قبر رئیس شهربانی دولت مصدق کجاست؟/۲ روایت از میدان تختی و بن بست قهرمان

عضو شورای اسلامی شهر تهران در برنامه تهران گردی از نخستین کتابخانه غیر دولتی ایران بازدید کرد.احمد مسجدجامعی در اولین تهرانگردی آذرماه خود،‌ به منطقه یک رفت؛ برنامه‌ای که حال و هوای تاریخی داشت.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، او ابتدا به دعوت نشریه «تهران» به کافه سینما در موزه سینما رفت و از نمایشگاه عکس‌های شمیران دیدن کرد. مسجد جامعی با قدم زدن در کوچه های باغ فردوس، از معدود باغ های باقی مانده این محل با دیوارهای کاهگلی و درهای چوبی دیدن کرده و از اینکه باغ های شمیران، در طول سالهای اخیر، یکی پس از دیگری از بین می روند، اظهار تاسف کرد. او سپس به خانه ای رسید که طوری ساخته شده بود که به ۶ درخت،‌ اجازه عبور از نمای آن داده شده بود و برای ساخت و ساز قطع نشده بودند.

۲ روایت از میدان تختی و بن بست قهرمان

او در ادامه پس از حضور در دبیرستان امام موسی صدر، به اولین مدرسه در منطقه شمیران رفت. مدرسه جلال آل احمد، اولین مدرسه ای است که سال ۱۳۱۸ به عنوان اولین مدرسه منطقه شمیران با نام «شاپور» ساخته و در سال ۱۳۸۵ با نام «جلال آل احمد» مورد بازسازی قرار گرفت.

بنا به گفته اهالی در این مدرسه،‌ جلال آل احمد درس می خواند اما مسجد جامعی با رد این ادعاگفت: جلال آل احمد در پاچنار ساکن بوده و پس از ازدواجش با سیمین دانشور قطعه زمینی در کنار منزل نیما در این حوالی خریداری کرده و بعد به این محله آمده و در این محله درس نمی‌خواند. این احتمال وجود دارد که آل احمد، در این مدرسه تدریس می کرده است.

اما نام میدان تختی و بن بست قهرمان، مسجد جامعی را بر آن داشت تا در مورد چرایی نامگذاری آنها در محله باغ فردوس سوالاتی را مطرح کند که یکی از اهالی قدیمی این محل اظهار کرد: نبش میدان کوچه‌ای به نام قهرمان وجود دارد که تختی قهرمان کشتی، به آنجا رفت و آمد داشت و بر همین اساس نام این میدان را تختی و نام آن کوچه را قهرمان گذاشته‌اند.

همین ماجرا سبب شد تا عضو شورای اسلامی شهر تهران، از خانه منتسب به محل رفت و آمد تختی بازدید کند که این بنا تخریب و صاحبان فعلی در حال برج‌سازی بودند. پس از بازدید از این محل مسجد جامعی خاطرنشان کرد: دو روایت درباره نامگذاری اینجا وجود دارد. یکی همان محل رفت و آمد تختی است و دیگری این کوچه قهرمان، به نام قهرمان سالور پسر منوچهر سالور پدر صنعت سیمان ایران، که گویا در این محل زندگی می کرد، است.

احمد مسجد جامعی در ادامه به میدان تجریش رفت و از قدیمی‌ترین آش‌فروشی تجریش بازدید کرد و با صاحب اصلی آن به گفت‌وگو نشست. سیدمهدی که بیش از ۶۰ سال سابقه کسب‌وکار دارد، حدود ۲۵ سال است که این آش فروشی را بنا کرده تا محلی برای تجمع کوهنوردان و مردم عادی باشد.

قبر رئیس شهربانی دولت مصدق کجاست؟

اما یکی از نقاطی که این هفته تهرانگردان به آنجا رفتند، بیمارستان شهدای تجریش بود.

با ورود به بیمارستان، مسجدجامعی به قسمت جنوبی این بیمارستان رفت و عنوان کرد: اینجا پیش از این یکی از قبرستان های شمیران محسوب می‌شد. نکته قابل توجه درباره این قبرستان وجود قبر افشار طوس است که رئیس شهربانی دولت مصدق بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان اینکه بیمارستان شهدای تجریش محل درمان بسیاری از بزرگان سیاست بود و پرونده‌های پزشکی مهمی در این بیمارستان وجود دارد، تصریح کرد: در ابتدا بیمارستان شهدا، خانه بهداشت بوده است اما در زمان پهلوی دوم، کلنگ احداث بیمارستان سه طبقه را زدند و طبقه دوم این بیمارستان به وی‌آی‌پی مسئولان آن زمان تبدل می‌شود.

کمبود بیمارستان در شمال تهران

مسجد با اشاره به کمبود بیمارستان در این منطقه گفت: زمانی اینجا باغات فراوانی بود اما کم کم این باغات به مجتمع های مسکونی تبدیل شد و به دلیل افزایش مجتمع‌های مسکونی در شمال پایتخت با حجم زیادی از مردم روبه‌رو شدیم و تنها سه بیمارستان در این منطقه از پایتخت وجود دارد.

او این بیمارستان را نقطه شروع طرح پزشک روستا دانست و بیان کرد: در گذشته و قبل از انقلاب داماد دکتر غریب، کمپین طرح پزشک روستا را از این بیمارستان آغاز کرد. او معتقد بود پزشکان ایرانی پس از تحصیل برای کار به خارج از کشور می‌روند و روستاها از پزشک خالی است.

در ادامه دکتر غلامرضا محسنی، رئیس بیمارستان شهدای تجریش با بیان اینکه در دوره انقلاب، این بیمارستان مرکزیت ویژه‌ای داشت، اذعان کرد: بزرگترین مشکل فعلی این بیمارستان نبود تخت کافی است و این در حالی است که پروژه ایجاد تخت جدید نیز به دلیل انصراف خیرین، به کندی پیش می‌رود.

در ادامه مسجدجامعی پرونده‌های اشخاصی چون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله روح‌الله خاتمی و چند تن از بزرگان کشور را مطالعه کرد و از نگهداری این پرونده‌ها توسط مسئولان بیمارستان، قدردانی کرد.

از مسجد رفته‌گرها تا مسجد عمو رمضان

مسجدجامعی پس از گذشتن از تکیه پایین، به مسجد شیخ حاج علی رفت.او با بیان اینکه در گذشته باغ‌های فراوان خانوادگی در این منطقه وجود داشت و این مسجد در واقع نمازخانه یکی از این باغات است، افزود: در زمان فتحعلی‌شاه باغ‌های زیادی در این منطقه بود و این مسجد نیز در باغ حاج شیخ علی شریعتمدار استرآبادی قرار داشت که پس از ایجاد کوچه در باغش، صاحب این باغ تصمیم گرفت که این نمازخانه را به مسجد بدل کند و با کمک خیرین محل این مسجد پس از مدتی بازسازی شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: اینجا به دلیل آنکه کاهگلی بوده رفتگرها در سال ۱۰ روز روضه‌خوانی داشته و اقامه اذان برپا می‌کردند. این مسجد به مسجد رفتگرها معروف است و درکل ایران این پدیده که رفتگرها مسجدی داشته باشند بی‌سابقه است.

او ادامه داد: از جمله زیباترین رسم‌های این هیئت این است که در ایام عزاداری ها به هیئت دزاشیب رفته و هیئت دزاشیب هم به این هیئت می‌آیند.

مسجد جامعی سپس به مسجدی معروف به مسجد عمورمضان رفت که یک پاتق محلی محسوب می‌شود. عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ درباره این مسجد نیز عنوان کرد: این مسجد را کشاورزان ساختند. چون اینجا زمین بوده و کنار قنات قرار داشت. در گذشته ۱۲۰ متر مساحت آن بود که امروزه به دلیل تعریض خیابان به ۲۰ متر کاهش پیدا کرده است و پس از ۲۰۰ سال نوه عمورمضان، متولی آن است.

دیدار با خانواده کشته شدگان منا

مسجدجامعی در ادامه تهرانگردی خود با حضور در منزل مرحوم غلامحسین عرفاقی یکی از جانباختگان حادثه منا از آنان دلجویی کرد و گفت: وقوع چنین حوادثی جای تأسف دارد و مسئولان آن کشور باید پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه پس از وقوع این حادثه نمایشگاه قربانیان منا را در گالری گل نرگس برپا کردیم، افزود: پس از وقوع این حادثه نمایشگاهی را برای قربانیان منا برپا کردیم که آثار هنری هنرمندان برجسته در ان به نمایش گذاشته شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ابتدا می خواستیم که این نمایشگاه را در سازمان حج برپا کنیم اما زمینه آن فراهم نشد و کار را به گالری نرگس بردیم.

مسجد جامعی در پایان این دیدار اظهار کرد: ما کاملا حس خانواده قربانیان منا را درک می کنیم و به همین دلیل آن نمایشگاه را برگزار کردیم.

بازدید از اولین کتابخانه غیر دولتی در ایران

در ادامه تهرانگردان به کتابخانه آیت‌الله سیدمحمد تقی حکیم رفتند. در کتابخانه آیت‌الله حکیم کتب خطی و نفیس زیادی وجود دارد که خانه شخصی این عالم،‌ وقف کتابخانه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در این دیدار خاطرنشان کرد: کتابخانه آیت‌الله حکیم اولین کتابخانه ثبت‌شده عمومی و غیردولتی در ایران است.

آیت‌الله حکیم نیز با بیان اینکه در کتابخانه‌اش ۱۷۳ کتاب خطی وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به اواسط دوره صفویه است، افزود: روز عید غدیر سال ۷۵ با همسرم مرضیه حکیم تصمیم گرفتیم که خانه خود را وقف کتابخانه کنیم که بر همین اساس کتابخانه‌ای به وسعت ۵۰۰ متر در ۶ طبقه احداث کردیم که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

105105

کد خبر: 560319

وب گردی

وب گردی