گفتم نمی ترسی اسیر بعثی ها شوی و مورد هتک و بی احترامی آنان قرار بگیری؟ در پاسخ گفت: زینب (س) مگر ترسید به کربلا برود که من بترسم از اینکه در جبهه های رزمی حضور بهم رسانم؟! آن روز بعضی برادرها او را مسخره می کردند! ولی گوش او بدهکار ملامت حتی خودی ها نبود. کارش را می کرد و هیچ انتظاری از کسی نداشت. خدا رحمتش کند. بعدها او را در صف نانوایی در قاسم آباد مشهد دیدم. همان روحیه جبهه را دارا بود و هیچ فرقی نکرده بود. عزت مدارانه حرف می زد و عمل می کرد. وجودش پر از یکرنگی بود. حُرّ بود و آزاد.

6- شهادت طلبی: پیامبر (ص) فرمود بالاترین درجه مومن شهادت در راه خداست. امام علی (ع) فرمود: اِنّی لِلشَهاده لَمُحِب (من دوستدار شهادت هستم). آن حضرت در یک بیان پرمغز دیگر خطاب به مالک اشتر نخعی، کارگزار خود در مصر فرمود: اَسئَلُ الله اَن یَختِم لِی وَلَکَ بالشِهاده والسَعادَه. از خدا مسئلت می کنم، قطعی بدارد برای من و تو شهادت و سعادت را. به جهت اقتدا به مولای خودش، یک بسیجی مخلص و بی پیرایه همیشه طالب و شیفته شهادت است. برای شهادت لحظه شماری می کند. حتی در زمانی که در دوره جنگ و جهاد قرار ندارد.

در این رابطه خاطره ای از یک شهید بزرگ و دردآشنا دارم که تا به حال حتی به نزدیکان آن شهید شاهد هم نگفته ام. برای اولین بار بازگو می کنم. در شبی از شبهای خدمت خادمی خودم در آسایشگاه خدام حرم امام رضا (ع) دیدم و شنیدم که سردار شهید شوشتری ملتمسانه به خدا می گفت: بیش از این تأخیر روا مدار. چرا دیگران لیاقت شهادت پیدا کردند ومرا لایق جمع آنان ندانستی؟! به بنده گفت شما نمی دانی گناه ما چیست که از کاروان شهیدان و همسنگران عقب مانده ایم؟ عرض کردم برای شما درب شهادت بسته نیست. از قدیم گفته اند جوینده یابنده است. دیری نگذشت او سالار شهیدان وحدت و دوستی شناخته شد. روحش شاد و یادش جاودان باد.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی

20104

کد خبر: 548810

وب گردی

وب گردی