همکاری ایران و هلند برای افزایش بهره وری آب در بخش کشاورزی

جمهوری اسلامی ایران و هلند در زمینه تولید بذر سبزی ها و گل و گیاه افزایش بهره وری آب و تولید و صادرات واکسن های دامی همکاری می کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عباس زند رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی امروز در دیدار با وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند ضمن برشمردن محورهای همکاری مشترک دو کشور در بخش های مختلف تحقیقات کشاورزی با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات کشاورزی ایران قدمتی 100ساله دارد، افزود: جمهوری اسلامی ایران و هلند با توجه به سابقه طولانی بخش تحقیقات کشاورزی زمینه های زیادی برای همکاری در بخش شناسایی و مبارزه با آفات ، تولید ارقام جدید زراعی و باغی، تحقیقات بیولوژیک، مرفع داری و آبخیزداری و تولید هسته های اولیه نذر دارند.

وی، گفت: سالانه 6 هزار طرح تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام می شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، افزود: تاکنون 400 رقم جدید زراعی و باغی تولید و معرفی شده است و علاوه بر این سالانه 30 رقم جدید دیگر نیز در موسسات تحقیقاتی و پژوهشی بخش خصوصی تولید می شود.

زند،گفت: 65 فرآورده بیولوژیک در موسسه سرم سازی رازی تولید می شود که به لحاظ کیفیت و رعایت استانداردهای علمی بین المللی قابلیت و توان صادراتی دارد.

وی، افزود: براساس گزارش های موجود سالانه بیش از 3 میلیارد دوز واکسن در موسسه تحقیقاتی سرم سازی رازی تولید و عرضه می شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: تولید سالانه 5 هزار تن هسته اولیه بذر در این سازمان تحقیقاتی و موسسات وابسته تولید می شود و علاوه بر این برای عملیات به نژادی 75 هزار نمونه از نمونه های مختلف زراعی و باغی نیز در بانک ژن این سازمان وجود دارد که در جهان بی نظیر است.

زند وجود 55 باغ ذخایر گیاهان باغی، بانک ژن آبزیان، طیور، انواع دامهای سبک و سنگین را از دیگر مراکز علمی و تحقیقاتی برشمرد و افزود: ظرفیت ها و توانمندی های علمی و پژوهشی فراوانی برای توسعه روابط مشترک دو کشور وجود دارد.

هنک کامپ وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند نیز در این دیدار با بیان اینکه کارهای کشاورزی در جمهوری اسلامی ایران بسیار وسیع است، از اجرای طرح ملی اصلاح و بازسازی 550 هزار هکتار از اراضی جنوب ایران نیز به عنوان کار عظیم یاد کرد و گفت: اجرای چنین طرحهای بزرگی برای کشوری مثل هلند بسیار دشوار است.

وی افزود: یکی از تفاوت های ایران و هلند در کشاورزی این است که ایران تامین کننده بازار بسیار گسترده داخلی و هلند تامین کننده نیاز بازارهای صادراتی است.

وزیر اقتصاد، انرژی و کشاورزی هلند گفت: دو کشور می توانند تجارب خود را در زمینه حضور در بازارهای داخلی و خارجی مبادله کنند و همکاری و حضور مشترکی در بازارهای صادراتی داشته باشند.

کامپ تاکید کرد: محصولات و تولیدات کشاورزی ایران کیفیت خوبی دارد و همکاری با شما برای ما باعث افتخار است.

وی افزود: افزایش بهروه وری آب، اصلاح نباتات، مدیریت آفات و بیماری ها و تولید گل و گیاه زمینه های خوب همکاری دو کشور است.

401401

کد خبر: 549516

وب گردی

وب گردی