سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان /سن اعتیاد در بین دختران به 13 سال رسیده است /زندگی  مه آلود زنان معتاد

اعتیاد زنان یکی از موضوعات روز اجتماعی است که نگاه جدی فعالان حوزه اجتماعی را نیاز دارد. البته این که برخلاف برخی آسیب‌های اجتماعی که سعی می‌شود کتمان گردد، به این موضوع و آسیب پرداخته می‌شود جای شکر دارد اما واقعیت دیگر اینست که نفس وجود چنین آسیبی در یک جامعه اصلاً خبر خوبی نیست.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از آستان خبر بدتر این‌که رواج اعتیاد به مواد مخدر در بین زنان، آماری فزاینده داشته است. این‌گونه است که برخی زنان بدون تدبیر و بدون نگاه به اندیشه و باورهای خود قدم در دام آسیبی خانمان‌سوز می‌گذارند؛ دامی که نه تنها آسیب‌های جدی به فرد وارد می‌کند بلکه خانواده، نسل آینده و جامعه را رو به تباهی می‌کشاند. کارشناسان حوزه اجتماعی، در گفت‌وگو با شبکه مجازی آستان این مسأله را ریشه‌یابی کرده‌اند.

سن اعتیاد در بین دختران به 13 سال رسیده است

دکتر شهیندخت مولاوردی معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده می گوید: با توجه به اینکه نرخ اعتیاد در میان زنان کشور نسبت به مردان کمتر است اما متاسفانه سن اعتیاد در بین دختران به 13 سال رسیده و الگوی مصرف شان مواد صنعتی و روانگردان است که نگرانی های زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می کند.

او می گوید: دستگاه های اجرایی متولی اصلی این مسائل بوده و ما نیز بر اساس وظایفه ستادی که بر عهده داریم هماهنگی و مدیریت ظرفیت ها را با ستاد ملی مبارزه با مواد مخدر در دستور کار خود قرار داده ایم.از سوی دیگر نیز وزارت کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در خصوص توانمندسازی زنان بهبود یافته همکاری داشته و تفاهم نامه هایی را به امضا رسانیده‌ایم.

اعتیاد برای زنان یک تابو است

سوسن باستانی، معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری معتقد است: زنان معتاد در جامعه از ترس اینکه به علت مصرف مواد مخدر طرد شوند معمولا اعتیادشان را پنهان می کنند.

او می گوید: بر اساس آمارها 9 درصد معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند و درصد مردان در این بین بیشترین آمار را به خود اختصاص می دهد اما متاسفانه نکته قابل تامل اینجاست که در جامعه اعتیاد مردان به عنوان یک بیماری مورد پذیرش واقع شده است اما این پدیده تلخ در میان زنان قابل قبول نیست.داشتن رویکردهای تعاملی و مشارکت گونه برای رفع چنین مسائل اجتماعی نیاز اصلی به شمار می رود. همچنین یکی از راهکارهای حل چنین آسیب های اجتماعی توان افزایی زنان معتاد در کنار آموزش های لازم و پیشگیری به شمار رفته و از این طریق می توان امیدوار بود تا درصد جرائم زنان کاهش پیدا کند.

تغییر باور و نگرش زنان، نگاه ارزشی به اصول اخلاقی را ضعیف کرده است

فاطمه دانشور ،رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران می گوید: طبق پژوهش‌های صورت گرفته اعتیاد زنان عدد معنی داری به خود اختصاص داده است. این آسیب اجتماعی توجه به پایداری خانواده را از نگاه مسئولان می طلبد و برای داشتن یک جامعه سالم مهم این است که خانواده ها پایدار و مستحکم باشند. بنابراین برای تزلزل خانواده هایی که زنان اسیر اعتیاد شده اند باید فکر جدی اندیشیده شود.

او می گوید: بدیهی است یکی از مسائلی که بنیان زندگی زنان را سست کرده است رسانه ها و شبکه های خارجی است که با برنامه های هدف دار و از پیش تعیین شده خودباوری را در زنان کاهش می دهد از این رو رسانه ملی به درستی اوقات فراغت مناسبی را برای زنان ترتیب نداده است که متاسفانه پرایش زنان به شبکه های غربی افزایش یافته و همین موضوع باعث شده است تا الگوی رفتاری شان تغییر کند.زنان متاثر از تغییراتی که در باورهایشان رخ داده است ارزش های اخلاقی را کمرنگ تصور کرده و این زنگ خطری است که باید از دید مسئولان جدی گرفته شود.یکی از راهکارهای لازم این است که فعالان حوزه های اجتماعی در خصوص اعتیاد زنان و سلامت خانواده و تربیت کودکان آسیب ها را بررسی کنند.

یکی از دلایل اعتیاد زنان وجود همسر یا پدر معتاد است

مریم رامشت، روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه معتقد است : دلایل گرایش زنان به مصرف مواد مخدر متفاوت است. اما نخستین عاملی که زنان را ترغیب می کند تا به اعتیاد روی بیاورند وجود یک فرد معتاد مانند همسر یا پدر در خانواده است.

او می گوید: برخی مردان به دلیل اینکه همسرانشان به سوء مصرف مواد مخدر اعتراضی نکنند آنها را نیز اسیر افیون می‌کنند و به سمت اعتیاد می کشانند. در این قبیل خانواده چون والدین درگیر اعتیاد هستند به طور قطع فرزندان بیشترین آسیب را می بینند.

رامشت ادامه می دهد: طلاق، آسیب های اقصادی و اجتماعی نیز زمینه را برای گرایش زنان به اعتیاد مهیا می کند. اغلب زنانی که درگیر اعتیاد و مصرف مواد مخدر می شوند زمینه های افسردگی و آسیب های روانی در آنها دیده می شود و ارتباط تنگاتنگی با انواع اختلالات روانی و رفتاری دارد. با توجه به اینکه زنان کانون عاطفی خانواده هستند اگر مادر به عنوان منبع اصلی این پیوندهای عاطفی دچار لطمه شود نمی تواند به درستی نقش آفرینی کرده و زندگی خانوادگی با چالش های عدیده ای رو به رو می شود. از این رو شاهد آن هستیم که خانواده به سمت و سوی نابودی کشیده می شود. اعتیاد زنان آسیبی به مراتب بیشتر از اعتیاد مردان به خانواده و جامعه وارد می کند. بنابراین انتظار می رود از مسئولان مربوطه که به فریاد این منبع اصلی عواطف در خانواده رسیده و بیشترین حمایت را از زنان معتاد جامعه داشته باشند تا به جامعه و خانواده بازگردند.

مؤثرترین عامل اجتماعی اعتیاد زنان، طلاق است

کاظم قجاوند ،جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در مرد اعتیاد زنان می گوید: تاثیرگذارترین عامل اجتماعی در گرایش زنان به اعتیاد طلاق است. تحقیقات و بررسی ها در این زمینه نشان می دهد گرایش زنان مطلقه بعد از جدایی به مصرف مواد مخدر بیشتر می شود. همچنین در برخی موارد خیانت همسر سبب می شود تا عده ای از زنان برای فرار از پذیرش این مشکل و یا انتقام گیری به مواد مخدر روی بیاورند. البته در سال های اخیر به دلیل تبلیغات بی شمار و خیره کننده رسانه های غربی و شبکه های اجتماعی در مورد اهمیت لاغری و زیبایی بسیاری از زنان را به سمت مصرف مواد مخدر صنعتی مانند شیشه فریب داده است .

قجاوند ادامه می دهد: از عوامل اجتماعی دیگر می توان به حس تبعیض در جامعه ، عدم برخورداری از حقوق یکسان، مشکلات و مسائلی در زمینه جنسیتی و... این زمینه را برای مصرف مواد مخدر در زنان فراهم ساخته است. در این بین علاوه بر دولت، سازمان‌های غیر دولتی می بایست حضور فعال خود را در سه حیطه پیشگیری از اعتیاد زنان داشته باشد.در نخستین سطح پیشگیری برنامه های دولت و مردم از طریق افزایش سطح آگاهی زنان برای ورود نکردن به مصرف مواد مخدر و اعتیاد باید صورت گیرد.دومین سطح مورد نظر یا پیشگیری ثانویه این است که دولت به همکاری مردم به یاری زنان آسیب دیده از اعتیاد بشتابد تا کمتر شاهد غوطه ور شدن زنان در دام اعتیاد باشیم. همچنین باید فرصت‌هایی فراهم شود تا از این طریق زنان به ترک اعتیاد ترغیب شوند.در نهایت سطح سوم پیشگیری خدمات دولتی و نهادهای غیر دولتی است که به این زنان کمک می کند تا از طریق برنامه های مدون توانبخشی حضور موفقی را در جامعه تجربه کنند و از اعتماد نهادهای دولتی و غیر دولتی برخوردار باشند.

سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان افزایش داشته است

زهرا بنیانیان ،مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده می گوید: شیوع اعتیاد در بین زنان در سال‌های اخیر سرعت یافته است. افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود که در این راستا مقرر شده بسته‌های آموزشی مناسب سن، گروه‌های شغلی و فضاهای اجتماعی از سوی دستگاه‌های متولی در اختیار زنان و خانواده قرار بگیرد. زن و خانواده در کنار یکدیگر قرار دارند. این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که ستاد مبارزه با مواد مخدر با حساسیت و برنامه جدی پیگیر مسئله اعتیاد زنان است چراکه زن بنیان و دوام خانواده است و اگر زن در یک خانواده متزلزل شود، خانواده تخریب می‌شود.

بنیانیان تاکید می کند: سرعت شیوع اعتیاد در بین زنان در سال‌های اخیر باعث شده تا نگاه جدی‌تر به این مسئله داشته باشیم و افزایش دو برابری آمار زنان معتاد در مدت زمان کوتاه یک زنگ خطر و هشدار محسوب می‌شود. درصد بالایی از زنان معتاد به علت مصرف مواد مخدر به رفتارهای پرخطر جنسی سوق داده و از سوی خانواده طرد می‌شوند، لذا با توجه به شرایطی که در اجتماع برای آنها پدید می‌آید فاصله ابتلا به مواد مخدر تا سقوط کامل آنها بسیار کوتاه است و بسیاری از زنان چون احساس قربانی شدن دارند به دنبال قربانی کردن افراد دیگری می‌روند که این موضوع می‌تواند فضای خطرناکی را برای جامعه به وجود بیاورد.

105105

کد خبر: 561904

وب گردی

وب گردی