لزوم مناسب‌سازی فضاهای شهری

محمد مهدی تند گویان* توجه به نیاز شهروندان، زمینه‌ساز افزایش سطح کیفی زندگی در شهر شده که اساسی‌ترین وظیفه مدیریت شهری به شمار می‌آید. این در حالی است که عدم توجه به این نیازها تبعات جبران‌ناپذیری را برای شهر، شهروندان و در نتیجه مدیریت شهری به همراه خواهد داشت.

شهروند به امنیت، اجتماعی بودن، حس احترام و خودشکوفایی نیاز دارد. پس شهری موفق خواهد بود که توانایی تأمین تمامی نیازهای شهروندان خود را داشته باشد.

تأمین نیازهای شهروندان مستلزم شناسایی نقاط قوت در شهرها و تبدیل آنها به فرصت است. در همین راستا یکی از مهم‌ترین عوامل در جهت تأمین نیازهای روحی و روانی شهروندان که در تمامی شهرها وجود دارد، مناسب‌سازی فضاهای شهری است. شناسایی این فضاها و ارتقاء کیفات آنها می‌تواند نقش مؤثری در افزایش سطح کیفیت زندگی شهرنشینان ایفا نماید.

باوجود تلاش مدیران شهری در جهت ارتقاء کیفیت سطح زندگی در شهرها، بالا بودن ارزش زمین، تمایل کمتری نسبت به تبدیل عرصه‌ها به فضاهای شهری عمومی وجود دارد. این در حالی است که فضاهای باز متعلق به ادارات دولتی، شهرداری‌ها و... که با نرده‌کشی و دیوارکشی کاربرد نیمه خصوصی پیدا کرده‌اند، فرصت تبدیل شدن به فضاهای شهری را دارند. بهره‌گیری از این فضاهای باز در جهت تبدیل شدن به فضاهای شهری عمومی، همکاری و تعامل بین تمام ارگان‌های مرتبط با مدیریت شهری را طلب می‌کند.

علاوه بر این پارک‌ها و فضاهای سبز موجود در شهر نیز از جمله فضاهای هستند که یکی از شاخصه‌های تعیین سرانه فضای سبز بوده و بهره‌گیری از آنها، پاسخگوی خیلی از نیازهای رفاهی مردم خواهند بود. این در حالی است که این فضاها غالباً با استفاده از نرده و دیوار و حصار به بهانه‌های مختلف از سایر فضاهای شهری جدا شده و ماهیت اصلی خود را از دست داده‌اند. حذف نرده‌ها و حصارهای اطراف بوستان‌ها و اماکن دولتی دارای عرصه‌های گسترده، علاوه بر اینکه یکدست شدن فضاهای شهری را به‌عنوان حیاط‌های شهری به همراه خواهند داشت، امکان بهره‌گیری از آنها را در طول شبانه‌روز نیز فراهم خواهد آورد. خانواد‌ه‌های شهرنشین این روزها به دلایل متعدد چون مشکلات ترافیکی شهرها، مشغله‌های اقتصادی و کاری، گسترش استفاده از وسایل الکترونیکی و... فرصت در کنار هم بودن را کمتر پیدا می‌کنند، بنابراین فضاهای شهری قابلیت این را دارند که شهروندان را در تمام طول شبانه‌روز به استفاده از این اماکن دعوت کرده و استحکام روابط اجتماعی را موجب شوند.

منبع:همشهری محله

* عضو شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر: 559886

وب گردی

وب گردی