چرا آموزش موسیقی را باید از کودکی آغاز کرد؟

شناخت استعدادهای جوان در عرصه موسیقی و بها دادن به آنها امری است که توجه و التزام به آن به رشد و پیشرفت موسیقی کشور کمک قابل توجهی خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز شاید معروف ترین آهنگسازی که در کودکی به عنوان نابغه شناخته شد را بتوان ولفگانگ آمادئوس موتسارت دانست. موتسارت موسیقیدان معروف قرن18 بود که در پنج سالگی لقب نابغه گرفت و به سرعت آوازه اش در همه جای دنیا پیچید. پدر او آهنگساز و ویولونیست بسیار مشهوری بود. از همان اوان کودکی موتسارت چنان نبوغی از خود نشان داد که پدرش همه کارهای خود را رها کرد و به طور جدی و مستمر به آموزش فرزندش پرداخت. موتسارت پیش از رسیدن به ۱۲ سالگی نوازنده‌ای چیره‌دست در پیانو، ویولون، و ارگ شد.

در میان ایرانیان نیز اساتیدی چون ابوالحسن صبا و جلال تاج اصفهانی کسانی هستند که در سنین کم موسیقی را آغاز کردندو همین امر کمک زیادی به شهرت و پیشرفت هنری آنها کرد. صبا در خانواده‌ای آشنا به موسیقی و اهل ادب متولد شد و پدرش، کمال‌السلطنه، پزشک، ادیب و دوست‌دار موسیقی بود. او سه‌تار می‌نواخت و اولین استاد پسرش بود.صبا نخستین درس های موسیقی را از پدرش فرا گرفت. همچنین تاج اصفهانی نیز در نه سالگی صدای زیبایش توسط پدر کشف شد و اوکه خود با ابتدائیات موسیقی آشنا بود، اولین معلم موسیقی فرزندش بود.

موسیقی از هنرهایی است که معمولا از سنین کودکی باید آموزش آن را شروع کرد و هنرمندانی که موفق شده اند در این عرصه نامی به هم بزنند و آثار درخوری تولید کنند معمولا از کودکی آموش را شروع کرده اند. چون این هنر علاوه بر آموزش نیاز به تمرین مکرر دارد که آغاز آن در کودکی این امکان را برای هنرآموز فراهم می کند که از کودکی با این هنر اخت شود و تفاوت این هنر با هنرهای دیگر این است که آموزش آن حتی در سنین کودکی نیز امکان پذیر است. حال چند وقتی است که با آمدن علی رهبری اهمیت شناخت استعدادهای جوان در موسیقی ما مطرح شده است و از این میان مثلا کشف پوریا خادم که در 16سالگی آهنگسازی می کند می تواند نمونه خوبی باشد.

علی رهبری در خصوص اینکه آیا به نظر شما کسی می تواند علی رغم سن پایین در جریان آهنگسازی ما پذیرفته شود یا خیر در گفتگو با ایسکانیوز اظهار داشت: ببینید هنر موضوعی نیست که در آن سن مطرح باشد. در ایران یک اشتباه بزرگی هست که انقدر سن را مطرح می کنند. کشورهای دیگری هستند که در موسیقی پیشرفت کرده اند و اصلا به سن بالای هنرمندان اهمیتی نمی دهند. این فقط در ایران هست و اشتباه است و خود من شخصا به آن اعتقادی ندارم. خیلی آدم های مسن هستند که سطحشان خیلی از جوان ها پایین تر است و پیشرفت نکرده اند. در کنسرت مکس ارکستر فیلارمونیک وین رهبر آن آقای سوشل که در مدرسه همکلاس من بود و در سن 19سالگی به این رهبری رسید. تمام پیشکسوت ها به‌او احترام زیادی می گذاشتند. خود موتسارت هم که بیشتر از حدود 30سال عمر نکرد اما خب در کودکی به نبوغ موسیقی خود معروف شد.

در این شرایط اما علی رهبری از موانع سخت زیادی باید عبور کند. موسیقی ما سالیان سال است به دست پیشکسوتان این عرصه اداره می شود و معمولا هم آنها اجازه ورود جوانترها را یا نمی دهندو یا سخت می دهند. باندبازی و مافیا در موسیقی ما موضوعی است که سال هاست گریبانگیر این عرصه است و و گویا پیشکسوتانی که که نامی در این عرصه به هم زده اند نمی توانند بپذیرند که باید جای خود را به جوانترها بدهند.

این موضوع در حالی است که در حال حاضر در بزرگترین مسابقات موسیقی بین المللی دیگر کمتر ممکن است مخاطبان با نوازندگان یا خوانندگان بیشتر از 25 سال یا نهایتا 30سال مواجه شوند. سن کشف استعداد بخصوص در خوانندگی و نوازندگی بسیار پایین آمده و این امر، یعنی کشف استعداد در سنین پایین این امکان را برای هنرمندان فراهم می کند که با ممارست در تمرین بیشتر، آثار موسیقی خلاقانه تر و عمیق تری ایجاد کنند.

در کشور ما نیز حدود یک سال است که بحث شناخت و اکتشاف استعدادهای جوان مطرح شده و شبکه های اجتماعی نیز به کمک آمده اند تا هرکسی در دورافتاده ترین شهرها بتواند با ارائه هنر خود و فیلمبرداری و انتشار آن در این شبکه ها هنر خود را به اثبات برساند. به نظر می رسد حال که شرایط برای کشف این استعدادهای جدید و دادن عرصه برای هنرنمایی به آنها در شرایط جدید سهل الوصول تر شده است، مسئولان و خانواده ها کار سخت تری در پیش دارند. شناخت استعدادهای کودکان و هدایت آنها در مسیر درست هنری امری است که هیچکس نباید از آن غفلت کند و با برنامه ریزی دقیق و اصولی آینده هنری کشور را تضمین کند. با نگاهی به هنرمندان مشهور و معتبر دنیا که آثار درخور توجه خلق کرده اند به راحتی می توان به نقش حمایتی پدر و مادرها و تاثیر آنها در رشد و شکوفایی موسیقی در فرزندان پی برد.

502502

کد خبر: 561954

وب گردی

وب گردی