نصب میکروتوربین‌ برای تولید برق در مناطق روستایی

محققان یکی از واحدهای فناور مرکز خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف به سفارش وزارت نیرو موفق شدند طی هشت ماه تلاش به فناوری طراحی و ساخت سه نوع میکروتوربین‌ جهت تولید برق از آب‌های روان محدود دست یابند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا، برق نعمتی است که در عصر مدرن اهمیت برخورداری از آن دست کمی از حقوق اولیه انسانی ندارد. به همین دلیل است که دولت‌ها سعی می‌کنند به هر ترتیبی تمام مردم کشورشان را از آن بهره‌مند کنند، حتی اگر این کار روی کاغذ اقتصاددانان توجیهی نداشته باشد. گاهی میلیاردها تومان هزینه لازم است که برق را از نیروگاه‌ به یک روستای دورافتاده در منطقه‌ای کوهستانی برسانند که شاید جمعیت آن از چندین خانوار فراتر نرود. بر همین اساس امروزه راه حل تولید برق پراکنده از نیروگاه‌های میکرو که از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره می‌گیرند، توسط کارشناسان مورد توجه قرار گرفته است؛ امری که از دید مسؤولین کشورمان پنهان نمانده است.

محققان دانشگاه صنعتی شریف با دستیابی به فناوری ساخت انواع میکروتوربین‌های آبی، سه دستگاه از آنها را برای تولید برق تجدید‌پذیر در مناطق دورافتاده نصب کرده و مورد بهره‌برداری قرار دادند. یک نوع از این میکروتوربین‌ها برای اولین بار در جهان توسط این تیم تحقیقاتی طراحی و ساخته شده است.

این سه نوع توربین متناسب با میزان فشار و دبی‌ منابع آبی در مناطق مختلف کشور قابل استفاده هستند. هم‌اکنون از هر نوع این میکروتوربین‌ها یک نمونه عملیاتی ساخته و در سه نقطه کشور در حال بهره‌برداری است. بنا به گفته مسؤولین پروژه، شرکت منابع آب و نیروی ایران قصد دارد 60 دستگاه از این نیروگاه‌ها بسازد و به مشتریان با شرایط مدت‌دار واگذار کند.

دکتر محمد دورعلی، استاد دانشگاه صنعتی شریف و مجری این پروژه درباره اهمیت و کاربردهای چنین نیروگاه‌هایی می‌گوید: تولید انرژی برق‌آبی در مقیاس میکرو که کوچک‌تر از 50 کیلووات محسوب می‌شود در محیط‌های مستعد به عنوان یکی از روش‌های شناخته شده تأمین انرژی برای واحدهای پراکنده و دور از شبکه سراسری در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته او اطلاعات جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که امکان نصب میکرونیروگاه در ایران در مکان‌هایی مثل مزارع پرورش ماهی، آبشارها، چشمه‌ها، انتهای لوله‌های ورودی به تصفیه‌خانه‌ها و کنار رودخانه‌ها وجود دارد.

بنا به گفته مسؤولان پروژه، مجموعه نیروگاه‌های تولید شده در دانشگاه صنعتی شریف شامل توربین و سیستم کنترل تمام تست‌های هیدرولیکی و الکتریکی را طبق استاندارد IEC41 پشت سر گذاشته که این تست‌ها در محل موسسه تحقیقات آب و در آزمایشگاه تست نیروگاه‌های آبی میکرو و با حضور داوران تراز اول انجام شده است.

بر اساس این گزارش، تیم تحقیقاتی دکتر دورعلی در یکی از واحدهای مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف مشغول بهبود این نیروگاه‌ها هستند تا این محصولات را برای ارائه در بازارهای جهانی بیش از پیش جذاب و منحصر به فرد کنند.

20102

20102

کد خبر: 561796

وب گردی

وب گردی