دستیابی محققان به فناوری دورنوردی با استفاده از فوتون‌های نوری

محققان دانشگاه وین پس از سه دهه مطالعه بر روی تئوری‌های مختلف ارتباطات در بستر کوآنتوم موفق به دستیابی به فناوری دورنوردی با استفاده از فوتون‌های نوری شدند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، پروفسور آنتون زیلنجر، محقق علوم کوآنتوم از دانشگاه وین در مورد این دستاورد قابل توجه علمی گفت: اولین مرحله از تله‌پورتیشن یا دورنوردی فوتون‌ها در سال 1997 با موفقیت انجام شد.

محققان با مطالعه بر روی عملکرد فوتون‌ها در مقیاس کوآنتومی دریافتند که می‌توان با تکنیک اتصال فوتون‌ها و ساختن ذرات با قطبیت متضاد، ساخت شبکه انتقال اطلاعات بدون اتصال فیزیکی را امکان‌پذیر ساخت.

محققان به کمک این فناوری توانستند اطلاعات را با سرعت کوآنتومی و تحت شبکه‌ای بدون اتصال فیزیکی به طول 143 کیلومتر منتقل کنند.

پروفسور توماس سیدل، یکی از محققان گروه مطالعه بر روی ارتباط‌سازی کوآنتومی گفت: به کمک تکنیک به ‌دام‌اندازی فوتون‌ها می‌توان شبکه‌ای ایمن و با سرعت مافوق تصور بین ماهواره‌ها ایجاد کرد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال آینده سازمان علوم فضایی چین با همکاری سازمان فضایی اروپا یک اتصال دو کاناله بین ایستگاه‌های فضایی دو کشور با روش صددرصد ایمن ارتباط در بستر کوآنتوم ایجاد خواهد کرد.

محققان معتقدند که استفاده از فوتون‌ها برای انتقال اطلاعات علاوه بر افزایش غیرقابل تصور در سرعت انتقال، نیازمند بستر و زیرساخت‌های فعلی نیست.

10102

کد خبر: 549711

وب گردی

وب گردی