معاون پارلمانی دانشگاه آزاد : مطلوب ما این است که در مجلس خبرگان هاشمی، روحانی و یادگار امام حضور داشته باشند

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم به دلیل خسته شدن از افراط در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آقای روحانی رأی دادند، تأکید کرد: مطلوب ما است که در مجلس آینده خبرگان رهبری آقایان هاشمی و روحانی به همراه سید حسن که عزیز ما، یادگار امام، مجتهد جوان ما، صاحب فکر و آینده نگر است حضور داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز حجت الاسلام و المسلمین علی عسگری در گفت و گو با جماران، در مورد فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات، تصریح کرد: مردم در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به روحانی رأی دادند، چون یک چهره برخاسته از افکار و اندیشه های امام بوده و چون کاملا در یک مبنای عقلایی و اعتدالی کار کرده بود، به او رأی دادند. از قضا در جریان دولت احمدی نژاد هم دائما چهره وی تخریب و به عنوان ساکت فتنه علیه ایشان فضاسازی می شد.

معاون پارلمانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: روحانی همواره یک روحیه محافظه کار داشته است؛ یعنی زیاد سعی نمی کرده که به استقبال دعوا برود و رفتاری از خودش بروز و ظهور دهد که منشأ افراط گری شود. معمولا سعی کرده که خویشتنداری کند.

وی گفت: مردم به این چهره خویشتندار اعتدالگرا برای این رأی دادند که از افراط خسته شده بودند. از قضا مردم نگران بودند که احمدی نژاد دیگری در کشور تکرار شود و ناراحت از این بودند که اگر خدای نکرده احمدی نژاد دیگری در آن حالت افراط و اهانت به بزرگان تکرار شود، چه بسا نظام در مخاطره باشد. با این مبنا مردم به روحانی رأی دادند. این مبنا توانست بعد از موضوع هسته ای و این خیزش همراه با تدبیر و عقلانیتی که در سطح دنیا در برابر ایران به وجود آمد، از خودش یک سابقه ظهور و بروز داده و شناخته شود.

عسگری رسیدن به این فضا را یک پیروزی دانست و گفت: طبیعی قضیه این است که در انتخابات پیش رو مردم در داخل نیز سعی خواهند کرد از این موضوع الگوبرداری کرده و آرامش و اعتدال را مبنای نظر قرار دهند.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد آسیبی که رفتارهای افراطی و تخریب هایی که گاهی به چشم می خورد بر فضای کنونی جامعه می زند، خاطر نشان کرد: شاه بیت فرمایشات امام و در مواردی بیانیه هایشان دعوت مردم به قیام برای خدا است. (رجوع کنید به صحیفه امام، جلد یک، صفحه 21) در واقع آرمان امام برگرفته از قرآن و آرمان دینی بوده و آن آرمان اقتضای اخلاق مداری و ارزش مداری دارد.

نایب رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس هفتم با تأکید بر اینکه امام خمینی (س) به هیچ وجه ترجیح نداد که از راه نظامی قیام کند، ادامه داد: اگر دقت کنیم پایه و اساس مبارزات امام مبتنی بر فکر، اندیشه و اخلاق بوده و جالب این است که یاران و شاگردان امام هم همین مشی را از امام به عنوان یک مبنا منظور نظر قرار دادند. لذا اصلا خودکامی، خودباوری و رفتارهای غیر سازنده - نمی خواهم بگویم در هیچ فردی از نیروهای انقلاب نبوده ولی - در یاران و شاگردان امام از جمله آیت الله بهشتی، استاد شهید مطهری و بزرگان دیگر دیده نمی شود و همه مبنایشان بر اخوت و برادری بوده است.

وی اخوت مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی را از همین نوع یعنی اخوت فی الله دانست و عنوان کرد: اگر دقت کنید مجموع فعالیت های مجموعه افراط این بوده که این میانه را بر هم بزنند. همه فکر آنها این بود که آقای هاشمی دوباره به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب نشود، اما مقام معظم رهبری باز هم ایشان را به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کردند که طولانی ترین ابلاغ برای یک جایگاه و منصب در طول رهبری مقام معظم رهبری این موضوع و مسأله است؛ چون اخوت از نوع اخوت ایمانی است.

عسگری تأکید کرد: واقعیت امر این است که اگر آن اتفاق که خودزنی در نظام بود انجام نمی شد و صلاحیت آیت الله هاشمی تأیید می شد، تحلیل گران امنیتی و بعضی از عوامل پشت صحنه جریان افراط روی قضیه محبوبیت آیت الله هاشمی تحلیل سیاسی گذاشته و گفته بودند که 40 میلیون رأی می آورد و در آن صورت اصلا کنترلش مشکل می شود.

وی افزود: برداشت من این است که انگیزه این افراد وحدت شکنی است، ولی نتیجه عکس گرفتند و الحمدلله حرکت آنها منجر به شکست شد. یعنی همین ابراز انزجارهایی که مقام معظم رهبری در چند مورد از این رفتارهای افراطی داشتند و بعدها پاسخی که مردم در انتخابات دادند.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به سؤالی در مورد میزان شانس افراطی ها در انتخابات پیش رو با تأکید بر اینکه این افراد اصلا شانس نخواهند داشت، تصریح کرد: من برای همه نمایندگان مجلس فعلی از قبیل مستقل، اصلاح طلب، اصولگرا و حتی پایداری ها تحلیل روان شناختی نوشتم. پایداری چی ها حتی در مواردی با خودشان هم از نظر سلایق رفتاری متفاوت ظاهر می شوند.

وی دلیل این امر را تکثر در بین آنها دانست و گفت: ما هم همیشه باید مجلس را با تکثر بخواهیم. یعنی هیچ موقع مجلس دربست و 100 درصد حالت جناحی نداشته و همواره اقلیت و اکثریتی بوده اند. در مواردی نیز عقلانیتی بر آن حاکم بوده است. در مجالس اول که مجالس قوی تری هم بودند این نوع بوده است؛ یعنی خود مقام معظم رهبری و آقای هاشمی جزو نمایندگان ملت در آن دوره بودند. برداشت من این است که مجلس آینده هم یک مجلس همراه با اعتدال و عقلانیت خواهد بود و تصور من این است که اعتدالیون جریان اصولگرا، اصلاح طلب و به ویژه مستقل ها در مجلس آینده اکثریت خواهند بود.

مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان در مورد انتخابات مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: بعضی از دوستان از جمله برخی روزنامه خیلی روی مثلث هاشمی، روحانی و سید حسن مانور می کنند. برداشت من این است که این برای افراطی ها تحریک کننده است؛ یعنی ما باید تحفظ داشته باشیم. این یک ایده آل است. مطلوب ما است که در مجلس آینده خبرگان رهبری آقایان هاشمی و روحانی به همراه سید حسن که عزیز ما، یادگار امام، مجتهد جوان ما، صاحب فکر و آینده نگر است حضور داشته باشند. این نقطه قوت آن مجلس است، ولی افراطیون سعی می کنند به خصوص در رابطه با خبرگان مسأله را جناحی کنند.

وی افزود: از این جهت برداشت من این است که ما در عمل باید به این سمت پیش برویم وی حالت جناحی به این موضوع ندهیم به جهت اینکه خبرگان از جمله جایگاه هایی است که در آنجا نباید رفتار جناحی مبنای نظر باشد.

201/201

کد خبر: 562035

وب گردی

وب گردی