طراحی نانوکامپوزیت‌های مقاوم در برابر حرارت برای بهبود بازیابی نفت از مخازن

پژوهشگران واحد علوم و تحقیقات نانوکامپوزیتی را در مقیاس آزمایشگاهی تولید کرده‌اند که با کمک آن می‌توان بازده برداشت نفت از مخازن را بهبود بخشید. این نانوکامپوزیت پلیمری قابلیت عملکرد در دمای بالا و مقاومت در برابر تخریب شیمیایی و مکانیکی در مخازن نفتی را دارد.

به گزارش ایسکانیوز، به گفته‌ی گشتاسب چراغیان دانشجوی واحد علوم و تحقیقات، یکی از راهکارهای افزایش بازده استخراج، استفاده از روش‌های بازیابی نفت یا همان EOR است و سیلابزنی پلیمر یکی از متداول‌ترین این روش‌هاست. در این روش با تزریق آب یا مواد شیمیایی به داخل مخزن نفتی، اقدام به استخراج نفت می‌کنند.

وی در ادامه بیان کرد : در این تحقیق به ساخت آزمایشگاهی نانوکامپوزیتی پلیمری پرداخته شده که در برابر حرارت و مواد شیمیایی مقاوم باشد. عملکرد این نانوکامپوزیت برای بهبود فرآیند شبیه سازی شده‌ی استخراج نفت به روش سیلابزنی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

چراغیان با بیان اینکه در خصوص نانوکامپوزیت آزمایشگاهی سنتز شده و تأثیر آن بر افزایش بازده فرایند برداشت ، افزود: از جمله مشکلات استفاده از پلیمرها در سیلابزنی، عدم پایداری مکانیکی و حرارتی در زمان اختلاط، تزریق و جریان است. از آنجا که یکی از رایج‌ترین پلیمرهای مورد استفاده در این روش، پلی آکریل آمید است، در این تحقیق جهت بهبود کارایی این پلیمر از نانوذرات رس استفاده شد.

این محقق واحد علوم و تحقیقات گفت: طبق نتایج حاصل شده نمونه‌های پلیمری تقویت شده با این نانوذرات در مقایسه با نمونه‌های عادی، خاصیت ضد حرارتی بالاتری از خود نشان می‌دهند و تغییر شکل آن‌ها در برابر دماهای بالا و یا مواد شیمیایی کمتر است. با بهره‌مندی از این ویژگی‌ها، کارایی پلیمر و در نتیجه بازده برداشت به میزان زیادی بهبود می‌یابد. افزون بر این، قیمت مناسب نانوذرات رس، هزینه‌ی اقتصادی آن‌ها را نیز توجیه پذیر می‌کند.

بر اساس این گزارش از نتایج این طرح تاکنون سه اختراع مختلف با عناوین «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات رس»، «سیال پلیمری بهینه شده توسط نانو ذرات اکسید سیلیسیم مورد استفاده در ازدیاد برداشت» و «سیال حفاری بهینه شده توسط نانو ذرات» در اداره‌ی مالکیت صنعتی به ثبت رسیده است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های گشتاسپ چراغیان، دانشجوی واحد علوم و تحقیقات ، محمود همتی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت، و محسن مسیحی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف و سعید بازگیر، عضو هیأت علمی واحد علوم و تحقیقات است.

نتایج این کار در مجله‌ی Petroleum Science and Technology (جلد 33، شماره 14-13، سال 2015، صفحات1410 تا 1417) منتشر شده است.

20101

کد خبر: 561076

وب گردی

وب گردی