کامرون طرح حمله هوایی در سوریه را در پارلمان بریتانیا مطرح کرد

نخست وزیر بریتانیا روز پنجشنبه در پارلمان تاکید کرد: بریتانیا باید به حملات هوایی علیه گروه تروریستی داعش در سوریه بپوندد و نباید امنیت کشورش را به متحدان بسپارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا امروز در پارلمان گفت: معتقدم که ما باید تصمیمی اتخاذ و حملات هوایی بریتانیا علیه تروریست‌های داعش در سوریه را تمدید کنیم.

وی افزود: به نفع امنیت ملی بریتانیا است تا به تروریست‌های داعش حمله کرده و اجازه ندهد که آنها در سوریه پناهگاهی امن برای خود به وجود آورند. فشار این مبارزه نباید تنها بر دوش متحدان بریتانیا باشد.

کامرون ادامه داد: هرچقدر بیشتر رشد داعش در سوریه را نادیده بگیریم خطرات بیشتری ما را تهدید خواهد کرد.

وی خواستار رای گیری در پارلمان در خصوص این مساله قبل از شروع تعطیلات پارلمان در 17 دسامبر (26 آذر) شد.

دیوید کامرون همچنین از تمامی نمایندگان مجلس خواست تا از یک اقدام نظامی علیه داعش حمایت کنند.

وی افزود: تهدید علیه منافع ما و مردم کشورمان چیزی نیست که بتوانیم آن را تحمل کرده و اقدامی در خصوص آن انجام ندهیم.

تصمیم گیری در خصوص انجام یک اقدام نظامی تصمیم راحتی نیست. پارلمان حق دارد تا از جانب مردم سوالات مهم را پرسیده و از دولت پاسخ بخواهد.

کمیته امور خارجه بریتانیا در گزارشی گفته بود که بدون یک استراتژی بین‌المللی منسجم برای مبارزه با داعش و پایان جنگ داخلی سوریه نباید هیچ مداخله‌ نظامی صورت گیرد.

دیوید کامرون همچنین گفت: ما نمی‌توانیم صبر کنیم تا ابتدا جنگ داخلی سوریه حل شده و سپس با داعش مبارزه کنیم. نابودی داعش باید پیش از هر اقدام دیگری صورت گیرد. چرا که تهدیدهایی که ما با آن مواجه هستیم فوریت دارد و در جایی که داعش حضور داشته باشد ناآرامی‌ها پایان نمی‌یابد.

دیوید کامرون در سخنانی در پارلمان به استراتژی دولت برای سوریه پرداخت و گفت: این استراتژی شامل موارد زیر است:

1- حفاظت از بریتانیا در داخل به واسطه تقویت ظرفیت‌های مقابله با تروریسم

2-برگزاری مذاکرات در خصوص یک راه حل سیاسی ضمن مصالحه و حمایت از مخالفان میانه روی سوری

3-ایجاد دولتی در سوریه که نماینده تمامی مردم سوریه باشد

4-نابودی داعش از طریق اقدامی گسترده‌تر و اقدامات نظامی ائتلافی

5-ادامه نقش رهبری در حمایت بشردوستانه و پیش‌بینی درباره سیل بیشتر آوارگان به اروپا

6-حمایت از ثباتی که در حال حاضر در عراق به اجرا درآمده و برنامه ریزی برای بازسازی پس از جنگ در سوریه

7-همکاری نزدیک با متحدان در سراسر خاورمیانه برای از بین بردن تاثیر داعش و دیگر گروه‌های افراط گرا

کامرون تاکید کرد: مشارکت بریتانیا در حملات هوایی ائتلافی شامل آمریکا، فرانسه، ترکیه و متحدان عربی به معنای تاثیر نظامی بیشتر علیه داعش و تسریع روندی در راستای آینده‌ای بهتر برای سوریه است.

وی گفت: بریتانیا برای تضمین یک گذار سیاسی و اعمال فشار دیپلماتیک بر روسیه برای پایان حملاتش بر مخالفان میانه سوری همکاری می‌کند.

وی افزود: مداخله نظامی قانونی خواهد بود چرا که قطعنامه 2249 شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای عضو می‌خواهد تا تمامی اقدامات لازم را برای نابودی پناهگاه امن داعش در سوریه و عراق انجام دهند.

نخست وزیر بریتانیا ادامه داد: حملات هوایی در سوریه حمایت شرکای منطقه‌ای مهم از جمله ترکیه، اردن، عربستان سعودی، عراق، ایران و روسیه را به همراه خواهد داشت که خواستار یک استراتژی سیاسی برای پایان جنگ سوریه نیز هستند. کمپین نظامی بخشی از استراتژی دولت بریتانیا است که شامل قطع منابع مالی گروه تروریستی داعش و به چالش انداختن ایدئولوژی این گروه افراط گرا است.

دیوید کامرون گفت: تنها عرب‌های سنی میانه رو می‌توانند مناطقی که به صورت سنتی تحت کنترل عرب‌های سنی بوده از جمله رقه را باز پس گیرند. ما کردهای سوریه را به خاطر مدیریت باثبات مناطقشان تحسین می‌کنیم.

کامرون همچنین اعلام کرد: اگر قانونگذاران به مداخله نظامی بریتانیا علیه داعش رای مثبت بدهند از نیروهای زمینی استفاده نخواهیم کرد چرا که چنین اقدامی غیرموثر است.

وی در پاسخ به اظهارات جرمی کوربین، رهبر حزب اپوزیسیون کارگر که علت عدم اعزام نیروی زمینی در اقدام نظامی تمدید شده علیه داعش در سوریه را از کامرون جویا شد، گفت: مبارزه علیه افراط‌گرایی مسموم کننده به عنوان مبارزه با نسل خودمان است و من به تمامی پیامدهای اقدام نظامی در سوریه اندیشیده‌ام.

وی افزود: در حال حاضر 70 هزار مخالف میانه رو سوری در سوریه وجود دارند که می‌توانند به جنگ علیه داعش کمک کنند.

کامرون در پاسخ به سوال کوربین مبنی بر اینکه آیا مشارکت بریتانیا تفاوتی در کمپین ضد داعش به وجود می‌آورد یا خیر گفت: آمریکا و فرانسه خواستار مشارکت بریتانیا هستند و معتقدند که حضور ما باعث ایجاد تفاوت‌هایی در این کمپین می‌شود.

وی همچنین به این مساله اشاره کرد که بریتانیا تمایل دارد تا برای بازسازی سوریه پس از جنگ یک میلیارد پوند کمک کند.

نخست وزیر بریتانیا گفت: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در آینده این کشور پس از پایان جنگ داخلی هیچ جایی نخواهد داشت البته این مساله منجر به ایجاد یک دموکراسی به سبک سوئیس در سوریه نخواهد شد.

اشاره وی به دموکراسی مستقیم یا مردم‌سالاری مستقیم بود که معمولاً دموکراسی خالص را به این نام می‌نامند و آن نظامی است که مردم مستقیماً به تصمیمات حکومت مانند قبول یا رد قوانین رأی می‌دهند و چون مردم مستقیماً و بدون واسطه و انتخاب نماینده در تصمیم‌گیری‌ها و قوه مقننه مشارکت می‌کنند دموکراسی مستقیم نامیده می‌شود.

دیوید کامرون در خصوص ایجاد مناطق امن یا مناطق بمباران ممنوع به منظور حفاظت از غیرنظامیان توضیح داد: مناطق بمباران ممنوع باید اجرا شود و در برخی موارد این مساله باید توسط نیروهای زمینی به وجود آیند.

وی درباره نقشی که عربستان سعودی، قطر و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس می‌توانند در جنگ داخلی سوریه ایفا کنند، گفت: این کشورها می‌توانند در تامین مالی مخالفان میانه‌رو سوری که در آینده سوریه نقشی دارند، کمک کنند.

10302

کد خبر: 549838

وب گردی

وب گردی