روایت بعیدی نژاد ازنقش روزنامه نگاران در افشای پرونده های ساختگی

مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه در آستانه ارزیابی نهایی آژانس از موضوعات گذشته،از نقش روزنامه نگاران در افشای پروژه های جاسوسی و پرونده های ساختگی نوشت.

به گزارش ایسکانیوز، حمید بعیدی نژاد در اینستاگرام خود آورده است: در استانه انتشار ارزیابی نهایی آژانس درخصوص اصطلاحا بحث پی ام دی اشاره به تلاشهای سازمانهای جاسوسی برای ساختن و پرداختن به پرونده ای ساختگی برای اثبات ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران مهم است.

خوشبختانه این فقط ایران نبود که به این موضوع تاکید می کرد بلکه در همین زمینه کتاب معتبری در سال 2006 در امریکا منتشر شد که تاثیر مهمی در برداشت حداقل برخی جریان های مهم سیاسی در آمریکا و غرب گذاشت.
نویسنده این کتاب جیمز رایزن خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بود که پیش از این برنده جایزه پولیتزر در حوزه روزنامه نگاری شده بود و به همین دلیل شخصیتی محترم و وزین محسوب می شد.

در کتابی که او تحت عنوان وضعیت جنگ منتشر ساخت با جسارت و شجاعتی مثال زدنی به افشای پروژه ای پرداخت که بر اساس آن سازمان جاسوسی سیا قصد داشت به نحوی با ارسال اطلاعات ساختگی برای ایران از طریق واسطه ها و مستند ساختن آن اثبات نماید که ایران برنامه توسعه سلاح های هسته ای دارد.

رایزن که به خطرات ناشی از افشای این اطلاعات در کشور خود واقف بود با انتشار این کتاب دست به کار خطرناکی زده بود او می دانست که قطعا با این اقدام سازمان سیا از هر اقدامی برای مقابله با وی از تهدیدات شخصی تا تا کشاندن تا پای دادگاه با هدف بی اعتبار ساختن او درریغ نمی ورزد اما چنانچه وی در کتاب و نوشته های بعدی خودش به صراحت توضیح داد وی در نوشتن این کتاب فقط بدنبا این بود که سایه تهدید و جنگ را از کشورش دور کند وی توضیح می دهد به عنوان یک روزنامه نگار محقق در تماسهای که با مقامات عای دولت و سازمان سیا در آن زمان داشت تردیدی پیدا نکرده بود که آمریکا به دنبال سند سازی علیه یاران با هدف طراحی یک حمله نظامی علیه ایران است او می گوید من و رسانه های امریکا وظیفه داشتیم که جلو این کار را بگیریم یکبار آمریکا با همین حربه جوگیری از سلاحهای کشتار جمعی به عراق حمله کرد و نتایج آن را دیده بودیم او اعتقاد داشت که از تکرار این حمله نظامی به بهانه جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته ای جلوگیری نماید .

همانطور که رایزن پیش بینی کرده بود سازمان سیا ابتدا با تمامی کنترل هایی که اعمال کرد ابتدا افسر سازمان سیا بنام استرلینگ که این اطلاعات را به او داده بود شناسایی و تحویل دادگاه داد که نهایتا استرلینگ در دادگاه محکوم شناخته شد و به چندین سال زندان محکوم شد و سپس با تمامی فشارهای مختلف سعی کرد پای رایزن را به دادگاه باز کند که موفق نشد ودادگاه عالی در همین چند ماه پیش اجبار به حضور وی در دادگاه را رد کرد.

201/201

کد خبر: 561176

وب گردی

وب گردی