خادم پیر: مدیریت محمد دادکان خاص و عام بوده و هست

صدف خالقی و عرفان محمدی- بازیکن تیم واترپلو دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دادکان از همه لحاظ همراه بازیکنان است و به آن ها روحیه می دهد.

سهیل خادم پبر در مورد شرایط کلی واترپلو با حضور در ایسکانیوز به گفت و گو با خبرنگاران نشست که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

*شما در تیم های مختلفی بازی کرده اید! تفاوت تیم دانشگاه با سایر تیم ها در چیست؟!

همانطور که گفتید من در تیم های مختلف لیگ بازی کرده ام. خدا را شکر همه آن تیم ها هم بر روی سکو بودند و مدال می آوردند، اما هیچ کدام ثبات نداشتند و بعد از چند سال به طور کامل منحل می شدند. تیم دانشگاه آزاد اسلامی جدای از داشتن ثبات، تفاوت عمده اش با تیم های دیگر مشخص بودن وظایف همه افراد حاضر در تیم از مدیر عامل گرفته تا سرپرست و مربی و تدارکات بوده است. وقتی وظایف مشخص باشد دیگر مشکلی پیش نمی آید که بازیکن را در شرایط بدی قرار دهد که نتواند بازی کند. پرداخت ها به موقع، برنامه های ایده آل و... باعث می شود بازیکن با تمرکز به زمین برود. نمی خواهم اسم بیاورم اما ما در لیگ تیم هایی داشتیم که خرج سفر و اردوها را از بازیکنان می گرفتند. هر کسی برای خودش هتل می گرفت و غذا تهیه می کرد. خب با این اوصاف بازیکن تمرکزش جدای از مسابقه و تمرین به هزار جای دیگر هم هست. خدا رو شکر در تیم دانشگاه آزاد این مشکلات و درگیری های فکری را نداریم و همه تمرکزمان بر روی تمرینات و مسابقات است که این امر باعث موفقیت یک تیم در همه عرصه ها می شود.

*مدیریت دادکان را چطور می بینید؟

مدیریت محمد دادکان که شهره خاص و عام بوده و هست. من چند جلسه ای با او داشتم و واقعاً تفاوت مدیریت بی عیب و نقص ایشان نسبت به بقیه را دیده ام.مدیری که از همه لحاظ همراه بازیکنان باشد به رشد تیمی و روحیه آنها خیلی کمک می کنند. به بازیکنان به عنوان ابزار نگاه نمی کند. شخصیت بازیکن برایشان مهم است. در جلساتی که داشتیم چندین بار از رضایت بازیکنان حال و آنهایی که از تیم رفته اند سوال می پرسیدند و این اهمیت به تیم قابل تحسین است. ایجاد همبستگی بین بازیکنان و باشگاه روحیه را بالا می برد این انگیزه بیشتر باعث موفقیت می شود. من چند سالی است در تیم دانشگاه فعالیت می کنم. رسیدگی و حمایت های مسئولان خیلی خوب بوده و قابل تقدیر است، امیدوارم به ادامه روند قهرمانی هایمان محبت های آن ها را جبران کنیم.

*لیگ امسال را چطور می بینید؟! از سطح کیفی لیگ راضی هستید؟!

ما در سال 2005 بعد از 30 سال توانستیم مقام اول جوانان آسیا را بدست آوریم، قبل از ما این رکود برای دومی جوانان بود. بعد از آن سال تا به امسال در رده سنی جوانان یک نماینده داشته ایم که بر روی سکو اول تا سومی بایستند. اما متأسفانه آن افرادی که مدال آورده اند در این ورزش باقی نمانده اند. تعداد آن از انگشتان دو دست هم کمتر است و این یک ضعف بزرگ محسوب می شود. ما هنوز به این باور نرسیده ایم که باشگاه جای تمرین و آموزش است نه تیم ملی.

اردوهای بلند مدت تیم ملی بزرگ ترین ضربه را به کیفیت لیگ می زند. اردوهای 6-5 ماهه بازیکنان را از زندگی عادی و شرایط ایده آل جدا می کند. بازیکن از شهرستان به خاطر اردو خانواده را رها کند و بیاید خیلی غیرمنطقی است. حقوق هم نمی دهند و می گویند برای پرچم کشورت تلاش می کنی. این حرفها درست، اما زندگی و آینده او به خطر می افتد. اردوهای والیبال و فوتبال 10-15 روز است، بازیکنان صرفاً برای هماهنگی دور هم جمع می شوند و بقیه تمرینات را در تیم ها و باشگاه خودشان ادامه می دهند. ما از تیم ملی بازیکن می گیریم و به باشگاه ها قرض می دهیم، این روش صحیح و حرفه ای نیست. تیم های دانشگاه آزاد اسلامی، نفت امیدیه، فولاد مبارکه، سپاهان بازیکنان خوبی دارند که با مدیریت صحیح می شود آنها را به تیم ملی تزریق کرد. با این وضعیت بازیکنان مایل نیستند به اردو تیم ملی بروند.

*تنها دلیل بازیکنان برای نرفتن به تیم ملی اردوهای بلند مدت است؟!

بله، تیم ملی امکاناتش خوب است اما این بی برنامه بودن ها بازیکنان را زده می کند. حامد کریمی یکی از بهترین گلرهای حال حاضر واترپلو که درخشش خوبی هم در بازی قبل داشت و فیکس تیم ملی است تا قبل از اردوها معدلش 19 بود اما حالا معدلش به 9 رسیده است. برخی قول هایی داده بودند که در درس ها کمک می کنند، اما بعد از مسابقات دیگر خبری از آنها نشد. حامد در حال حاضر شبانه درس می خواند تا بتواند دیپلمش را بگیرد و وارد دانشگاه شود.

*شما خودتان دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی هستید؟! چه رشته ای؟!

بله، کارشناسی ارشد مدیریت تربیت بدنی.

*مربیان خارجی بهتر هستند یا ایرانی؟! سطح کیفی کدام بالاتر است؟!

خارجی یا ایرانی بودن مربی مهم نیست، مهم آن وقتی است که تیم در اختیار مربی قرار می گیرد. از سال 80 مربیان خارجی زیادی آمدند و جزء بهترین ها دنیا محسوب می شدند و کمک زیادی هم به پیشرفت واترپلو کردند. من با کواکوویچ کار کردم که 7 سال ایران بودند و واقعاً انقلاب عظیمی در واترپلو کشور انجام دادند. او خیلی سیستماتیک کار می کرد، جوانان را کم کم به تیم تزریق می کرد و کنار بزرگترها قرار می داد تا تجربه آنها را کسب و رشد کنند. با آن برنامه وقتی بزرگ ها خداحافظی می کردند، جوان ها به راحتی می توانستند جای خالی آنها را پر کنند که خلاء در تیم ایجاد نشود. اما بعد از ایشان عدم ثبات در مدیریت باعث شد خیلی به مشکل بخوریم. ما چهار سال است اردو تدارکاتی خوب نرفته ایم. با این شرایط هر چقدر هم مربی خوب باشد نتیجه نمی گیرد. در حال حاضر مربی صربستانی داریم که خیلی هم خوب است اما قراردادش سه ماهه است. قرارداد این مربی حداقل باید 5 ساله باشد تا بتواند تیم را به آن چیزی که فدراسیون می خواهد برساند.

*امسال می توانید قهرمان شویم؟!

بله. 100 درصد قهرمان امسال ما هستیم. پیکر اصلی تیم ما همان تیم سال گذشته است. پارسال همه بازی هایمان را بردیم ولی امسال بر سر مسائل و اتفاقاتی بازی را به نیروی زمینی واگذار کردیم، اما قهرمان ما هستیم، بازیکنان یک دل هستند تا بتوانیم روند قهرمانی هایمان را ادامه دهیم.

*و حرف آخر:

تشکر می کنم از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید. اگر ما حرفی می زنیم صرفاً برای پیشرفت واترپلو و حل شدن مشکلات است. اگر مسئولان پیگیری کنند و برنامه لیگ و تعداد تیم ها را مشخص کند و روی برنامه پیش بروند خیلی خوب است. مثلاً الان مرجعی برای پیگیری کار بازیکنان در لیگ نیست اگر با تیم هایشان به مشکل بر بخورند کسی نیست از آنها دفاع کند. چند سال پیش که تیم اهواز سوم شد من و آقای شهیدی پور عضو تیم بودیم که هنوز مطالباتمان را دریافت نکرده ایم.

متأسفانه فدراسیون ما خیلی انتقادپذیر نیست. من خودم به عنوان یک بزرگتر در مسابقات بازی های آسیایی به رئیس فدراسیون برای تغذیه بچه ها نکته ای گفتم که هنوز در بلک لیست هستم. اگر نکته ای گفته می شود صرفاً برای بهبود شرایط واترپلو است و امیدوارم ناراحت نشوند.

604/605/601

کد خبر: 549491

وب گردی

وب گردی