طه هاشمی ابلاغ کرد; برگزاری سخنرانی، تجمع، میزگرد و تریبون آزاد با اخذ مجوز در روز دانشجو

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بر معرفی دستاوردهای این دانشگاه در حوزه‌های مختلف، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره‌ها، ارائه گزارش فعالیت‌های نهادهای مختلف دانشجویی دانشگاه، تجلیل و نکوداشت دانشجویان فعال علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی و ... در روز دانشجو تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الاسلام دکتر سیدطه هاشمی، بخشنامه‌ای با موضوع «برنامه‌های پیشنهادی به مناسبت روز دانشجو» به روسای واحدهای مرکز استان (دبیران هیأت امنای استان‌ها) واحدهای علوم و تحقیقات تهران و نجف‌آباد، روسای واحد‌ها، مراکز آموزشی و سازمان سما دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و اعلام کرد.

در بخشنامه معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: به منظور افزایش پویایی فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و برگزاری هر چه پرشور‌تر مراسم روز دانشجو، همچنین گرامیداشت مقام دانشجو و دانشگاه، برنامه‌های پیشنهادی زیر به منظور اجرا در روز دانشجو (۱۶ آذر) با همکاری نهادهای مختلف دانشگاهی ارائه می‌شود:

۱- برنامه ۱۶ آذر با حضور مسئولان ارشد استانی و با مشارکت همه گروه‌های مختلف دانشجویی اعم از: تشکل‌های اسلامی، کانون‌های فرهنگی و هنری، قرآن و عترت، ‌انجمن‌های علمی دانشجویی، انجمن‌های ورزشی، بسیج دانشجویی و شاهد و ایثارگر توسط واحد دانشگاهی برگزار شود و معرفی دستاوردهای دانشگاه در طرح تجمیع ۱ و ۲ و ۳، سا‌ها، شفا، طرح‌های فرهنگی ماندگار و توسعه تحصیلات تکمیلی، طرح‌های ورزشی و تکمیل پروژه‌های عمرانی مد نظر قرار گیرد.

۲- برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و مناظره‌ها، جلسات سخنرانی و نقد و ارزیابی جریان دانشجویی با حضور چهره‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، مسئولان و استادان دانشگاه، فعالان دانشجویی، روزنامه نگاران و اهالی رسانه از طیف‌های مختلف و نسل‌های متفاوت با موضوعات پیشنهادی زیر:

* هویت دینی و جریان دانشجویی/ نسبت جنبش دانشجویی و اعتدالگرایی/ جریان دانشجویی و مسئله استعمار/ جنبش دانشجویی و انقلاب اسلامی/ تجربه فعالیت مدنی در دانشگاه/ جنبش دانشجویی و جریانات سیاسی/ جنبش دانشجویی و نقادی/ نسبت جنبش دانشجویی و جامعه/ جنبش دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی/ نسبت جریان دانشجویی با عدالت و آزادی/ جنبش دانشجویی و مسئله فرهنگ/ بررسی نقش چهره‌های اثرگذار در جریان دانشجویی (امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله طالقانی، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، شهید چمران و دکتر شریعتی).

* استفاده از برنامه‌های هنری (اجرای کلیپ، نمایشگاه عکس و...) با مشارکت فعالانه دانشجویان که می‌تواند موجب تقویت استقبال مخاطبان از برنامه و تسهیل انتشار پیام‌های فرهنگی برنامه شود.

۳- برگزاری برنامه‌های بازدید فرهنگی- تفریحی از اماکن، موزه‌ها و کتابخانه‌های هر منطقه و مرتبط از نظر موضوع

۴- ارائه گزارش فعالیت‌های نهادهای مختلف دانشجویی دانشگاه در قالب نمایشگاه (نشریات، تشکل‌ها، کانون‌ها، انجمن‌ها و... در صورت تقاضای دانشجویان) و اجرای مسابقات کتاب خوانی، داستان کوتاه و شعر با موضوعات مرتبط و...

۵- قدردانی و نکوداشت دانشجویان فعال علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی

۶- برگزاری نمایشگاه عکس توصیفی با موضوع جنبش دانشجویی از آغاز تاکنون با مشارکت تشکل‌ها، کانون‌ها و نشریات دانشجویی که با تصویرگری بحران‌ها، ‌حوادث و اتفاقات تلخ و شیرین تاریخی به بررسی نقش جنبش دانشجویی در ایران می‌پردازد.

* لازم است در صدور مجوز برگزاری مراسم‌ سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پیشنهاد شده به طور کلی موارد زیر مدنظر قرار گیرد:

۱- در صورت درخواست مجوز برگزاری برنامه از سوی تشکل‌های اسلامی و سیاسی، منطبق بر ماده ۲ آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، مصوب جلسه ۴۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 78/9/6 که اشعار می‌دارد: «هر نوع فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تشکل‌های اسلامی در حدود اساسنامه تشکل در داخل دانشگاه و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه و این آیین‌نامه و سایر قوانین موضوعه کشور مجاز است». برگزاری سخنرانی، تجمع، راهپیمایی، میزگرد، تریبون آزاد و نصب تابلوهای تشکل‌های دانشجویی تنها با اخذ مجوز از هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه (هیأت سه نفره متشکل از رییس واحد، نماینده رییس دانشگاه و نماینده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه) امکان پذیر است.

۲- صدور مجوز هر گونه کرسی آزاداندیشی، طبق‌آیین نامه مصوب جلسه ۲۷۳ مورخ 93/8/5 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی که طی بخشنامه شماره ۷۷/۷۷۵۹۱ مورخ 93/8/18 با امضای ریاست محترم دانشگاه، به کلیه واحد‌ها و مراکز آموزشی ابلاغ شد که از طریق هیأت نظارت بر تشکل‌های اسلامی دانشگاه (هیأت سه نفره) امکان پذیر است.

۳- درخواست مجوز برگزاری سایر مراسم‌ فرهنگی و اجتماعی که متولی برگزاری آن نهادهایی غیر از تشکل‌های اسلامی سیاسی باشند در شورای فرهنگی و اجتماعی واحد مورد بررسی قرار می‌گیرد. ضمنا طبق ماده ۲ آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهی شورای فرهنگی دانشگاه موظف است «در صورت مغایرت هر نوع فعالیت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با مصالح دانشگاه، ضوابط شرعی و ارزش‌های انقلاب اسلامی، مراتب را به ریاست دانشگاه اعلام کنند و رییس دانشگاه موظف است در صورت اعلام شورای فرهنگی و یا مشاهده موارد خلاف از آنها جلوگیری کند».

براساس این گزارش، بر اساس این بخشنامه، واحد‌ها و مراکز آموزشی موظفند در چارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و آیین نامه فعالیت تشکل‌های اسلامی سیاسی، کانون‌های فرهنگی، ‌اجتماعی و نشریات دانشجویی، ضمن طرح پیشنهادهای پیوست در اولین جلسه هیأت‌های نظارت بر تشکل‌ها و یا شورای فرهنگی و اجتماعی واحد نسبت به برنامه ریزی مناسب و اجرای مفاد پیشنهاد‌ها یا همکاری نهادهای دانشگاهی و تخصیص امکانات مناسب اقدام کنند. مسئولیت حسن اجرای این بخشنامه به عهده روسای واحد‌ها و مراکز آموزشی است.

20101

کد خبر: 561858

وب گردی

وب گردی