«شانزه لیزه» به جمع پرفروش های هفته پیوست

آلبوم شانزه‌لیزه در اولین هفته انتشار خود؛ تبدیل به دومین آلبوم پرفروش هفته شد. در این اثر آزاده مهدوی آزاد؛ قطعات مشهور و خاطره‌انگیز فرانسوی را با سازدهنی اجرا می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایلنا، پرفروش‌ترین آلبوم‌های یک هفته گذشته در سایت بیپ تونز به شرح زیر است:

1- خداوندگان اسرار اثر همایون شجریان و سهراب پورناظری

2- شانزه لیزه اثر آزاده مهدوی آزاد

3-ماه و ماهی اثر حجت اشرف‌زاده و آرش بیات

4- طره گیسو اثر فردین کریم خاوری

5- مستور و مست اثر همایون شجریان و ژانو باغومیان

خداوندان اسرار

آلبوم «خداوندان اسرار» اولین سی‌دی از پروژه‌ی «آیینه‌ها» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری»؛ یکم آذرماه منتشر شد.

در این اثر علاوه بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا «سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است.

«خداوندان اسرار» شامل دو بخش است: در بخش اول آن «ساز و آواز» بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده‌ی «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» بر روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است.

در این آلبوم موسیقی «آزاد میرزاپور» با نواختن بربت، «حسین رضایی نیا» دف، «همایون نصیری» سازهای کوبه‌ای، «آیین مشکاتیان» کوزه، «محمت اکاتای» سازهای کوبه‌ای، «آرشاک ساهاکیان» دودوک، «آرین کشیشی» گیتار بیس و «سهراب پورناظری» تنبور، آواز «همایون شجریان» را همراهی کرده‌اند.

پروژه‌ی «آیینه‌ها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینه‌ها و مستندی با نام «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد به تناوب منتشر خواهد شد. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینه‌ها» در 53 اجرا در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا اجرا شده است.

شانزه لیزه

«ساده و کوتاه بگویم، خواستم تجربه زندگی‌ام در خانه‌های سازم را با شما قسمت کنم، با نواختن ملودی‌هایی خاطره‌انگیز، با احساس و در عین سادگی پر از شوق و حرکت؛ با صدایی در نوسان بین غم و شادی، بین سخت و آسان؛ صدایی از درون سازدهنی که زمانی سازم بود و حالا شده انگیزه‌ای بزرگ برای بودنم، و جایی برای ماندنم. امیدوارم شانزه لیزه برای شما هم دوست داشنی باشد».

این را آزاده مهدوی آزاد نوشته در آلبوم خود؛ «شانزه لیزه». آلبومی از اجرای آهنگ‌های مشهور و خاطره‌انگیز فرانسوی از جو داسین، یان تیرسن، لارا فابیان، پل موریه، توتو کوتوگنو، دالیدا و گری مور با سازدهنی.

آلبوم «شانزه لیزه» هشت قطعه دارد که به گوش مخاطب ایرانی، شاید موزیک متن فیلم «سرنوشت شگفت‌انگیز املی پولن» ساخته یان تیرسن از همه آشناتر باشد. اما در بین قطعات آن، آهنگ‌هایی از سبک پاپ، کلاسیک و ... نیز به گوش می‌رسد.

ماه و ماهی

این اثر از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری به خوانندگی حجت اشرف‌زاده و آهنگ‌سازی مشترک حجت اشرف‌زاده و امیر و آرش بیات است.

ماه و ماهی متشکل از هشت قطعه با کلام ماه و ماهی، مادر، کوچه‌باغ‌های نیشابور، پاییز، دلتنگ، عشق آمد و یاد یار و یک قطعه بی‌کلام عشق آمد است که با شعرهایی از علیرضا بدیع تولید شده است.

در این اثر، مهرداد عالمی نوازندگی ویولنسل و میثم مروستی نوازندگی ویولا را برعهده دارند.

طره گیسو

آلبوم «طره گیسو» 13 قطعه دارد و توسط شرکت ایران گام منتشر شده است. آهنگ‌های «طره گیسو» ساخته فردین کریم خاوری، عارف قزوینی، علینقی وزیری و غلامحسین درویش (درویش خان) در دستگاه‌ها و گوشه‌های بیات، دشتی، شور، ابوعطا، نوا، بیات ترک و ماهور است. قطعاتی که بعضا از آهنگ‌های کلاسیک شناخته شده معاصر و برخی از ملودی‌های مشهور فولکلوریک هستند و چندتایی هم از ساخته‌های فردین کریم خاوری، که کوشیده بین آنها با سایر قطعات، هماهنگی ایجاد کند.

مستور و مست

در این آلبوم که هفت قطعه دارد و یکی از قطعات به صورت بی‌کلام هم در آن گنجانده شده، ارکستری کامل شامل دهها نوازنده از سراسر جهان با انواع سازها، از ویولا و ویولنسل و کلارینت و کنترباس گرفته تا اُبوا و باسون و توبا و چنگ و ... حضور دارند و نگار خارکن هم به عنوان نوازنده کمانچه به تکنوازی پرداخته است.

موسیقی ژانو باغومیان با ارکستراسیون قوی خود، شکوه اشعار عرفانی ایرانی را متجلی می‌کند؛ موزیک سنگین و آرام می‌شود وقتی همایون ابیات آهنگین حافظ را در آهنگ «حرم یار» می‌خواند «از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر»، و ریتمیک و تند می‌شود آنجا که مصراع‌های ضربی مولانا را بر زبان می‌آورد «خَمُش باش، خَمُش باش، در این مجمع اوباش». تلفیقی از شرق و غرب، شعر و موسیقی و آواز و عرفان، و مستور و مست.

آلبوم مشترک ژانو باغومیان و همایون شجریان اسفند سال 93 منتشر شد. این آلبوم تا ماه‌ها در صدر پرفروش‌ترین آلبوم‌ها بود اما حالا با گذشت نزدیک 9 ماه دوباره مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفته است.
20503

کد خبر: 561401

وب گردی

وب گردی