آخوندی اعلام کرد: دارایی سمی۱۰۰ هزارمیلیاردتومانی بانک‌ها/ چرا نرخ بلیت هواپیما آزادشد؟

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه در جریان آزادسازی به دنبال این هستیم تا سطح سرویس ایرلاین‌ها افزایش یابد، گفت: بانک‌های ایران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی سمی دارند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، عباس آخوندی در جمع خبرنگاران در خصوص آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، گفت: مجلس شورای اسلامی براساس برنامه پنجم توسعه، دولت را موظف کرده بود تا نرخ بلیت هواپیما را در یک مقطع شناور و در مقطعی دیگر کاملا آزاد کند.

وی، افزود: در حال حاضر آزادسازی نرخ بلیت را در ۱۷۰ مسیر انجام داده‌ایم و مسیرهایی که هنوز آزادسازی نرخ‌ در آن‌ها انجام نشده است، مسیرهای پروازی به مقاصد مناطق کمتر برخوردار هستند و باید در این مقطع توجه بیشتری به آنها شود و این مسیرها همچنان مشمول قیمت‌گذاری هستند.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به نتایج آزادسازی نرخ بلیت هواپیما،گفت: باید به سمتی برویم که شرکت‌های هواپیمایی بدهی خود را پرداخت کنند و سطح سرویس‌ها را نیز افزایش دهند.

وی،افزود: وقتی که از شرکت‌های هواپیمایی سئوال می‌شود که چرا سطح سرویس‌ها پایین است، می‌گویند که قیمت بلیت‌ها به ما تحمیل می‌شود. ما به تدریج می‌خواهیم کاری کنیم که هم سطح سرویس ایرلاین‌ها افزایش یابد، هم بدهی آن‌ها پرداخت شود و هم اینکه سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت هوایی رخ دهد، چرا که در دوره پسابرجام اگر بخواهیم هواپیمای جدید بخریم باید شرکت‌های هواپیمایی بتوانند در یک بازار رقابتی هزینه خرید هواپیما را تامین مالی کنند.

آخوندی، در خصوص پیشنهاد راه اندازی بانک تصفیه، اظهار داشت: ایجاد این بانک یک پیشنهاد شخصی است نه مصوبه و نظر دولت. اعلام می‌شود بانک‌های ایران بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دارایی سمی دارند یا اینکه قدرت وام‌دهی آن‌ها کاهش یافته است. مهم‌ترین وظیفه دولت توانمند کردن بانک‌ها است تا در نتیجه آن، نظام بانکی بتواند به خروج کشور از رکود اقتصادی کمک کند.

وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به ایجاد چنین بانکی در آسیای شرقی و اروپایی در بحران اقتصادی ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، گفت: سهامداران این بانک می‌توانند بخش دولتی، عمومی یا خصوصی باشند ولی مهم‌ترین کاری که این بانک باید انجام دهد، این است که دارایی‌های سمی را یکجا بر عهده بگیرد و مامور وصول آن‌ها شود تا بانک‌ها سبک شده و قدرت وام‌دهی آن‌ها افزایش یابد در حالی که در حال حاضر بیشتر وقت مدیران بانک‌ها صرف این موضوع می‌شود که چگونه دارایی‌های سمی را تصفیه کنند.

وی، درباره میزان اثرگذاری تصفیه دارایی‌های سمی بانک‌ها در قدرت وام‌دهی بخش مسکن آنها،گفت: مهم نیست که بانک‌ها به چه بخشی وام بدهند، مهم این است که میزان نقدینگی بانک‌ها برای وام‌دهی بسیار پایین است و اگر قدرت وام‌دهی بانک‌ها افزایش یابد تسهیلات خرید مسکن نیز افزایش می‌یابد.

آخوندی، تصریح کرد: در همین حال، تصفیه دارایی سمی بانک‌ها در کاهش نرخ سود تسهیلات نیز اثرگذار است. اگر نرخ بهره تسهیلات از تورم بالاتر باشد، گرایش سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد کاهش می‌یابد و سرمایه‌ها به سمت بخش غیرواقعی اقتصاد حرکت می‌کند.

401401

کد خبر: 561204

وب گردی

وب گردی