کلاهبرداری با استفاده از عنوان جعلی پزشک

پلیس جزئیاتی را از جرایم فردی که با جعل عنوان پزشک از بیماران کلاهبرداری می‌کرد فاش کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شرق، فردی اواخر خرداد با مراجعه به کلانتری فلسطین به مأموران اعلام کرد: «زمان مراجعه به یکی از مراکز بیمارستانی، شخصی تحت عنوان پزشک متخصص، عابربانک مرا گرفت و از حساب بانکی‌ام پول برداشت کرد». مال‌باخته که از نارسایی شدید ریوی رنج می‌برد، پس از حضور در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در اظهاراتش گفت: «برای معالجه بیماری‌ام به تهران آمدم و قرار بود در بیمارستان... بستری شوم. حدود ساعت ١١ صبح روز ٢٧ خرداد، در خیابان خردمند جنوبی، شخصی که خود را دکتر حسینی، متخصص ریه معرفی کرد، گفت: «شما قبلا در بیمارستان، بیمار من بودید». من هیچ شناخت و سابقه‌ای از او در ذهن نداشتم. این شخص در ادامه گفت: «چند روزی است که یک داروی جدید وارد کشور شده که من این دارو را برای شما تهیه خواهم کرد».با اعتمادی که به صحبت‌های این شخص پیدا کرده بودم، کارت عابربانک خود و رمز آن را برای تهیه دارو به او دادم. این شخص به من گفت به کلینیک او به نام «کلینیک صبا» که چندده‌متر بالاتر است، بروم تا او نیز پس از تهیه دارو به آنجا بیاید اما هرچقدر دنبال کلینیک گشتم، محلی به نام کلینیک صبا پیدا نکردم. در همین زمان و از طریق پیامک بانکی متوجه شدم مبلغ سه‌‌میلیون‌و ٦٠٠‌ هزار تومان از حسابم برداشت شده است».

کارآگاهان با آغاز رسیدگی، اقدام به چهره‌نگاری از متهم کردند و هم‌زمان تصاویر مجرمان سابقه‌دار در زمینه غصب عناوین و کلاهبرداری را به مال‌باخته نشان دادند اما هیچ‌کدام از مجرمان سابقه‌دار شناسایی نشد. درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت، پرونده مشابه دیگری به پلیس آگاهی تهران بزرگ ارجاع شد که شخصی تحت عنوان دکتر حسینی، اقدام به کلاهبرداری از بیمار یکی از مراکز درمانی واقع در خیابان نظام‌آباد کرده بود. شاکی که زنی میان‌سال بود گفت: شخصی به بهانه خرید قرص، کارت عابربانکم را گرفت و در ادامه مبلغ شش ‌میلیون تومان از حسابم برداشت کرد. با بررسی شگرد کلاهبرداری در چند پرونده مشابه دیگر، کارآگاهان اطمینان پیدا کردند که متهم با تردد در مراکز درمانی شهر تهران ضمن شناسایی هویت و نوع بیماری افرادی که برای درمان از سایر شهرها به تهران آمده‌اند، به این افراد مراجعه و با انجام اقدامات فریبکارانه و ضمن معرفی خود به‌عنوان پزشک معالج بیمار و ادعای امکان تهیه آخرین داروی ویژه درمان بیماری برای بیماران، اعتماد مال‌باختگان را جلب و پس از گرفتن عابربانک از آنها، اقدام به برداشت پول از حساب‌های آنها در قالب خرید سکه و طلا از طلافروشی‌ها کرده است.

با انتشار تصویر متهم در جراید، تعدادی از شهروندان با اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ تماس گرفتند و اطلاعاتی را درباره متهم تحت تعقیب در اختیار کارآگاهان قرار دادند. سرانجام با جمع‌بندی اطلاعات به‌دست‌آمده، مخفیگاه متهم ٤٧ساله به نام «شمس‌الله. ف» در منطقه زعفرانیه شناسایی و او دستگیر شد. بررسی‌های به‌عمل‌آمده نشان داد متهم با مبلغ ١٥٠‌ میلیون تومان پول ودیعه و پرداخت پنج ‌میلیون تومان به صورت ماهانه، اقدام به اجاره خانه کرده و به هیچ عنوان احتمال دستگیری توسط کارآگاهان را نمی‌داد.

هم‌زمان با انتشار تصویر متهم برای شناسایی، تعداد دیگری از مال‌باختگان با مراجعه به اداره چهاردهم اقدام به شناسایی متهم و همگی در اظهاراتی مشابه‌ عنوان کردند تمامی آنها در حوالی مراکز درمانی و به‌ویژه داروخانه‌ها با متهم تحت عنوان دکتر حسینی آشنا شده‌اند. متهم که چاره‌ای جز اعتراف نداشت، اظهارات تمامی شکات پرونده را تأیید کرد. سرهنگ محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، ضمن تشکر از شهروندان درباره تماس‌های آنها برای شناسایی متهم، گفت: «متهم در تحقیقات اولیه صراحتا به ده‌ها فقره کلاهبرداری اعتراف کرد و کارآگاهان اداره چهاردهم تاکنون ١٥ مال‌باخته، این متهم را شناسایی کرده‌اند. به همین دلیل از سایر شکات و مال‌باختگانی که با این شیوه و شگرد و توسط شخصی تحت عنوان دکتر حسینی مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند».

20106

کد خبر: 561951

وب گردی

وب گردی