سمفونی شب‌های تهران در سینماحقیقت نواخته می‌شود

فیلم مستند بلند «سرزمین قاچاقچیان» ساخته ماتئو هاینمن که جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره معتبر ساندنس را بدست آورده است، در بخش «آمریکا- واقعیت یا رویا» نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایسکانیوز در خلاصه‌ی فیلم مستند 98 دقیقه‌ای Cartel Landمحصول سال 2015 کشورهای آمریکا و مکزیک آمده است: «دکتر خوزه میرلس در یک شهر کوچک مکزیک، به عنوان "ال دکتر" شناخته می‌شود. او قیام خودجوش مردم منطقه بر علیه کارتل مواد مخدر که برای آنها ویرانی به بار آورده است را رهبری می‌کند. در همین حال در دره‌ی قربانگاه صحرای آریزونا که به "کوچه کوکائین" معروف است، یک کهنه سرباز آمریکایی هم رئیس یک گروه شبه نظامی کوچک به نام «مرز آریزونا» است که با قاچاقچیان مواد مخدر در سراسر مرز مکزیک مبارزه می‌کند.

ماتئو هاینمن با مستند بلند «سرزمین قاچاقچیان»، جایزه بهترین فیلم مستند و بهترین فیلمبرداری را از جشنواره ساندنس آمریکا در سال 2015 بدست آورده است. وی در سال 2012 مستند «زمان ما» را نیز کارگردانی کرده بود.

بخش ویژه‌ی «آمریکا- واقعیت یا رویا» جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» که نگاهی انتقادی به جامعه معاصر آمریکا دارد، هفت فیلم مستند جدید را به نمایش درمی‌آورد. مستندهای «ترور» (لیریک کابرال و دیوید فلیکس 2015)، «از مردان و از جنگ» (لوران بکو رنارد 2014)، «وقت‌کشی» (لیدی ویسی هرکلودل 2015)، «آتش هفتم» (جک ریکو بونو 2015)، «سرزمین قاچاقچیان» (ماتئو هاینمن 2015)، «رویای سه ساز» (آدام کاهان 2015) و «نامزدی» (امی کوهن 2015)، از آثار برجسته‌ای هستند که همگی با نگاهی انتقادی، مشکلات و معضلات جامعه‌ی معاصر آمریکا را به بوته‌ی نقد می‌کشند.

سمفونی شب‌های تهران در سینماحقیقت نواخته می‌شود!

سیاهی- روشن شب‌های تهران در فیلم مستند «شبانکاران» به رؤیت مخاطبان نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیت درخواهد آمد.

امیرمحمد خوارزمی کارگردان مستند «شبانکاران» درباره‌ی این اثر مستند که برای اولین بار در جشنواره سینماحقیقت رونمایی می‌شود، اظهار داشت: این فیلم از غروب خورشید تا سپیده صبح، افرادی که به واسطه شغلشان در شهر تهران مشغول فعالیت هستند را به تصویر می‌کشد و بعبارتی این مستند از ژانر سمفونی شهری است!

خوارزمی خاطرنشان کرد: لوکیشن‌های شرکت ایران خودرو، راه آهن، بیمارستان‌ها، فرودگاه و... از جمله مکان‌هایی بود که طی 20 شب تصویربرداری در این مستند به ثبت رسیده است.

عوامل تولید مستند نیمه‌بلند «شبانکاران» که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده، عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: امیرمحمد خوارزمی/ مدیر تصویربرداری: صادق زنگنه/ دستیار کارگردان: سعیده یداللهی/ صدابردار: مهدی معظمیان/ تدوینگران: مهدی معظمیان و امیرمحمد خوارزمی/ عکاس: روناک سلطانی و سعیده یداللهی.

امیرمحمد خوارزمی ساخت مستندهای «پژواک سرزمین من»، «خون‌ها و ریشه‌ها»، «نقطه سر خط»، «زهر در گلستان»، «واکنش سرد» را در کارنامه کارگردانی خود به ثبت رسانده است.

روایت تنهاییِ حضور مستندساز ایرانی در میان طالبان!

مستند 57 دقیقه‌ای «تنها میان طالبان» روایتی است بی‌واسطه از حضور یک مستندساز ایرانی در مناطق تحت کنترل طالبان که برای اولین بار، در نهمین دوره جشنواره‌ بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

محسن اسلام‌زاده کارگردان «تنها میان طالبان» در خصوص ساخت این مستند اظهار داشت: طی سال‌های اخیر، اخبار مربوط به طالبان در رسانه‌های مختلف انعکاس داشته و مورد مطالعه مردم بوده است، اما هیچ روایت دسته اولی از این گروه وجود نداشته است؛ به همین دلیل ساخت مستندی در مورد طالبان همیشه ذهن مرا به خود مشغول کرده بود و به همین منظور چندبار به کشور افغانستان سفر کردم تا اینکه نهایتاً موفق شدم 15 روز در میان طالبان حضور پیدا کنم و تفکرات و شیوه حکومت‌داری این گروه را مستند کنم!

او با تاکید بر اینکه طی ده سال اخیر هیچ دوربینی در بین طالبان نتوانسته حضور پیدا کند، درباره‌ی ساختار این مستند عنوان کرد: مستند «تنها میان طالبان» یک مستند مشاهده‌گر است که سعی دارد با حضور بی‌واسطه در مناطق تحت کنترل طالبان، از نزدیک با واقعیت‌های این گروه آشنا شود و شیوه حکومت‌داری آنها را بیان نماید. اتفاقاتی که در این سفر رخ می‌داد، هیچ‌کدام از قبل طراحی شده و یا قابل پیش‌بینی نبود و من به عنوان کارگردان در لحظه باید تصمیم می‌گرفتم که روایت را چگونه ادامه داده و برای آن طراحی کنم که البته این سبک مستندسازی واقعاً برایم سخت و دشوار بود.

محسن اسلام‌زاده متولد سال 1359 است و در کارنامه مستندسازی او، آثاری چون اهل سنت ایران، اسرار زندان ابوسلیم، شیخ صباح و سفر به دیار پشتون‌ها به چشم می‌خورد.

عوامل تولید مستند «تنها میان طالبان» عبارتند از: تهیه کننده: سیدسلیم غفوری، تحقیق، تصویر و کارگردانی: محسن اسلام‌زاده، تدوین: اسماعیل علیزاده، نویسندگان: علی پیرهادی، محمود عزیزی، گفتار متن: امیر عطرچی، مدیر تولید: حمیدرضا مجیدی، موسیقی: مسلم رسولی، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، گرافیک تصویری: علی پورعبادی، ابوالفضل لطفی، گرافیک: مهدی خوش‌نژاد، اصلاح رنگ و نور: مهدی رشوند، مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

502502

کد خبر: 561596

وب گردی

وب گردی