نمایشنامه هایی از حمید امجد و محمد رحمانیان منتشر شد

سه نمایشنامه ایرانی منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز، نمایشنامه‌های «سه خواهر و دیگران» نوشته حمید امجد، «اسب‌ها؛ سال 59 هجری شمسی» نوشته محمد رحمانیان و «پیتزا جهان» به قلم شهروز فرمانبرداری در انتشارات نیلا راهی بازار کتاب شده‌اند.

در معرفی این نمایشنامه‌ها می‌خوانیم: «سه خواهر و دیگران» نمایشنامه‌ای است مرتبط با ساختار و شخصیت‌های چند اثر از آنتون چخوف («سه خواهر»، «باغ آلبالو» و «دایی وانیا») و شکسپیر (مشخصاً «شاه لیر») به اضافه نکاتی از زندگی واقعی چخوف. این نمایشنامه‌ امجد با 12 پرسوناژ، به چهار سال از سالیان پایانی عمر چخوف اشاره دارد، چهار سالی که چخوف در بیماری و به توصیه پزشکانش در خانه‌ای ییلاقی سپری کرد و در همین سال‌ها «دایی وانیا»، «سه خواهر» و «باغ آلبالو» را نوشت. امجد در این نمایشنامه، فرض برقراری نسبتی میان واپسین آثار نمایشی چخوف با ژرف‌ساخت طرح و موضوع و شخصیت‌های «شاه لیر» شکسپیر را (که در مقدمه‌ای بر نمایشنامه شرح داده) بنا نهاده و در ترکیب با دستمایه‌هایی تاریخی و لحن طنزآمیز پی گرفته است. این نمایشنامه در سال 1393 به نگارش درآمده و هنوز اجرا نشده است.

«اسب‌ها؛ سال 59 هجری شمسی» نمایشنامه‌ای از محمد رحمانیان است که حدود 12 سال پس از زمان نگارشش منتشر شده است. این نمایشنامه که 24 پرسوناژ (شامل اسب‌ها و آدم‌ها) دارد، در لوای روایت زندگی مهتری که زبان اسب‌ها را می‌داند و همزمان با واقعه عاشورا نزدیک کربلا زندگی می‌کند، به اسطوره‌ها و روایت‌های کهن درباره اسب و جهان عاطفی و عاشقانه اسب‌ها در حاشیه زندگی و مرگ سواران‌شان می‌پردازد.

«پیتزا جهان» نیز نمایشنامه‌ای است که نویسنده‌اش پیش‌تر برای نگارش آن در جشنواره تئاتر «شهر» جایزه نخست نمایشنامه‌نویسی را دریافت کرده بود. این نمایشنامه با شش پرسوناژ که در سه صحنه نوشته شده است، در فضای اجتماعی معاصر می‌گذرد و ماجرای مردی را تجسم می‌بخشد که گرچه میان دیگران زندگی و کار می‌کند اما هرگز بخت درک شدن توسط اطرافیان را نمی‌یابد و حرف‌های ناگفته‌اش را انگار در خلوتی خصوصی با خاطره مادرش در میان می‌گذارد، مخصوصاً تجربه خاص و عجیبش را از دیدار با زنی که قسم خورده است با کسی حرف نزند.
503502

کد خبر: 549169

وب گردی

وب گردی