برنامه های  واحد تبریز در هفته پژوهش؛ اساتید پژوهشگر در اولیت دریافت مبلغ پژوهانه

در دنیای کنونی ما علم تنها راه نجات و پیشرفت نیست. اگرچه اندوختن علم به سهم خود نقش مهمی را در توسعه جامعه ایفا می‌کند اما استفاده صرف از دانسته‌های پیشین تنها ما را به سوی مصرف گرایی اطلاعات خواهد برد.

زهرا داستانی: پژوهش یکی از راه‌هایی است که می‌تواند جامعه دانشگاهی ایران را از آفتی به نام مصرف گرایی علمی رها کند. شیوه علمی جدیدی که بر پایه تحقیق و مشاهدات جاری تولید می‌شود و متکی به پژوهش و تحقیق است.

با این وجود گسترش پژوهش در جامعه دانشگاهی و علمی نیازمند فرهنگ سازی است. به همین منظور ۲۵ آذر از سوی «شورای فرهنگ عمومی» کشور به نام «روز پژوهش» نامگذاری شده و وزارت «علوم، تحقیقات و فناوری» نیز از سال ۱۳۷۹ چهارمین هفته آذر ماه را به نام هفته پژوهش نامگذاری کرده است.

دانشگاه‌ها به عنوان تنها نهادی که می‌توانند مولد علمی جدید به واسطه گسترش فرهنگ پژوهش باشند، برنامه‌های مختلفی را به مناسبت هفته پژوهش برگزار می‌کنند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه حضوری جهان با بیشترین گستردگی و پراکندگی واحدهای دانشگاهی در سطح کشور یکی از نهادهایی آموزشی است که تمام توان خود را برای توسعه پژوهش به کار گرفته است.

اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در یک سال پژوهشی

دکتر حسن پور، مدیر کل پژوهش واحد تبریز در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به اقدامات و برنامه‌های یک سال پژوهشی در این واحد دانشگاهی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در مدت یک سال پژوهشی یعنی از مهر ماه سال 93 تا 94، 74 طرح پژوهشی خاتمه یافته و 32 مورد قرار داد طرح پژوهشی منعقد شده داشته است.

او در ادامه با بیان اینکه این واحد دانشگاهی در طول یک سال پژوهشی 12 مورد همایش و سخنرانی برگزار کرده است، گفت: واحد تبریز توانسته 39 نفر از اساتید این واحد دانشگاهی را برای حضور در همایش‌ها و سخنرانی‌های داخلی و خارجی به کشورهای مختلف اعزام کند.

مدیر کل پژوهش واحد تبریز با بیان اینکه این واحد دانشگاهی 679 مقاله چاپ شده در مجلات معتبر داخلی و خارجی داشته، گفت: همچنین 5 کتاب تألیفی، 2 کتاب ترجمه شده را نیز به مرحله چاپ و توزیع رسانده است.

او همچنین از برگزاری 5 کارگاه آموزشی با محوریت پژوهشی و 2 سمینار ملی در یک سال پژوهشی در این واحد خبر داد.

حسن پور با بیان اینکه واحد تبریز 43 انجمن علمی مصوب دارد، گفت: 5 مجله علمی پژوهشی در وزارت علوم و یک مجله علمی ترویجی دارد که 3 مجله دیگر در حال اخذ مجوز از وزارت علوم است.

او با اشاره به مراکز تحقیقاتی و واحدهای فناور این واحد دانشگاهی گفت: واحد تبریز 3 مرکز تحقیقاتی فعال و 7 واحد فناور در کارنامه خود دارد. همچنین مرکز رشد مرکزی واحد تبریز جزو مراکز رشد اقماری است.

اقدامات پژوهشی صورت گرفته در واحد تبریز

تعداد

طرح پژوهشی خاتمه یافته

74

قرار داد طرح پژوهشی منعقد شده

32

همایش و سخنرانی

12

اعزام اساتید به همایش‌ها و سخنرانی‌های داخلی و خارجی

39

مقاله چاپ شده در مجلات داخلی و خارجی

679

کتاب تألیفی

5

کتاب ترجمه شده

2

کارگاه آموزشی

5

سمینار ملی

2

مدیر کل پژوهش واحد تبریز، از وجود 2 شرکت دانش بینان پویا در این واحد دانشگاهی خبر داد و گفت: علاوه بر این 3 شرکت در مسیر دانش بنیان شدن هستند و مراحل آخر را سپری می‌کنند.

حسن پور در ادامه گفت: در سال گذشته 2 نفر از اساتید واحد تبریز جزو یک درصد دانشمندان برتر دنیا در پایگاه اسکوپوس معرفی شده اند.

او همچنین از ثبت 2 اختراع در یک سال پژوهشی در این واحد دانشگاهی خبر داد.

مدیر کل پژوهش واحد تبریز با بیان اینکه سامانه آزمایشگاهی ساها این واحد دانشگاهی توان ارائه خدمت در سطح دانشگاه آزاد اسلامی و هم در سطح سایر ارگان‌ها در کشور را دارد، گفت: واحد تبریز در توان دارد تا 250 خدمت آزمایشگاهی را در سامانه ساها به مراکز دانشگاهی و سازمان ها ارائه کند و از طریق آن کسب درآمد کند.

او در ادامه از برگزاری مراسمی به مناسبت هفته پژوهش در روز 25 آذرماه در واحد تبریز خبر داد و گفت: در این مراسم از 5 نفر از اساتیدی که موفق به کسب امتیاز پژوهشگر برتر شده‌اند تجلیل به عمل خواهد آمد.

حسن پور در ادامه گفت: همچنین در این مراسم از 2 انجمن علمی برتر و 3 نفر از پژوهشگران برتر باشگاه پژوهشگران جوان و یک نفر از مخترعین برتر نیز تجلیل خواهد شد.

مدیر کل پژوهش واحد تبریز با اشاره به اختصاص 20 میلیون تومان از کل بودجه پژوهشی برای برگزاری مراسم هفته پژوهش گفت: به اساتید برتر مبلغ یک میلیون تومان اهدا خواهد شد.

او با اشاره به سایر حمایت‌های این واحد دانشگاهی از پژوهشگران و اساتید گفت: واحد تبریز برای حمایت از اساتید پژوهشگر، طرح‌های پژوهشی آنها را در اولیت دریافت مبلغ پژوهانه قرار می دهد و مسیر را برای برای رسیدن این اساتید به مرتبه استاد راهنما هموار می‌کند.

20104

کد خبر: 560787

وب گردی

وب گردی