نفس داعش در اربعین گرفت/حضور پرشور ٢٧ میلیونی عزادار حسینی در کربلا/ زائران زمان بازگشت به ایران را به تعویق بیندازند

پیش از اربعین ازدحام زائران پشت مرزهای عراق و حالا ازدحام زائران پشت مرزهای ایران. آنها که رفته‎اند می‌خواهند هر چه سریعتر به خانه‌هایشان بازگردند و در این میان مرز مهران شلوغ‌تر از همه مبادی ورودی است. فرماندهی ناجا می‌گوید: زائران زمان بازگشت‌شان را به روزهای دیگر موکول و برای ورود به کشور علاوه بر مرز مهران از پایانه‌های چزابه و شلمچه استفاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شهروند پنجشنبه‌ای که گذشت تعداد زائران در کربلا به اوج رسید و نصیف جاسم التمیمی، رئیس شورای استان کربلا آمار زائران حاضر در این شهر را ٢٧‌میلیون نفر اعلام کرد. ‌سال گذشته هم آمار نهایی تعداد زائران کربلا حدود ٢٠‌میلیون نفر اعلام شده بود. امسال از ایران حدود ١,٥‌میلیون نفر به عراق رفته بودند و با توجه به سختگیری‌هایی که درباره لزوم دریافت ویزای عراق صورت گرفت، شماری از زائران بدون ویزا هم پشت مرزهای عراق ماندند.
اجتماع ٢٧ میلیون نفری در کربلای امسال نه تنها یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخی و به عنوان بزرگترین اربعین تاریخ اعلام شد افزون بر این در حالی که داعش، امنیت جهان را نشانه رفته و اعلام کرده بود که امسال هم در اربعین اقداماتی علیه زائران پیش بینی کرده اما مجموع عملیات تروریستی آنها در عراق ناکام ماند. حمله داعش قراربود با استفاده از٥٨ خودرو
بمب گذاری شده در جریان مراسم اربعین حسینی انجام شود و همچنین تعداد زیادی از عروسک های بمب گذاری شده که قرار بود در میان بچه ها توزیع شوند هم در جریان برگزاری اربعین امسال کشف شد.
ارتش عراق در بیانیه‌ای سلسله عملیات‌هایی که گروه تروریستی داعش قصد داشت در روز اربعین انجام دهد و در اجرایی کردن آن ناکام ماند را اعلام کرد. در این بیانیه اعلام شده است که اصلی‌ترین حمله این گروه تروریستی در روز اربعین هدایت ۵۸ خودروی بمب‌گذاری شده و انفجار آنها در میان زائران بود که توسط نیروهای امنیتی و ارتش خنثی شد.
عملیات بعدی، نفوذ یک تیم عملیاتی داعش به کربلا و آماده شدن آنها برای انجام دو عملیات انتحاری در میان زائران بود که تمامی اعضای این تیم توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و دو کمربند انفجاری نیز از آنها کشف شد.بنا بر اعلام وزارت دفاع عراق، ٢٥ هزار نفر از نیروهای امنیتی وارتش در سال جاری وظیفه تامین امنیت زائران اربعین حسینی را بر عهده داشتند.
بنا بر این اعلامیه، گردان «سرایا العاشورا» از مجموعه گردان‌های «حشد الشعبی» نیز در منطقه «صقلاویه» موفق شده است اعضای تیم پشتیبانی‌کننده و تدارکات عملیات تروریستی انفجار ٥٠ خودروی بمب‌گذاری شده را دستگیر کند.
در جنوب بغداد نیز در «مدائن» دو تروریست که قصد داشتند عملیات انتحاری انجام دهند، توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.در ادامه عملیات آزادسازی مناطق تحت تصرف داعش در عراق نیز ده‌ها تروریست در منطقه جزیره در نزدیکی سامرا کشته شدند که «ابوجهد سوری» یکی از فرماندهان این گروه از جمله آنها است.در «بیجی» نیز داعش متحمل تلفات زیادی شد و «ابوفاطمه تونسی» یکی از فرماندهان میدانی این گروه کشته شد.ارتش عراق در پایان این بیانیه اعلام کرد که در مراسم امسال هیچ حادثه تروریستی در مسیر زائران رخ نداده که این نشان از قدرت و اشراف اطلاعاتی و امنیتی دولت و نیروهای حشد الشعبی دارد.
در اربعین امسال علاوه بر شهروندان، مسئولان هم حضور چشمگیری در رفت‌وآمد و به‌ویژه بازدید از موکب‌های ایرانی داشتند. ازجمله آنها می‌توان به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، حجت‌الاسلام علی اکبر محتشمی پور وزیر اسبق کشور، احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران، سعید جلیلی رئیس پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سردار رادان و آجرلو و ... اشاره کرد. شاید پرحاشیه‌ترین سفر را سعید مرتضوی به عراق داشت؛ چرا که پس از عزیمتش به کربلا شایع شد که او ممنوع‌الخروج بوده و چگونه با وجود مفتوح بودن پرونده‌اش راهی عراق شده است. تصاویر و حتی فیلمی کوتاه از حضور وی در این مراسم در فضای مجازی منتشر شد.
مراسم اربعین از بعد از ظهر پنجشنبه تمام شده اما هنوز بسیاری از مسافران به خانه‌هایشان بازنگشته‌اند. برخی ترجیح داده‌اند چند روزی بیشتر در عراق بمانند تا راه‌ها و پایانه‌های مرزی خلوت شود. دقیقا به همین دلیل است که با وجود این‌که بیشتر موکب‌ها طبق رسم مردم عراق تا بعدازظهر روز اربعین در عراق (پنجشنبه) فعال هستند و پس از پایان مراسم کار آنها نیز به اتمام می‌رسد اما برخی موکب‌های ایرانی اعلام کرده‌اند به دلیل حضور زائران ایرانی در عراق، آنها تا ٤ روز پس از اربعین نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد. دیروز مقامات سازمان حج و زیارت و ستاد اربعین در ایران نیز اعلام کرده‌اند، امکانات زائران در مرزها تا ٢٩ صفر پا برجا خواهد بود و به این ترتیب به مردم اطمینان دادند که اگر زمان بازگشتشان به ایران را کمی عقب بیندازند، از نظر دریافت خدمات دچار مشکل نمی‌شوند. بازگشت زائران ایرانی امروز درحالی به اوج خود رسیده که بارندگی‌های اخیر در منطقه مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است. فرمانداری دشت آزادگان چندین دستگاه تراکتور را برای کمک به خودروهایی که گرفتار گل و لای مسیر شده‌اند، به کار گرفته است. براساس اعلام سازمان حج و زیارت، مرزهای ایران و عراق از بعدازظهر چهارشنبه یک‌طرفه شده اما رئیس سازمان حج و زیارت هم به زائران توصیه کرد چنانچه برایشان امکان دارد، زمان بازگشت خود را به روزهای آینده موکول کنند. با وجود این، به زائران ایرانی در کربلا توصیه می‌شود در صورتی که عجله‌ای برای بازگشت ندارند، چند روز بیشتر در عراق بمانند اما موکدا از آنها خواسته شده تا از سفر به سامرا خودداری کنند، چرا که امنیت مسیرهای این شهر تضمین شده نیست و ممکن است حضور زائران در سامرا، فرصت مناسبی برای تروریست‎ها فراهم کند. براساس گزارش‌های رسیده از عراق، موکب‌های مستقر در این مناطق همچنان به خدمت‌رسانی در زمینه تامین غذا و محل اسکان موقت زائران ادامه می‌دهند اما برای آنها که هفته گذشته یا همین هفته خود را به نجف و کربلا رسانده‌اند تا در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، حالا مسأله دیگر رفتن نیست، آمدن است.
یکی از مشکلات به گفته فرماندهی ناجا این است که زائران ایرانی همان‌طور که اکثریت‌شان از مرز مهران خارج شده بودند، حالا می‌خواهند از همان مرز هم به کشور بازگردند و همین موضوع ترافیک مسافران را پشت مرز مهران افزایش داده است. پایانه مرزی مهران که ٢ روز پیش از اربعین بسته شده بود، هنوز هم بسته است و کسی نمی‌تواند از ایران خارج شود و مرز تنها برای ورود زائران باز است.«محمد بابایی»، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا گفته از نیمه‌‌شب پنجشنبه بازگشت زائران آغاز شده است. به گفته او تاکنون نزدیک به ٥٨‌درصد زوار مرز مهران را برای بازگشت انتخاب کرده‌اند. رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا به تازه‌ترین آمار بازگشت زائران حاضر در راهپیمایی عظیم کربلای حسینی پرداخت: «از ساعت ٢٤ روز اربعین تا ظهر جمعه، ٧٥‌هزار زائر از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی به کشور بازگشتند.»او وضع تردد در مرز مهران را سنگین ارزیابی کرد و گفت: «با توجه به حجم بالای تردد در مرز مهران و بار سنگین ترافیکی که وجود دارد، زائران ترجیح دادند که به صورت پیاده از مرز به سمت شهر مهران حرکت کنند.»
در این شرایط کاهش شدید دما هم به‌ویژه در شب‌ها مشکلی بر مشکلات مسافران پشت مرز مانده اضافه کرده است. آن‌طور که رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا می‌گوید، کاهش ١٣ تا ١٥ درجه‌ای هوا پنجشنبه‌شب در مرز مهران مسافران را اذیت کرده و بسیاری از آنها درحالی‌که لباس و وسایل گرمایی مناسب نداشتند، پس از ٥ کلیومتر پیاده‌روی ساعت‌ها در پایانه مسافربری و مرزی ایران متوقف شده‌اند.
او به همین دلیل از زائران خواست تا برای ورود به ایران از مرزهای چزابه و شلمچه استفاده کنند چرا که تردد در این دو پایانه مرزی روان است.
به گفته «بابایی»، برای این‌که مردم در پایانه‎‌های مرزی بیش از این معطل نشوند، دیگر صدور گذرنامه به شکل عملیاتی انجام نمی‌شود تا معطلی زائران برای ورود به کشور به حداقل برسد و هر مسافر بتواند کمتر از ٣ دقیقه روند ورود به کشور را طی کند.
او در پاسخ به سوالی درباره این‌که بیش از نیمی از زائران از مرز مهران عبور کرده‌اند، آیا برای بازگشت نیز باید از همین مرز استفاده کنند یا خیر؟ گفت: هیچ محدودیتی برای بازگشت وجود ندارد و توصیه ما نیز این است که از پایانه‌های چزابه و شلمچه برای بازگشت استفاده شود. همچنین زائرانی که از طریق خطوط هوایی و دریایی به عراق سفر کرده‌اند، می‌توانند از طریق زمینی به کشور بازگردند و برعکس آن نیز شدنی است.
به گفته رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا، شرایط برای بازگشت به کشور از ٢ پایانه مرزی شلمچه و چزابه مناسب‌تر است و توصیه می‌شود تا حد امکان زائران از این دو پایانه برای بازگشت استفاده کنند.
ترافیک مسافران تا اواسط هفته ادامه دارد
اگرچه مرزها یک‌طرفه شده و پلیس می‌گوید نهایت تلاشش را به کار گرفته تا فرآیند ورود مسافران کربلا به کشور تسهیل شود، اما با تراکمی که پشت مرزهای کشور است و همچنین با در نظر گرفتن این‌که بخشی از زوار در روزهای آینده به ایران مراجعه می‌کنند، این ترافیک و شلوغی پشت مرزها تا اواسط همین هفته ادامه خواهد داشت. این پیش‌بینی رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه ناجا است. او گفته: «پیش‌بینی ما این است که نهایتا تا اواسط هفته بازگشت زائران از عتبات به وضع عادی بازگردد اما تا زمان بازگشت آخرین زائر، ماموران ما در پایانه‌ها مستقر بوده و اقدام به خدمت‌رسانی به زائران خواهند کرد.»
مسافران برای ۴۸ساعت تغذیه همراهداشته باشند


با توجه به شلوغی پایانه‌های مرزی ممکن است مسافران برای ورود به ایران بیش از آنچه انتظار می‌رود، معطل شوند و دقیقا به همین دلیل است که سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهور ناجا گفته است: «مسافرانی که زمینی می‌خواهند وارد مرزهای ایران شوند، برای ٤٨ ساعت آب و غذا همراه داشته باشند.» او درباره ترافیک موجود در مرز مهران - ایلام هم گفت: «ترافیک در محور مهران به دلیل عرض کم جاده سنگین بوده و مرز مهران بسته شده و ظرفیت جاده نیز کم است، چرا که مرز مهران پایانه حمل‌ونقل مناسبی ندارد.»به گفته سردار مهری، حجم خودروها از عراق به کشور درحال افزایش است و در محور چزابه و شلمچه ترافیک روان بوده و اتوبوس‌ها به پایانه‌های مرزی منتقل شده‌اند تا مسافران را از مرز بازگردانند. آن‌طور که مهری گفته، حدود۸۰‌هزار خودرو در پارکینگ مهران است و باید این حجم خودروها به تدریج وارد جاده شوند و زائران هنگام بازگشت از مرز مهران به دلیل عدم کشش جاده باید صبر و حوصله بیشتری داشته باشند تا مسیر باز شود.
او همچنین از رانندگان وسایل نقلیه عمومی اعم از اتوبوس و مینی‌بوس و رانندگان خودروهای شخصی خواست در زمان تردد از گردنه‌های ایلام، کرمانشاه، همدان و استان‌های شمالی، تجهیزات زمستانی اعم از زنجیر چرخ، سوخت کافی، پوشاک و تغذیه مناسب برای ۴۸ ساعت را همراه خود داشته باشند.

105105

کد خبر: 561624

وب گردی

وب گردی