یک کارشناس بورس: رشد اقتصادی دلالت بر افزایش درآمد سرانه ملی دارد/  اتصال هماهنگ تولید و بازار سرمایه  به زنجیره رشد اقتصادی

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، با بیان اینکه تولید و بازار سرمایه به طور هماهنگی به زنجیره رشد اقتصادی متصل است، گفت: سرمایه گذاری خارجی از طریق مستقیم و غیر مستقیم می تواند بررونق تولید و در پی آن بازار سرمایه و شکل گرفتن رشد مثبت اقتصادی موثر واقع شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمدرضا گیوکی،کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیرات رونق بخش تولید بر اقتصاد و بورس در گفتگو با ایسکانیوز، گفت: در دهه های اخیر رشد اقتصادی یکی از مهمترین اهداف کشورهای درحال توسعه است، از این جهت برای اینکه اقتصاد جامعه به رشد و توسعه برسد لازم است در بخش تجهیز سرمایه و تامین مالی شرایط فراهم شود.

رشد اقتصادی دلالت بر افزایش درآمد سرانه ملی دارد

گیوکی،افزود: گفتنی است که منظور از رشد اقتصادی، بالا رفتن میزان درآمد یا تولیدملی است، در واقع نرخ رشد اقتصادی از درصد تغییر در تولید (درآمد) ملی نسبت به سال گذشته به دست می آید که در صورت رشد، بیانگر افزایش تولید کالاها،خدمات،درآمدها و غیره است.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، تصریح کرد: در این خصوص نقش توسعه مالی بر رشد اقتصاد حائز اهمیت است، حال توسعه مالی از طریق افزایش سطح سرمایه گذاری ها و تخصیص بهینه منابع می تواند زمینه مناسب برای رشد اقتصادی را فراهم سازد، بنابراین بازار سرمایه در جهت افزایش سرمایه گذاری و همچنین تخصیص بهینه منابع نقش پر رنگی در اقتصاد دارد.

توسعه بازار سرمایه در گرو رشد اقتصادی

وی،ادامه داد: با توجه به این موضوع که رشد اقتصادی دلالت بر افزایش تولید یا درآمد سرانه ملی دارد،اگر تولید کالاها یا خدمات به هر وسیله ی ممکن در یک کشور افزایش پیدا کند، می توان گفت در آن کشور رشد اقتصادی اتفاق افتاده در نتیجه حاصل رشد اقتصادی توسعه بازارهای مالی از جمله بازار سرمایه است.

گیوکی، اظهار داشت: با این رویکرد می توان گفت بین بازار سرمایه، تولید کالا و رشد اقتصادی رابطه ای تنگاتنگ و نزدیک برقرار است. بدیهی است که افزایش تولید از نظر کمی و کیفی به معنای بهبود وضعیت اقتصادی است از این رو می بایست به تولید توجه ویژه ای مبذول داشت.البته همراه افزایش تولید باید تقاضا نیز افزایش پیدا کند.

وی، با بیان اینکه تولید و تقاضا باید متناسب با یکدیگر مورد بهبود قرار گیرند، گفت: در مجموع اقداماتی جهت کاهش هزینه های تولید، موازنه بین واردات و صادرات، اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان می تواند از بخش تولید حمایت کرده و موجب افزایش تولید کالاها شود.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، تصریح کرد: بازار سرمایه نیز با تخصیص بهینه منابع مالی و تامین مالی شرکت ها بستر مناسبی جهت رونق بخش تولید مهیا می کند.

انتشار سهام؛ بهترین راه تامین مالی صنایع کوچک و متوسط

وی، افزود: به هرحال افزایش سطح انباشت سرمایه و کارا بودن آن بر سطح تولید واقعی تاثیر می گذارد. هرچند که تامین مالی توسط بازار پول نیز صورت می گیرد، اما یکی از مهمترین راه های تامین مالی برای صنایع کوچک و متوسط انتشار سهام است که از طریق بازار سرمایه امکان پذیر است.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، تصریح کرد: روش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه این امکان را برای بنگاه ها فراهم می آورد که علاوه بر کاهش وابستگی به منابع دولتی، نیازهای مالی خود را تامین کنند و باعث ایجاد اشتغال و به طور کلی رشد اقتصادی شوند.

تولید و بازار سرمایه به طور هماهنگی به زنجیره رشد اقتصادی متصل است

گیوکی، گفت: در هر صورت افزایش تولید البته باوجود تقاضای مناسب با گذر از تاثیرات مثبت بر بازار سرمایه در نهایت منجر بر رشد اقتصادی خواهد شد. به بیانی دیگر تولید و بازار سرمایه به طور هماهنگی به زنجیره رشد اقتصادی متصل است.

وی، تصریح کرد: اما در کنار تمام عوامل، جهت بهبود و رونق بخش تولید دیگر عامل مهم و تاثیر گذار بر بهره وری بخش های اقتصادی به خصوص بخش های تولیدی، سرمایه گذاری خارجی است، بحثی که اخیرا در بازار سرمایه کشور مطرح است.

گیوکی،گفت: شایان ذکر است که سرمایه گذاری خارجی از طریق مستقیم و غیر مستقیم می تواند بررونق تولید و در پی آن بازار سرمایه و شکل گرفتن رشد اقتصادی موثر واقع شود.

این کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه اثرات مستقیم حضور سرمایه گذاری خارجی شامل افزایش حجم سرمایه، رونق تولید و در پی آن اشتغال زایی است، افزود: همچنین اثرات غیر مستقیم این امر انتقال تکنولوژی از بنگاه های خارجی به بنگاه های داخلی است.

وی، تصریح کرد: از سویی دیگر همراه با انتقال تکنولوژی در کالاها و خدمات، دارایی های ناملموسی همچون مهارت های مدیریتی و دانش فنی نیز به نیروی کار داخلی منتقل می شود.

گیوکی، اظهار داشت: با ورود بنگاه های خارجی با بهره وری بالا، نیز بنگاه های داخلی جهت رقابت پذیری بیشتر تشویق می شوند، با توجه به رابطه مستقیم تولید و بورس این امر بازار سرمایه را نیز از ابعاد مختلف تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی، ادامه داد: به طور مثال اهمیت تقاضای اطلاعات شفاف، به موقع و با کیفیت می تواند کارایی بازار را افزایش دهد.

افزایش تمایل سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در گرو حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس

گیوکی،گفت: همچنین حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس، نقدینگی جدیدی وارد بازار خواهد نمود و در نتیجه، حجم معاملات بیشتر شده و قدرت نقدشوندگی بازار افزایش می یابد، بدین شکل انگیزه و تمایل سرمایه گذاران داخلی برای سرمایه گذاری در بازار سهام افزایش می یابد و به بهبود زیر ساخت های بازار می انجامد.

وی، تصریح کرد: در پی انجام این امر هزینه تامین مالی و همچنین تامین مالی آسان تر برای بنگاه های اقتصادی فراهم می شود.

مدیر مالی و اداری کارگزاری بانک شهر، در پایان خاطر نشان کرد: در مجموع با رشد تولید و در پی آن رونق بازار سرمایه می توان به بهبود بخشی مهمی از شرایط جهت دست یابی به رشد اقتصادی و توسعه بازارهای مالی امیدوار بود.

گفتگو از سوگند السادات چاوشی

401401

کد خبر: 560409

وب گردی

وب گردی