طرح خرید حمایتی  شیر خام متوقف شد

رئیس اتحادیه دامداران کشور، گفت: طرح خرید حمایتی شیرخام به علت تامین نشدن اعتبار، بیش از 10 روز است که متوقف شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما، علیرضا عزیزاللهی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون، 235 هزار تن شیر خام از دامداران با قیمت هر کیلو 1440 تومان خریداری شده است، افزود: در این طرح، فقط 2 درصد شیرخام تولیدی دامداران خریداری شده است و این عدد تاثیری در مدیریت قیمت فروش شیرخام به کارخانه های لبنی ندارد.

وی گفت: گرچه طرح خرید حمایتی شیرخام طرح خوبی بود اما تاثیر قابل توجهی بر بازار این محصول با ارزش نگذاشته است.

رئیس اتحادیه دامداران کشور افزود: این طرح به علت تامین نشدن اعتبار از سوی دولت بیش از 10 روز است که متوقف شده است.

عزیزاللهی گفت: سال گذشته به دستور وزیر جهاد کشاورزی 335 میلیارد تومان اعتبار برای خرید حمایتی شیر خام اختصاص یافت که 70 میلیارد تومان هم ضرر و زیان متولیان خرید بود.

وی از برگزاری جلسات متعدد دامداران با کارخانجات لبنی و اتحادیه مربوط خبر داد و افزود: در اتحادیه دامداران برای ایجاد توافق قیمت بین دامداران و کارخانجات لبنی تلاش زیادی شد؛ در این جلسات دو طرف برای قیمت شیرخام به مبلغ هر کیلو 1350 تا 1370 تومان توافق کردند و مخالفتی نداشتند اما توافق نامه ای بین دو طرف امضا نشد و البته اجرایی نیز نشد.

رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: فعالان عرصه صنایع لبنی معتقدند میزان مصرف مواد لبنی در جامعه پایین است بنابراین خرید شیر با قیمتهای بالا ممکن نیست و این مساله سبب دپوی کالا و سرمایه خواهد شد.

عزیزاللهی تاکید کرد: متاسفانه سرانه مصرف مواد لبنی در کشور در مقایسه دیگر کشورها پایین است ؛ در ایران میزان مصرف سرانه مواد لبنی 85 کیلوم و در جهان 160 کیلوگرم است اعداد نشان می دهد برای فرهنگ سازی مصرف مواد لبنی به تبلیغات بیشتری نیاز داریم و تا زمانی که نتوانیم تقاضا را افزایش دهیم نمی توانیم مساله قیمت شیرخام را رفع کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مازاد تولید داریم، گفت: نه تنها مشکل مازاد تولید نداریم بلکه برای تامین نیاز جمعیت کشور باید 14 میلیون تن شیر تولید شود اما قدرت خرید پایین مردم و مصرف سرانه کم تعیین کننده میزان تولید است.

رئیس اتحادیه دامداران کشور درباره تاثیر روند بازار و کاهش قیمت خرید شیرخام در ادامه فعالیت واحدهای دامدارای افزود: برخی دامداریهای کوچک تعطیل می شوند و ما شاهد تعطیلی این واحدها یکی پس از دیگری هستیم.

عزیزاللهی کاهش حجم تولید را در دامدارای های صنعتی از دیگر آثار سوء واقعی نبودن قیمت شیرخام دانست و گفت: این روند حذف زودرس دامهای شیری را از خط تولید دارد علاوه بر این ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی تا 60 دصد کاهش یافته است.

وی افزود: ظرفیت تولید در واحدهای صنعتی دام شیری بسیار مطلوب است و این واحدها آمادگی دارند میزان تولید سالانه شیر را در کشور به 10 میلیون تن افزایش دهند اما شرایط بازار برای این کار مناسب نیست.

رئیس اتحادیه دامداران کشور گفت: براساس آمارهای وزارت جهاد کشاورزی ، میزان تولید سالانه شیرخام در کشور 8 میلیون و 800 هزار تن است اما برآوردها نشان می دهد میزان تولید به علت شرایط موجود 15 درصد کاهش یافته است و اگر حمایت نشود روند کاهش تولید ادامه می یابد.

عزیزاللهی تصریح کرد: چنانچه شرایط حمایت از دامداران فراهم نشود دیگر بازگشت به روند تولید فعلی امکان پذیر نخواهد بود و به سالها زمان نیاز دارد.

401401

کد خبر: 549472

وب گردی

وب گردی