نعمت زاده: اولویت همکاری ما با ایتالیا بر مبنای همکاری های درازمدت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولویت همکاری‌های ما با ایتالیا بر مبنای همکاری‌های دراز مدت، راهبردی و سرمایه‌‌گذاری مشترک با هدف تأمین نیاز داخل و صادرات با تکیه بر فن‌آوری های نوین ، رقابت پذیر و تولید رقابتی است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما؛ محمدرضا نعمت زاده در نشست مشترک تجار و صاحبان صنایع ایران و ایتالیا، افزود: متأسفانه در سالهای اخیر به خاطر تحریم‌های ظالمانه، مبادلات دو کشور به حداقل رسید اما باز در همین شرایط 1.5میلیارد دلار حجم مبادلات دو کشور، نشان از علاقه‌مندی شرکت‌های دوطرف دارد و حضور صاحبان صنایع و کارآفرینان ایتالیایی در ایران نشانه عزم جدی دوطرف در فضای بین‌المللی به وجود آمده است.

نعمت زاده افزود: ایران معتقد است که می‌تواند با تمام کشورهای جهان از جمله ایتالیا همکاری‌های اقتصادی و روابط محکم تجاری داشته باشد، چرا که این روابط اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور به سالهای بسیار دیرینه مربوط می‌شود.

وی یادآور شد: باوجود تحریم‌ها، دانشمندان و صنعتگران ما تلاش کردند که با ارتقاء توان فنی ، علمی و صنعتی، فاصله خود را با دانش و فناوری جهان کاهش دهند بنابراین توانایی صنعتی کشور نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و سیاست‌ همکاری‌های ما نیز تغییر داشته ‌است.

نعمت زاده ادامه داد؛ گرچه دارای واحدهای صنعتی بزرگ هستیم ولیکن 90 درصد صنایع ما را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد و بنابراین باید از توانایی تشکل‌های صنعتی مثل انجمن‌ها و اتحادیه‌های صنعتی برای همکاری‌های بیشتر استفاده شود.

نعمت زاده ابراز امیدواری کرد؛ ضمن مذاکره دوجانبه کشورها، انجمن‌ها در تحکیم روابط مستمر با یکدیگر گفتگو کنند.

وی افزود: انتظار من به عنوان رئیس ایرانی کمیسیون اقتصادی ایران و ایتالیا این است که دوطرف از فرصت پیش آمده برای حصول همکاری‌های مشترک و سرمایه گذاری استفاده کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حضور نمایندگان حدود 10 بانک ایتالیا همراه با شرکت بیمه ساچه نشانگر اصرار بر تداوم همکاری است و بانکهای ما هم آماده همکاری هستند چرا که بدون حضور بانک‌ها توسعه تجارت پایدار نیست.

وی یادآور شد: ایران با ظرفیت‌های بالا بالاخص جوانان تحصیلکرده، انرژی فراوان و قیمت رقابتی ، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی، زیرساختهای لازم، وجود 750 ناحیه و شهرک صنعتی و چند منطقه آزاد ویژه و نیز بازار بزرگ 400 میلیون نفری، شریک خوبی برای اروپاییان از جمله ایتالیا است.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرفی ایتالیا می‌تواند ایران را با عنوان مرکز همکاری‌های صنعتی ، معدنی و تجاری برای صدور به کشورهای منطقه انتخاب کند.

نعمت زاده تأکید کرد: قانون ما هرگونه سرمایه گذاری خارجی را تضمین کرده و معتقد به تساوی حقوق برای سرمایه گذاران است.

وی از سفرای دو کشور تقاضا کرد تا تسهیلات لازم را برای مسافرت صنعتگران و تجار دو کشور و صدور روادید به منظور تحرک بیشتر بازرگانان و صنعتگران به وجود آورند.

401401

کد خبر: 560460

وب گردی

وب گردی