ورود سازمان های مردم نهاد به گود ازدواج/ کدام وزارتخانه مجوز می دهد؟

هنوز یک سال از زمانی که رشد قارچ‌گونه سایت‌های بدون مجوز همسریابی، وزارت ورزش و جوانان را مجبور کرد دست به تأسیس یک سایت مجاز در این زمینه بزند، نگذشته است که مشکل تازه‌ای در این زمینه سر برآورده است و آن هم ورود سمن‌ها به موضوع همسریابی است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آرمان سایت‌های همسریابی و همسرگزینی دیروز دامنه کاری خود را گسترش داده‌اند و ادعا می‌کنند در قالب سمن به فعالیت مشغولند. سمن‌هایی که ظاهرا در ناکجاآباد به ثبت رسیده‌اند، زیرا هیچ نهادی مسئولیت ثبت این سمن‌ها را برعهده نگرفت.

11 میلیون جوان مجرد که در آستانه ازدواج هستند

در کشور ما با وجودی که صحبت از 11 میلیون جوان مجرد که در آستانه ازدواج هستند می‌شود، اما با این وجود هر ساله رقمی کمتر از 750 هزار ازدواج ثبت می‌شود، هر سال از آمار ازدواج‌ها کاسته می‌شود و با یادآوری این نکته که هر ساله بر تعداد کسانی که به سن ازدواج می‌رسند افزوده می‌شود، می‌توان گفت با این آمار پایین ازدواج به نظر می‌رسد جامعه به این زودی‌ها از پس مشکل 11 میلیون مجرد بر نخواهد آمد و حتی اگر شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند اوضاع از این هم بدتر خواهد شد. همین باعث شده که عده‌ای با نیات گوناگون در زمینه ازدواج برای جوانان آستین بالا بزنند. احتمالا شما هم فعالان در عرصه ازدواج محله و فامیل را می‌شناسید که جوانان را به هم معرفی می‌کنند و با تسلط کاملی که به شرایط و موقعیت افراد دارند در کسری از ثانیه می‌توانند چندین مورد خوب معرفی کنند. شاید از دامنه فعالیت فعالان عرصه ازدواج در محله و فامیل کمتر شده باشد، اما فعالیت آنها در قالب جدیدی در دنیای مدرن ادامه دارد. متناسب با تغییرات جامعه این روزها نوع جدیدی از فعالان در عرصه ازدواج سر برآورده‌اند که آنها را با عنوان سایت‌های همسرگزینی می‌شناسیم.

حدود سه ماه قبل سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی

سخنگوی نیروی انتظامی گفت: «هیچ سایت همسریابی مجازی وجود ندارد به جز یک سایت همسرگزینی که مبتنی بر آموزه‌ها فعالیت می‌کند، به طوری که می‌توان گفت 700 سایت همسریابی غیرمجاز که فعالیت‌ می‌کردند مسدود شدند

گفت:«هیچ سایت همسریابی مجازی وجود ندارد به جز یک سایت همسرگزینی که مبتنی بر آموزه‌ها فعالیت می‌کند، به طوری که می‌توان گفت 700 سایت همسریابی غیرمجاز که فعالیت‌ می‌کردند مسدود شدند.» هر چند که پیگیری‌های «آرمان» نشان داد که بسیاری از این سایت‌ها هنوز فعال هستند ولی وجود 700 سایت غیرمجاز در زمینه همسریابی و صحبت‌هایی که از درآمد روزانه 12 میلیونی آنها می‌شد باعث شد که مسئولان وزارت ورزش و جوانان دست به کار شوند و سایت مجاز همسریابی تبیان را در خرداد ماه افتتاح کنند. سایت‌های همسریابی که تب‌شان کمرنگ‌تر شد این‌بار سمن‌های همسریابی سر برآوردند. سمن‌هایی که به نظر می‌رسد کارشان چندان هم شفاف نیست. این روزها تشکیل سمن تبدیل به یک مد شده است و هر از چندگاهی چند نفری دور هم جمع می‌شوند و یک سمن باز می‌کنند. این سمن‌ها عرصه‌های مختلف را هم دربرگرفته‌اند و هر روز در یک حوزه جدید دامنه فعالیتشان را بسط می‌دهند، به نحوی که پای سمن‌ها به عرصه همسریابی هم باز شده است. از آنجایی هم که عرصه سمن‌ها در عمل بی‌متولی است به نظر می‌رسد گرفتن مجوز برای آنها کار سختی نباشد.

سمن‌های فعال در زمینه همسریابی

حوالی میدان ونک خانم کارت‌پخش‌کن در حال دادن برگه کاغذی دست مردم بود و تقریبا بسیاری از کسانی که از آنجا رد می‌شدند برگه را از او می‌گرفتند. «نخستین سمن فعال در زمینه همسریابی که در کشور فعال است با سابقه کاری طولانی»، این جمله‌ توجه‌ام را جلب کرد، برگه کاغذی سفید را گرفتم. چند جمله بیشتر روی آن درج نشده بود اما می‌توانست توجه هر عابری را جلب کند. در ابتدای برگه با فونت درشت نوشته شده بود: «نخستین سمن همسریابی- همسرگزینی ایران»، در ادامه هم به «همکاری و حضور مشاوران متخصص خانواده و ازدواج» اشاره شده بود. شاه‌بیت تبلیغ هم که در کادری مخصوص قرار داده شده بود این بود که «اگر می‌خواهید ازدواج موفقی داشته باشید عضو این موسسه شوید.»

آدرس و شماره تلفن هم که پل‌های ارتباطی با موسسه بودند. با شماره‌ای که در آگهی قید شده بود تماس گرفیتم. زن جوانی گوشی را برداشت و با نخستین سوال اطلاع‌رسانی را شروع کرد. از او درباره فعالیت موسسه سوال کردیم و گفت: «موسسه ما در زمینه ازدواج دائم، فعال است و افرادی را متناسب با سن، تحصیلات، طبقه اجتماعی، شخصیت و سایر شرایط‌تان به شما معرفی می‌کند. شما هم انتخاب می‌کنید و هم انتخاب می‌شوید.»

به گفته او با حدود دو ماه عضویت در موسسه که 130 هزار تومان آب می‌خورد می‌توان مورد مناسب برای ازدواج را پیدا کرد. از او درباره مجوز و سابقه کاری سوال می‌کنم و می‌گوید: «ما 15 سال سابقه فعالیت داریم و مجوزمان هم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است!» در طی تماسی که همکار ما با این موسسه داشت مدعی شدند که از وزارت کشور مجوز دارند. این سمن سایتی هم دارد که با همان عنوان مشغول فعالیت است.

سری هم به سایتش می‌زنیم و در آنجا می‌توانیم دانستنی‌های مختلفی را درباره مسائل مختلف از ازدواج، زنان و خانواده گرفته تا طلاق و مسائل حقوقی بیابیم. نکته جالب در کار این موسسه این است که راه‌های بسیاری برای ارتباط با مخاطبانش دارد، زیرا علاوه بر سایت، تماس تلفنی و مراجعه حضوری برای آشنایی با فعالیت این موسسه می‌توان به گروه تلگرامی یا فیس‌بوک آن هم مراجعه کرد. اینکه این موسسه که مدعی است سمن هم است مجوزش را از کجا گرفته است کنجکاوی ما را برانگیخت و به سوی وزارتخانه‌ها راهنمایی‌مان کرد.

کدام وزارتخانه مجوز داد؟

وزارت ورزش و جوانان: نخستین مقصد ما وزارت ورزش و جوانان بود. این وزارتخانه از وجود چنین سمن، سایت و موسسه‌ای ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: حتی سایت تبیان هم که زیرنظر وزارت ورزش و جوانان در زمینه همسریابی فعال است، مجوزش را از سازمان تبلیغات گرفته است. معمولا هم مجوزی که داده می‌شود به سایت و موسسه است نه به سمن.

مسئولیت دادن مجوز به سمن‌ها به عهده وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور است و وزارت ارشاد نمی‌تواند در این زمینه مجوزی بدهد، تنها می‌تواند مجوز سایت یا موسسه را بدهد. در ادامه به نبود متولی واحد در زمینه سمن‌ها اشاره شد و گفته شد: با وجودی که در ظاهر دولت، وزارت ورزش و جوانان را متولی امر سمن‌ها کرده است ولی با این وجود در عمل چنین نیست.

وزارت کشور: مقصد دوم وزارت کشور بود. این وزارتخانه هم دادن مجوز به این سمن را رد کرد و نبود متولی واحد در زمینه سمن‌ها را مهم‌ترین مشکل آنها دانست و گفت: دستگاه‌های مختلف مانند استانداری، نیروی انتظامی، فرمانداری و... به سمن‌ها مجوز می‌دهند و این امکان هم وجود دارد که وزارت ارشاد به این سمن مجوز داده باشد. بنابراین با وجود ادعای دوم این موسسه که از وزارت کشور مجوز دارد وزارت کشور این حرف را تکذیب کرد.

دستگاه‌های مختلف مانند استانداری، نیروی انتظامی، فرمانداری و... به سمن‌ها مجوز می‌دهند و این امکان هم وجود دارد که وزارت ارشاد به این سمن مجوز داده باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: مقصد پایانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این سمن گفت: «ما به سمن‌ها مجوز نمی‌دهیم و اگر مجوزی هم داده شده به موسسه فرهنگی بوده است، هر چند که پیگیری‌های این وزارتخانه هم نشان داد که چنین موسسه‌ای به ثبت نرسیده است ولی با این وجود این احتمال هم مطرح شد که ممکن است وزارت ارشاد استان تهران مجوز موسسه را داده باشد.» در طی تماسی که با وزارت ارشاد استان تهران داشتیم هر چند که عدم دسترسی به داده‌های اطلاعاتی باعث شد که معلوم نشود این سازمان مجوز را داده است یا نه، ولی مسئولان این سازمان هم تأیید کردند که حتی اگر مجوز سایت داده باشند مجوز سمن نداده‌اند.

سمن‌ها متولی واحد ندارند

ردیابی ماجرای این موسسه، ما را به نکات جالبی هدایت کرد که یکی از آنها نبود متولی واحد در زمینه سمن‌ها بود. به نظر می‌رسد هر سازمانی اجازه دادن مجوز به سمن‌ها را دارد و این مساله وقتی دردسرآفرین می‌شود که کسی بخواهد بفهمد یک سمن واقعا مجوز دارد یا نه، در عین حال این نبود متولی و متولی بودن همه، نظارت بر کار سمن‌ها را سخت می‌کند. اما نکته مبرهن درباره فعالیت این موسسه این بود که این موسسه با مجوزی که برای موسسه فرهنگی دارد خود را سمن معرفی می‌کند و با توجه به نکات مطرح شده از سوی وزارتخانه‌ها سمن نمی‌تواند با مجوز گرفته شده برای موسسه کار کند، و اگر چنین کاری کند غیرقانونی است.

با در نظر گرفتن این نکات، هنوز مشکل سایت‌های همسریابی حل نشده، کلاهبرداری با شیوه‌ای جدید در زمینه همسریابی سر برآورده است. سمن‌هایی هم که معلوم نیست مجوزشان را از کجا می‌گیرند در زمینه ازدواج فعال شده‌اند و در آینده‌ای نه چندان دور این قسم از همسریابی هم مشکل‌آفرین خواهد شد.

105105

کد خبر: 560375

وب گردی

وب گردی