کارتن‌خوابی  دامن تحصیلکرده  ها را گرفت/اصلاح روند ترخیص کودکان از مراکز بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر عمده علت کارتن خوابی و اعتیاد در کشور، بیکاری است گفت: بسیاری از افرادی که از شهرستان به تهران برای یافتن شغل و وضعیت اجتماعی‌ مناسب‌تر مهاجرت می‌کنند، زمانی که ناموفق می‌شوند به سمت اعتیاد کشیده شده و سرانجام کارتن خوابی، سرنوشت آنها می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا حبیب‌الله مسعودی فرید ادامه داد: اختلالات روانی شدید که منجر به طرد فرد از خانواده شده باشد نیز یکی از علل اصلی بی‌خانمانی در کشور است.

او همچنین د در ارتباط با اظهارات یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی برآنکه قانون کودکان رسوبی در بهزیستی را ناقص دانسته و مدعی شده بود که برخی کودکان مانده در بهزیستی که پس از سن 18 سالگی نتوانسته‌اند در این سازمان بمانند به کارتن‌خوابی روی و سر از خیابان در می‌آورند، گفت: من بارها بارها به مراکز و گرمخانه‌های شهرداری و سایر محل‌های تجمع کارتن خواب‌ها سرکشی کرده‌ام اما تا به حال با چنین موردی برخورد نداشتم؛ این در حالی است که نمی‌توان به طور صددرصد این مساله را انکار کرد زیرا اکنون دامنه کارتن خوابی به اقشار تحصیل کرده و متخصص جامعه نیز کشیده شده است.

فرید ادامه داد: لازم است چنانچه دوستان چنین مطالبی را در رسانه‌ها مطرح می‌کنند این آمارها را در اختیار ما نیز به عنوان متولیان امر قرار داده تا بتوانیم از آنها در برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنیم.

او افزود: در چنین شرایطی در مراکز بهزیستی برای تربیت کودکان نیاز است مسائل بسیار جزئی را نیز در نظر داشته و در تربیت آنها دقت کنیم زیرا غفلت در هر یک از جنبه‌های رشدی و تربیتی این فرزندان می‌تواند نتایج سوء بسیار زیادی را به بار آورد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: ممکن است برخی ترخیصی‌های سازمان بهزیستی به سرنوشتی چون کارتن خوابی رسیده باشند اما اینکه بگوییم یک تفاوت معنادار میان این افراد و سایر کودکان وجود دارد، فرضیه کاملا غلط و اشتباهی است.

فرید در ادامه فقدان وجود خانواده و تک فرزندی را زنگ خطرهای مهمی در گرایش افراد به انواع آسیب‌ها دانست و گفت: بی‌خانواده بودن و یا تک فرزندی از عوامل مهم در گرایش افراد به آسیب‌های اجتماعی متعدد بوده و در واقع این دو مورد زنگ خطر مهمی برای گرایش فرد به انواع آسیب‌ها هستند.

فرآیند ترخیص کودکان از مراکز شبه خانواده اصلاح می‌شود

او در ادامه در خصوص تصحیح فرآیند ترخیص افراد از مراکز بهزیستی گفت: در حال حاضر کارگروهی برای اصلاح فرآیند ترخیص در سازمان بهزیستی در حال فعالیت است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تاکیدکرد: ترخیص بعد از 18 سالگی در بهزیستی به هیچ وجه اجباری نیست و این موضوع به تمامی استان‌ها نیز ابلاغ شده، زیرا معتقدیم در فرآیند ترخیص عامل سن ملاک نیست بلکه توانایی‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی فرد و همچنین میزان پذیرش اجتماعی وی از عوامل تعیین‌کننده در ترخیص فرد خواهد بود.

فرید ادامه داد: حتی در فرآیند ترخیص کودکان بهزیستی نمی‌توان عامل اقتصادی را یک عامل موثر و تعیین‌کننده قلمداد کرد به همین دلیل فرآیند ترخیص در بهزیستی مورد بازنگری قرار گرفته و در حال حاضر به طور بسیار ویژه به این مساله رسیدگی می‌شود.

او ادامه داد: توانمندی، مهارت‌های شغلی، ارائه روش‌های اشتغال و کارآفرینی و آمادگی‌های شغلی در حال حاضر در دستور کار بهزیستی قرار گرفته است زیرا باید فرزندان را از سنین کم در این فرآیندها وارد کرد تا پس از رسیدن به 18 سالگی توانایی اکتساب شغل را داشته و در فرآیند ترخیص کمتر دچار مشکل شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: اولین برنامه اجرایی و آموزشی سازمان بهزیستی کشور برای کودکانی که حدود 17، 18 سال سن داشته و در مراکز بهزیستی به سر می‌برند در آذر ماه سال جاری در استان تهران به منظور کسب توانمندی‌ها و مهارت‌های شغلی برگزار خواهد شد.

فرید در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر برنامه راهبردی دفتر شبه خانواده بهزیستی نیز مورد بازنگری قرار گرفته و در مراحل پایانی تدوین قرار دارد که در آذر ماه سال جاری به استان‌های سراسر کشور ابلاغ خواهد شد.

پیشنهاد برای افزایش بودجه بهزیستی برای ترخیص کودکان از مراکز شبه خانواده

او همچنین از بودجه کم بهزیستی برای فرآیند ترخیص انتقاد کرد و گفت: بودجه سازمان بهزیستی برای ترخیص کودکان حاضر در مراکز کم است به طوریکه در حال حاضر بودجه برای ترخیص هر فرد 14 میلیون تومان بوده و این در حالی است که این رقم برای رسیدن فرد به استقلال بسیار ناچیز است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: در تلاش هستیم اعتبار ترخیص را در سازمان بهزیستی افزایش دهیم و در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با این مساله موافق است؛ پیشنهاد ما این است که این بودجه به 20 میلیون تومان رسیده و حداقل افزایش شش میلیون تومانی داشته باشد.

فرید افزود: به همین ترتیب در حال حاضر بر جنبه‌های روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کودکان حاضر در مراکز بهزیستی برای فرآیند ترخیص توجه ویژه می‌شود.

او گفت : امیدواریم آمارهای ارائه شده در خصوص فرزندان تحت پوشش بهزیستی مبتنی بر شواهد علمی بوده و از این پس شاهد صحبت‌هایی که تنها باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود، نباشیم و بدانیم که ترخیص به هیچ وجه در بهزیستی اجباری نیست و در صورت مشاهده تخلف در این فرآیند حتما با متخلفان برخورد خواهد شد.

105105

کد خبر: 561532

وب گردی

وب گردی