کشورهای عربی با کاهش یکجانبه تولید اوپک مخالفند

چند روز مانده به نشست حساس سازمان کشورهای صادر کننده نفت «اوپک» در وین، کارشناسان معتقدند کشورهای عرب منطقه خلیج فارس زیر بار کاهش یکجانبه تولید خود نخواهند رفت بنابراین احتمال اینکه بهای نفت از این نیز بیشتر کاهش پیدا کند، وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره نشست آتی اوپک نوشت: نفتی که عربستان سعودی، امارات عربی متحده، کویت و قطر پمپاژ می کنند بیش از نیمی از کل تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت را تشکیل می دهد. کل تولید اوپک 32 میلیون بشکه در روز برآورد می شود.

کامل الحرامی کارشناس کویتی انرژی به خبرگزاری فرانسه، گفت: کشورهای عرب خلیج فارس کاهش یک‌جانبه تولید را نخواهند پذیرفت. آنها برای این کار احتمالا به همکاری دیگر تولیدکنندگان نفت که عضو اوپک نیستند به ویژه روسیه نیاز خواهند داشت.

اوپک چهار دسامبر (جمعه 13 آذر) در وین نشستی حساس برای بررسی اوضاع جهانی بازار نفت برگزار می کند.

این نشست در شرایطی برگزار می شود که نفت از اواسط سال 2014 به علت فراوانی عرضه و افزایش بی سابقه ذخایر به بیش از سه میلیون بشکه در روز، نزدیک به 60 درصد از ارزش خود را از دست داده است.

پیش از این نشست، دیداری غیررسمی با تولیدکنندگان غیر عضو اوپک صورت می گیرد.

عبدالوهاب ابو داهش اقتصاددان سعودی به خبرگزاری فرانسه، گفت: تولیدکنندگان خلیج فارس با وجود کاهش درآمدهای نفتی، تمایلی به تغییر سیاستشان که بیشتر مبتنی بر دفاع از سهم خود در بازار است تا دفاع از قیمت، ندارند.

این کارشناس، افزود: اگر اوپک تصمیم به کاهش تولید بگیرد، تولیدکنندگان می دانند که آنها بیشترین سهم را در این کاهش خواهند داشت زیرا هیچ کدام از اعضای دیگر توان چنین کاری را ندارند و روسیه (که عضو اوپک نیست) نمی‌خواهد تولید خود را کاهش دهد.

یک مسئول نفتی در منطقه نیز گفت: انتظار ندارد که تغییری در رفتار کشورهای عربی تولیدکننده نفت ایجاد شود.

این مسئول که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه، گفت: اتفاقی نیفتاده است که این کشورها را به تغییر سیاست و کاهش تولید خود متقاعد کند.

با این حال یک مسئول دیگر معتقد است: در صورت همکاری تولیدکنندگان غیر عضو اوپک، کشورهای عربی نیز ممکن انعطاف نشان دهد.

وی،گفت: هنوز زود است که بگوییم اوپک سیاست خود را حفظ خواهد کرد.

عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اوپک، هفته گذشته اعلام کرد آماده همکاری برای ثبات بازار و حمایت از قیمت است.

ونزوئلا، کشور عضو اوپک و کارشناسان هشدار دادند: اگر عرضه محدود نشود قیمت‌ نفت ممکن است به زیر 20 دلار در هر بشکه نیز سقوط کند. (قیمت نفت در حال حاضر حدود 40 دلار در هر بشکه است).

به گفته ابو داهش، کشورهای عربی به برقراری دوباره توازن در بازار به لطف راهبرد اوپک امیدوارند زیرا با این راهبرد توانستند تولید نفت شیل آمریکا را کُند کنند.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک به تازگی اعلام کرد: مطمئن است که بازار در سال 2016 با افزایش تقاضا و کاهش تولید، احیا خواهد شد.

او، مازاد عرضه را به کشورهای غیر عضو اوپک نسبت داد که از پنج سال پیش باعث شدند تولید مازاد شش میلیون بشکه‌ای روانه بازار شود.

اما علی النعیمی وزیر نفت عربستان به تازگی اعلام کرد: تولید در نهایت باید پنج میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند تا تحلیل رفتن ذخایر برخی میادین جبران شود.

بسام فتوح مدیر مؤسسه مطالعات انرژی در آکسفورد معتقد است: روند برقراری توازن دوباره در بازار آغاز شده است اما تأثیر آن بر قیمت‌ها کُندخواهد بود.

آژانس بین المللی انرژی، اعلام کرد: تقاضا در سال 2016 احتمالا فقط یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش تقاضا در سال کنونی میلادی یک میلیون و 800 هزار بشکه در روز تخمین زده شده است.

الحرامی نیز کاهش قیمت نفت را در دو سال آینده پیش‌بینی کرد و گفت: تا اقتصاد جهانی کاملا احیا نشود، بهای نفت افزایش پیدا نمی کند.

وی افزود: کاهش گسترده سرمایه‌گذاری‌های نفتی در کاهش تولید نقش خواهد داشت.

براساس آنچه که ریاض اعلام کرده است، بیش از 200 میلیارد دلار طرح‌های انرژی امسال در جهان لغو شدند. انتظار می رود در سال 2016 نیز طرح‌های دیگری کنار گذاشته شوند.

ابو داهش، خاطر نشان کرد: کشورهای عربی با وجود کاهش درآمدهای نفتی همچنان می توانند روی ذخایر عظیم ارزی خود حساب کنند.
401401

کد خبر: 560209

وب گردی

وب گردی