نگهداری معتادان تهران سالانه ٦٤‌ میلیارد تومان پول می خواهد

دیروز روز پرخبری درباره آسیب‌های اجتماعی بود؛ روزی که از وزیر کشور تا شهردار تهران و رئیس کمیته امداد امام خمینی درباره اعتیاد، وضع معتادان و روش‌های حل‌وفصل این آسیب اجتماعی به‌ویژه در شهر تهران صحبت کردند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا دیروز یک روز پر از اظهارنظر درباره آسیب‌های اجتماعی و به‌ویژه اعتیاد در شهر تهران بود .
این برای نخستین‌بار است که تعداد زیادی از سازمان‌ها و مسئولان‌شان برای رفع آسیب‌های اجتماعی، جدی‌تر از همیشه دست به دست هم داده‌اند؛ موضوعی که به نظر می‌رسد پس از برگزاری جلسات مشترک مقام معظم رهبری و سازمان‌های مختلف با محوریت آسیب‌های اجتماعی و ارایه گزارش‌های ویژه مدنظر قرارگرفته است، در این‌باره سه روز پیش بود که مخبر دزفولی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت که: مقام معظم رهبری دستور ریشه‌یابی «آسیب‌های اجتماعی» را صادر کرده‌اند. او گفت که تاکنون جلساتی با حضور سران قوا و سایر مسئولان تشکیل شده و موضوع «آسیب‌های اجتماعی» به ‌صورت ریشه‌ای در این جلسات مطالعه شده است. دیروز هم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران با حضور در شورای شهر تهران گفت که در فاصله جلسه گذشته‌اش در شورا تا کنون، «دو جلسه سه ساعته در حضور مقام معظم رهبری و با شرکت روسای سه قوه و شورا داشته‌اند و رهبر انقلاب نسبت به این‌که موضوع آسیب‌های اجتماعی مورد غفلت واقع شده است، تأکید داشتند.»
در یک ماه گذشته مسئولان مختلف، از پلیس گرفته تا شهرداری تهران درباره اجرای طرح‌های ضربتی برای ساماندهی وضع معتادان، کارتن‌خواب‌ها و زنان بی‌خانمان سخن گفته‌اند؛ سخنانی که دیروز هم به‌طور گسترده از زبان آنها تکرار شد. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی از کسانی بود که دیروز و در حاشیه نشست با خیرین حوزه اجتماعی دراین‌باره صحبت کرد. او گفت امیدوار است با روند جمع‌آوری معتادان متجاهر که شروع شده و متولی آن شهرداری است تا عید نوروز ٩٥ شاهد کاهش چشمگیر شمار معتادان متجاهر در سطح شهر باشیم: «بخشی از توزیع مواد مخدر در سطح خرد به افراد متجاهر باز می‌گردد. با هماهنگی‌ای که با دستگاه‌های مختلف انجام داده‌ایم، ظرفیت مراکز نگهداری از معتادان را به 6 هزار نفر رسانده‌ایم. البته درحال حاضر ماموران نیروی انتظامی هرکجا خرده‌فروشی مواد مخدر ببینند با آن برخورد می‌کنند.»
او در ادامه از پاکسازی باراندازهای قاچاق مشروبات الکلی خبر داد. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دراین‌باره گفت: «عمدتا این مشکل را در مرزهای غربی شاهد هستیم. متولی برخورد با قاچاق مشروبات الکلی هم نیروی انتظامی است و برخورد با این مسائل را در دستور کار دارد. با اقداماتی که در چند ماه اخیر در مرزهای عراق و قندیل انجام شد باراندازهای قاچاق مشروبات الکلی پاکسازی شدند و اکنون شاهد کاهش ورود مشروبات الکلی هستیم و ورود بسیار کم است.»
دیروز اما جلسه شورای شهر تهران هم تحت‌تأثیر گزارش‌های مختلف درباره آسیب‌های اجتماعی بود. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران یکی از کسانی بود که دیروز در صحن شورای اسلامی دراین‌باره صحبت کرد. او گفت که سند رفع معضلات و آسیب‌های اجتماعی را تهیه کرده و در اختیار رئیس شورای شهر تهران قرار داده است: «بحث ساختار و نحوه مدیریت این کار بسیار مهم است. معتقدم ما باید به روح حاکم بر این موضوع توجه کنیم و ببینیم با چه نگرشی می‌خواهیم این کار را انجام دهیم.»
او با بیان این‌که مشارکت و نحوه مدیریت موضوع آسیب اجتماعی بسیار مهم است، گفت: «ماهیت این کار اجتماعی و فرهنگی است و از جنس مسائل سلبی و انتظامی نیست. خدا را شاکریم که شهرداری تهران به این موضوع ورود پیدا کرده است. در طول ۱۰‌سال گذشته شهرداری پایتخت نسبت به آسیب‌های اجتماعی به هیچ عنوان بی‌تفاوت نبوده و در چهار‌سال گذشته به طور کامل به این موضوع پرداخته‌ایم.» شهردار تهران در ادامه با بیان این‌که باید به آسیب‌های اجتماعی بیش از پیش دقت کنیم، گفت: «انکار کردن این موضوعات موجب غفلت و طبیعی جلوه دادن آن نیز یک گناه نابخشودنی است. آسیب‌های اجتماعی ثابت نیستند، مرتبا درحال تغییرند و پیچیده‌تر می‌شوند.»

«انکار کردن این موضوعات موجب غفلت و طبیعی جلوه دادن آن نیز یک گناه نابخشودنی است. آسیب‌های اجتماعی ثابت نیستند، مرتبا درحال تغییرند و پیچیده‌تر می‌شوند.»


دیروز شورای شهر تهران میهمانان دیگری هم داشت. حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، یکی از این میهمانان بود. او از وجود ٣٨ پاتوق معتادان و کارتن‌خواب‌ها در پایتخت خبر داد و گفت معتادان متجاهر را یک هفته‌ای جمع می‌کنیم: «اگر این ٣٨ پاتوق را جمع کنیم به مانند جمع‌آوری دو سوم مشکلات هرندی است و چه خوب است که شورا فکری به حال این محلات بکند. معضل هرندی مربوط به ١٤‌ سال گذشته است و هر‌سال وضع بدتری را در این محله شاهد هستیم. این منطقه بهترین مکان برای ایجاد پاتوق برای معتادان شهرستانی است.»
ساجدی‌نیا در ادامه گفت: «١٣‌ هزار نفر معتاد متجاهر در پایتخت وجود دارد که از میان آنها ١٥٠٠ نفر زن هستند و پلیس هیچ مشکلی در راستای اجرای جمع‌آوری آنها ندارد.»

ساجدی نیا : «١٣‌ هزار نفر معتاد متجاهر در پایتخت وجود دارد که از میان آنها ١٥٠٠ نفر زن هستند و پلیس هیچ مشکلی در راستای اجرای جمع‌آوری آنها ندارد.»


او با بیان این‌که روزانه پلیس ١٤٠ مواد‌فروش خرد را در سطح پایتخت دستگیر می‌کند، گفت: «در هشت ماهه ابتدایی امسال ١٢ تن مواد مخدر در پایتخت کشف و ضبط شد که نسبت به ‌سال گذشته رشد ٤١‌درصدی کشفیات را شاهد بوده‌ایم.»
پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) یکی از این میهمانان بود. او در جلسه شورای شهر با بیان این‌که کمیته امداد پای کار حل آسیب‌های اجتماعی است، گفت که ما نمی‌خواهیم خود را کنار بکشیم: «مددکاران کمیته امداد زمانی که فقر به سراغ فرد آسیب‌دیده رفت، اقدامات لازم را برای توانمندسازی فرد آسیب‌دیده انجام می‌دهند. کار کمیته امداد یک نوع پیشگیری است و به تأکید مقام معظم رهبری این نهاد بر روی درمان و پیشگیری سرمایه‌گذاری وسیعی را انجام داده است و درواقع کاری که در کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد سرریز تمام اقدامات مدیریتی کشور است.» او با انتقاد از این‌که متاسفانه بعضی‌ها به افراد آسیب‌دیده به دور از انسان نگاه می‌کنند، گفت: «این افراد به همراه خانواده‌هایشان باید از طرف نظام حمایت شوند.»
هادی‌ نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر از میهمانان جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. او گفت که نگهداری معتادان شهر تهران نیازمند سالانه ٦٤‌ میلیارد تومان پول است. او در ادامه از مشخص نبودن محل تأمین اعتبار معتادان متجاهر گلایه کرد.
هادی‌نژاد با بیان این‌که در تهران همه مسئولان برای بهبود وضع قول می‌دهند، گفت: «با این حال پیشرفتی حاصل نمی‌شود؛ زیرا پرداخت هزینه نگهداری معتادان متجاهر مشخص نیست که توسط چه سازمانی باید تقبل شود. مجلس‌ سال گذشته ١٧٠‌ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده است که تنها ٧٠‌درصد آن تخصیص داده شده و این درحالی است که برای نگهداری معتادان شهر تهران سالانه ٦٤‌ میلیارد تومان پول لازم است.» آذرنیا، نماینده استانداری تهران هم دیروز به شورای شهر تهران رفت تا درباره آسیب‌های اجتماعی شهر تهران صحبت کند. او در سخنانش از تخصیص کمپ شفق برای نگهداری زنان کارتن‌خواب پایتخت خبر داد: «کمپ شفق برای نگهداری زنان کارتن‌خواب با ظرفیت ١٠٠٠ نفر پس از بهسازی از شهرداری تهران تحویل گرفته شده است. از هفته آینده پس از اخذ مجوزات لازم از کمیته هماهنگی کشور، جمع‌آوری معتادان آغاز خواهد شد.»

کمپ شفق برای نگهداری زنان کارتن‌خواب با ظرفیت ١٠٠٠ نفر پس از بهسازی از شهرداری تهران تحویل گرفته شده است. از هفته آینده پس از اخذ مجوزات لازم از کمیته هماهنگی کشور، جمع‌آوری معتادان آغاز خواهد شد.»

در جلسه دیروز شورای شهر تهران، مهدی چمران، رئیس شورا هم برای ایجاد قرارگاه‌ آسیب‌های اجتماعی در پایتخت پیشنهاد داد: «پیشنهاد می‌دهم به جای تشکیل ستاد، قرارگاهی در منطقه ۱۲ مستقر کنیم تا بتوانیم به‌طور منظم و درست اقدامات را انجام دهیم. با تشکیل قرارگاه می‌توانیم هماهنگی و همکاری درستی بین سازمان‌ها ایجاد کنیم. نه شهرداری به تنهایی می‌تواند کاری از پیش ببرد و نه بهزیستی و کمیته امداد و نیروی انتظامی و نه سایر سازمان‌ها. چراکه حل این معضل در گرو مشارکت‌های همه‌جانبه است.»
چمران ادامه داد: «معضلات کنونی آسیب‌های اجتماعی تنها در جنوب شهر و هرندی نیست، اگر کمی بالاتر از محله عودلاجان برویم تا دره فرحزاد این شرایط را می‌بینیم که لازم است با یک برنامه فرهنگی و اجتماعی و همکاری ملی برطرف شود.»
انوشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور هم دیروز و در سفرش به استان زنجان در جمع خبرنگاران نسبت به آمار ۱۰‌درصدی اعتیاد زنان ابراز نگرانی کرد و گفت: «با تغییر الگوی مصرف مواد مخدر بهزیستی آموزش و اجرای طرح شیوع‌شناسی را در راستای کنترل اعتیاد در دستور کار قرار داده است.»

105105

کد خبر: 549302

وب گردی

وب گردی