درخواست از بیمه‌ها برای بیماری هزار چهره/هر 6ثانیه یک دیابتی  می میرد

وزیر بهداشت ضمن اشاره به آمار عوارض و مرگ و میر ناشی از دیابت در دنیا و ایران، بر لزوم رایگان شدن وسایل تشخیصی و داروهای دیابت و فشارخون تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در دهمین همایش بین‌المللی راهبری دیابت گفت :در ادامه حلقه‌هایی که از زنجیره‌های طرح تحول سلامت است، بیمه‌ها کمک کنند تا بتوانیم برای مبتلایان به دیابت نوع یک و بویژه محرومین جامعه پوشش کاملی از خدمات بیمه‌ای داشته باشیم.

او ضمن ابراز خرسندی از حضور در این همایش که به همت وزارت بهداشت و مشارکت مقامات عالی‌رتبه بیش از 15 کشور و همکاری نهادهای ملی و بین‌المللی برگزار شد، افزود: بیماری‌های غیرواگیر علت 70 درصد مرگ و میر در دنیا را به خود اختصاص می‌دهند و بیماری‌های چاقی، بی‌تحرکی، مصرف سیگار و عادات غذایی نادرست که از عواض شهرنشینی هستند، به این بیماری‌ها مربوط می‌شوند.

او ادامه داد: چهار گروه اصلی در بیماری‌های غیرواگیر که عامل 80 درصد مرگ و میرها هستند، شامل بیماری‌های قلبی و عروقی با پنج میلیون مرگ و میر در سال، سرطان‌ها با 3 میلیون مرگ در سال، بیماری‌های تنفسی COPD و آسم با 4 میلیون مرگ و میر در سال و دیابت با 5 میلیون مرگ و میر در سال هستند.

هاشمی با بیان اینکه بیماری‌های قلب و عروق شایع‌ترین علت مرگ و میر هستند، گفت: دیابت نیز یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر است و در ایران 76 درصد از کل بار بیماری‌ها را تشکیل می‌دهد. بالاترین بار بیماری‌ها در کشور را بیماری‌های قلبی - عروقی، سوانح و حوادث دارند.

جمعیت 600 میلیونی دیابتی‌ها تا سال 2035

او افزود: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال 2013، ‌387 میلیون نفر در جهان به دیابت مبتلا بودند که پیش بینی می‌شود این تعداد در سال 2035 به 600 میلیون افزایش یابد.

وزیر بهداشت آمار دیابت را در حال حاضر در دنیا 8.3 درصد عنوان کرد و گفت: متاسفانه 80 درصد این بیماری در کشورهایی با درآمد ضعیف و متوسط است.

هر 6ثانیه یک دیابتی جان خود را از دست می‌دهد

وزیر بهداشت ادامه داد: طبق بررسی‌های جهانی از هر 12 نفر یک نفر به دیابت مبتلا می‌شود و از هر دو نفر دیابتی یک نفر از دیابت خود مطلع نیست. همچنین در هر شش ثانیه مرگ یک نفر بر اثر ابتلا به دیابت را شاهدیم.

اوبا بیان اینکه میزان شیوع دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا از میانگین جهانی بالاتر است گفت: پیش بینی می‌شود که میزان آن در این مناطق تا سال 2035 دوبرابر شود.

رتبه سوم دیابت ایران در دنیا

وزیر بهداشت گفت: ایران بعد از مصر و پاکستان در رتبه سوم دیابت است. در حال حاضر 4.5 میلیون دیابتی در ایران هستند و دو میلیون نفر آن از دیابت خود اطلاع ندارند.

او افزود: به دلیل شیوه زندگی نامناسب تعداد زیادی از افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. دیابت عوارض زیادی را در طول زمان ایجاد می‌کند مانند خطر بیماری‌های قلبی و سکته. احتمال بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی است. همچنین خطر بروز عوارض چشمی نیز در دیابتی‌ها 25 برابر بیش از افراد غیردیابتی است و خطر بروز بیماری‌های کلیوی نیز در مبتلایان به دیابت 17 برابر بیشتر از افرادی است که دیابت ندارند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه زخم پای دیابتی‌ در 50 درصد مبتلایان به دیابت رخ می‌دهد، گفت:‌ احتمال قطع عضو اعضای انتهایی افراد مبتلا به دیابت 15 تا 40 درصد است.

هاشمی افزود: هزینه‌های دیابت برای بسیاری از خانواده‌ها سرسام‌اور است و بخش قابل توجهی از این بیماران بی‌پناهند.

تحقیقات رو به رشد ایران در زمینه دیابت

او با بیان اینکه تحقیقات در زمینه دیابت از سال 2000 رو به رشد بوده است، گفت: در سال 2015، 500 مقاله درباره دیابت ثبت شده است.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به طرح تحول نظام سلامت ادامه داد: توجه به حوزه سلامت از اولویت‌های دولت یازدهم بوده و از ابتدای دولت شاهد حمایت‌های رئیس جمهور، مجلس و سیاست‌گذاران از این حوزه بوده‌ایم. اجرای طرح تحول منجر به کاهش پرداخت از جیب بیماران در بخش بستری، افزایش دسترسی به دارو و ملزومات پزشکی، گسترش خدمات پیشگیری برای 10 میلیون نفر در حاشیه شهرها و ... را به دنبال داشته است.

و اما پیشگیری بهتر از درمان...

هاشمی با بیان اینکه دیابت قابل پیشگیری است، گفت: اجرای طرح تحول سلامت به ما یادآوری کرد که پیشگیری و کنترل عوامل خطر بسیار مهم‌تر از خدمات پیچیده و پرهزینه درمانی است. بر همین اساس پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دادیم.

او افزود: در همین راستا سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر امضا شد و به تایید رئیس جمهور و رئیس مجلس رسید. تدوین سند ملی دیابت که امروز از آن رونمایی می‌شود از بخش‌های مهم سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است.

درخواست از بیمه‌ها برای بیماری هزار چهره

وزیر بهداشت با اشاره به حضور مدیران عامل سازمان‌های بیمه گر در همایش و خطاب به بیمه‌ها گفت: در ادامه حلقه‌هایی که از زنجیره‌های طرح تحول سلامت است کمک کنید تا کسانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند و بویژه برای محرومین یعنی دهک‌های اول تا چهارم جامعه پوشش کاملی از خدمات بیمه‌ای را داشته باشیم.

او تاکید کرد: هزینه‌هایی که بیمه‌ها در پیشگیری صرف می‌کنند کمتر از هزینه‌های درمان خواهد بود. اگر وسایل و ملزومات مورد نیاز به بیماران دیابتی داده شود و این بیماران تحت پوشش بیمه قرار گیرند، عوارض آنها کمتر خواهد بود و در عین حال زندگی سالم‌تری خواهند داشت. هرچقدر دیرتر به این مساله توجه کنیم علاوه بر مشکلات شخصی، مشکلات زیاد اجتماعی نیز از این بیماری‌ها گریبانگیر ما می‌شود.

وسایل تشخیصی و داروهای دیابت و فشارخون رایگان شود

هاشمی افزود: طرح اولیه ما برای دیابت و فشار خون طرح درستی بود و باید وسیله‌های تشخیصی و دارو را برای این افراد رایگان کنیم.

هاشمی با بیان اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و تعیین بودجه 95 هستیم، گفت: باید منابعی را برای عوارض کالاهای آسیب رسان و کالاهایی که منجر به چاقی و دیابت می‌شوند استفاه کنیم و وزارت بهداشت در این زمینه در کنار بیمه‌ها حمایت می‌کند.

وزیر بهداشت پیشگیری از دیابت را وظیفه‌ای ملی و جهانی دانست و تاکید کرد: این کار نیازمند حمایت همه ذینفعان و سیاستگذاران است؛ چرا که بدون هم افزایی بخش‌های مختلف نمی‌توان انتظار تغییری اساسی در پیشگیری و مراقبت از این بیماری هزار چهره را داشت.

20106

کد خبر: 548821

وب گردی

وب گردی