کاهش 10 تا 15 درجه‌ای دمای هوا در کشور

سازمان هواشناسی کشور از جایگزین شدن توده هوای سرد از غرب و شمال غرب کشور با توده هوای گرم و احتمال کاهش 10 تا 15 درجه ای دمای هوا از اواخر روز پنج شنبه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: با گذر سامانه فعال جوی به تدریج از اواخر روز پنجشنبه توده هوای سرد از غرب و شمال غرب کشور جایگزین توده هوای گرم حال حاضر خواهد شد. با این شرایط از پنجشنبه کاهش دمای هوا از شمال غرب کشور شروع می شود و در روز جمعه تا شنبه نوار شمالی کشور و تا اواسط هفته آینده توده هوای سرد غالب استان‌های کشور را دربرخواهد گرفت و تا پایان هفته ماندگار خواهد بود.

سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به پیش بینی کاهش دما در این مدت در حدود 10 الی 15 درجه اعلام کرده است: طی این مدت کمینه دمای هوای غالب استان‌های نیمه شمالی کشور به صفر یا حتی زیر صفر کاهش می یابد. از این رو توصیه می شود که تمهیدات لازم برای مواجهه با پیامدهای احتمالی ناشی از حاکمیت هوای سرد فراهم گردد.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به تشدید بارش در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان و بارش برف در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز و دامنه های رشته کوه زاگرس از اواخر روز پنجشنبه هشدار داد و اعلام کرد: سامانه بارشی که از روز سه شنبه از غرب وارد کشور شده است، به تدریج غالب استانهای غربی کشور را در بر می‌گیرد و تا اوایل روز پنجشنبه موجب بارش باران و در ارتفاعات بارش برف دراین مناطق می‌شود. از اواخر روزپنجشنبه نیز با وزش باد شدید علاوه بر مواج شدن دریای خزر، بارش در استان‌های اردبیل، گیلان ، مازندران و از روز جمعه در گلستان تشدید شده و کاهش دمای هوا نیز از روز جمعه آغاز و تا روز دوشنبه ادامه می‌یابد و هوای سرد تا پایان هفته آینده ماندگار خواهد بود. بارش در دامنه های شمالی و جنوبی البرز و دامنه های رشته کوه زاگرس به شکل برف خواهد بود.

همچنین سازمان هواشناسی با اشاره به کاهش محسوس دما در نیمه غربی کشور و عراق از روز جمعه تا یکشنبه، اعلام کرد: از روز پنجشنبه جریان وزش باد، شمالی شده و از جمعه تا یکشنبه کاهش محسوس دما (بین 7 تا 12 درجه سلسیوس) در نیمه غربی کشور و عراق پیش بینی می‌شود که گاهی با وزش باد شدید شمالی، کاهش دما محسوس تر خواهد بود.خلیج فارس طی روزهای جمعه تا دوشنبه و دریای خزر از روز جمعه تا دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی می‌شود.

بنابراین توصیه می‌شود اقدامات ایمنی به منظور کاهش پیامدهای ناخوشایند انجام شود و هموطنان برای تردد در گذرگاه‌های البرز و زاگرس ، تجهیزات زمستانی از جمله زنجیرچرخ و پوشاک گرم به همراه داشته باشند و همچنین در ایام یاد شده ، شناورهای کوچک و قایق‌های صیادی از تردد در دریا خودداری کنند.

10106

کد خبر: 561321

وب گردی

وب گردی