تقسیم کارهای پژوهشی توسط شورای مرکزی علمی استان

استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم تشکیل یک کنسرسیوم یا شورای مرکزی مراکز علمی برای تقسیم کارهای پژوهشی در استان، گفت: باید مشخص کرد که خروجی‌های هر دانشگاه در آینده متولی نیازهای کدام یک از صنایع خواهند بود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، دکتر عبدالحسن مقتدایی در نشست مشترک معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با رؤسای دانشگاه‌ها، بنیاد نخبگان استان، پارک علم و فناوری، مدیران مراکز رشد فناوری، مراکز تحقیقات، اساتید، نخبگان و مسؤولان دانشگاه‌های خوزستان که روز پنجشنبه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، گفت: به‌عنوان کسی که از هفت سالگی محیط کارگاه و صنعت را نه به دلیل آموزش بلکه از سر نیاز مادی، لمس کرده‌ام، به فرهنگ کارگاه و ارتباط آن با جامعه تا موضوع نفت که از آسیب‌پذیرترین مباحث صنعتی کشور است و خوزستان هم بیشتر روی نفت تمرکز کرده است، آگاه هستم؛ بریدگی در مجموعه علمی با سطوح اجرایی کار کاملأ در جامعه محسوس است و بر کسی پوشیده نیست.

او با بیان این‌که باید ارتباطات میان مراکز علمی و اجرایی عملی‌تر، مستمرتر و استاد و شاگردی‌تر شود، ورود میدانی دانشگاه به حوزه‌های صنعت را بسیار تعیین‌کننده دانست و گفت: باید در این خصوص یک کنسرسیوم تشکیل و یک هم‌افزایی ایجاد و سخن واحدی از آن شنیده شود که از حالت انتزاعی فاصله بگیریم.

استاندار خوزستان گفت: دانشگاه‌های زیادی در استان وجود دارد که باید خروجی آن‌ها مشخص شود. جدایی صنعت و دانشگاه یک بخش مسأله است اما بخش دیگر جدایی دانشگاه‌ها و مراکز علمی از یکدیگر است. باید مرکزی تشکیل شود که یک ارزیابی بین مراکز علمی مدعی اجرای پروژه‌های تحقیقاتی انجام دهد و سپس بتواند به فراخور قابلیت‌ها و توانمندی‌های علمی هر مرکز یا دانشگاه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی را بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان توزیع کند.

مقتدایی با اشاره به واگذاری پروژه‌های تحقیقاتی بزرگ استان به مراکز خارج از استان، گفت: در ارزیابی سد گتوند این نگاه در مرکز وجود داشت که پروژه به استان واگذار شود اما به هر دلیل این پروژه به دانشگاه تهران واگذار شد؛ شاید معتقد بودند که دانشگاه تهران می‌تواند قوی‌تر و محوری‌تر این پروژه را اجرایی کند. در هر صورت لازم است که به‌صورت متمرکز موضوعات پژوهشی هدایت و بریدگی‌های صنعت و دانشگاه برطرف شود.

او با اشاره به این‌که فعالیت‌های سالهای اخیر تا حدودی این فاصله میان دانشگاه و صنعت را کمتر کرده است، در عین حال گفت: اختلاف نظر بین مراکز علمی که هر کس مایل است خروجی‌های آن مرکز به‌صورت مستقل بیشتر باشد، آفتی است که اگر به آن نپردازیم ما را در این زمینه دچار مشکل می‌کند.

استاندار خوزستان با تأکید بر اهمیت تولید درون استانی، گفت: در بخش تولید استان در دو سال گذشته هیچ کاری در تمام بخش‌های مشاوره، خدماتی، فنی و پیمانکاری که امکان انجام آن در استان وجود داشته است، به خارج از استان واگذار نشده است. کسب 90 میلیارد تومان از محل ارزش افزوده طی یک‌سال گذشته در استان ناشی از هدایت پروژه‌ها و کارها در درون استان بوده است اما از سوی دیگر الزامی وجود ندارد که اگر مرکزی قابلیت اجرای کارهای تخصصی را نداشت، پروژه به او واگذار شود.

مقتدایی گفت: اگر بتوانیم مراکز تولیدی را تقویت کنیم یک موفقیت کسب کرده‌ایم. فناوری تنها به فیزیک و شیمی خلاصه نمی‌شود. اگر فناوری را در استان در صنعت مورد توجه قرار دهیم، بخش‌های گردشگری، فراوری و یا حوزه‌های کشاورزی نیز در آن می‌گنجد اما در حال حاضر این نگاه تنها به فناوری در بخش صنعت، نفت، فولاد و پتروشیمی معطوف شده است. بنابراین باید بر فعالیت‌های فناوری در دیگر بخش‌ها نیز تمرکز شود و برای کمک به استان فناوری را به سمت افزایش بهره‌وری و بهره‌برداری از بخش‌های جدید هدایت کنیم.

استاندار خوزستان گفت: دانشگاه‌ها باید متولی اشتغال خروجی‌های خود باشند. باید مشخص کنیم که آیا ایجاد رشته‌ در دانشگاه‌ها تنها برای ارتقای پایگاه آن دانشگاه بوده است و یا قرار است به جامعه خدمت شود.

مقتدایی با طرح این پرسش که خروجی دانشگاه کجاست؟ اذعان داشت که بدون شک همین مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان خروجی دانشگاه‌ها هستند و انتظار ما از معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور استمرار بخشیدن به فعالیت‌های این شرکت‌ها، رها نکردن نخبگان و خروجی‌های دانشگاه‌ها و صیانت از آن‌ها است. باید مشخص کرد که خروجی‌های هر دانشگاه در آینده متولی کدام یک از صنایع خواهند بود.

او با تأکید بر این‌که باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که بتوانیم بگوییم در 10 یا 20 سال آینده هر دانشگاه در زمینه تولیدی و صنعتی استان چه نقش و سهمی دارد، افزود: دانشگاه‌ها باید از خروجی‌های خود صیانت کنند و تربیت دانشجو به گونه‌ای انجام شود که هیچ‌گاه رابطه استاد و شاگردی قطع نشود.

20102

کد خبر: 549734

وب گردی

وب گردی