از ارتقای شاخص های توسعه انسانی تا تولید محصولات عشایری پایتخت

مدیرامورعشایراستان تهران با بیان اینکه در برنامه پنجم توسعه در بخش عشایراستان تهران ارتقاء شاخص های توسعه انسانی عشایر سالیانه 3 درصد پایه گذاری شده افزود: در نظر داریم شاخص ارتقاء شاخص های توسعه انسانی عشایر در سال پایانی برنامه به میزان 92 درصد کل جمعیت عشایر استان نزدیک شود.

به گزارش ایسکانیوز از روابط عمومی امورعشایراستان تهران، سیروس نصیری در برنامه زنده رادیویی ذره بین که ازشبکه رادیو تهران پخش شد به آخرین وضعیت فعالیت جامعه عشایری استان تهران اشاره کرد وگفت: جامعه عشایری استان تهران به عنوان جامعه سوم بعد از جامعه شهری و روستایی از حدود 400 سال گذشته از برخی نقاط عشایری کشور به این استان مهاجرت کردند و به علت ویژگیهای مساعد اقلیمی و جغرافیایی همچنان به شیوه معیشت پدران خود یعنی دامداری از طریق کوچ به مناطق ییلاقی، میانبند و قشلاقی ادامه داده اند.

او گفت: این جامعه مولد امروز با جمعیتی بالغ بر 3 هزار خانوار همراه با 400 خانوار عشایر میهمان از استانهای البرز، سمنان، مرکزی و قم با دارابودن بیش از 700 هزار راس دام سبک متشکل از 4 ایل و 27 طایفه در مناطق عشایری استان تهران زندگی می کنند.

مدیرامورعشایراستان تهران ادامه داد: ایلات هداوند، مغان، کلهر، شاهسون و طوایف مستقل فیروزکوهی، عرب کتی، عرب صحنایی، باقری و صادقی، کوهی، کلکوهی، پازوکی و ...از ایلات عشایر استان تهران می باشند که در قالب دو زیست بوم و 154 مرتع ییلاقی و قشلاقی با وسعت 800 هزار هکتار در مناطق عشایری شهرستانهای فیروزکوه، دماوند، ورامین، پیشوا، پاکدشت،ری، ملارد،شمیرانات، شهریار، تهران، پردیس و قرچک استقرار دارند و توسط هشت شرکت تعاونی و یک اتحادیه تعاونی های عشایری استان خدمات رسانی می شوند.

او در ادامه به میزان تولیدات عشایر استان تهران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: هر سیاه چادر عشایری نمادی از یک کارگاه تولیدی است که سال گذشته عشایر استان بالغ بر 62 هزار تن محصولات دامی، پروتئینی، لبنی و باغی تولید کردند که نسبت به سال قبل10 درصد به میزان تولیدات عشایر افزوده شده است.

نصیریگفت: عشایر استان تهران در تولید صنایع دستی نظیر قالی و قالیچه، گلیم، جاجیم،زیلو،گبه،جوراب،کلاه و دستکش،حصیر و سیاه چادر که بیشتر جنبه خود مصرفی دارند فعالیت می کنند.

او افزود: همچنین پرورش قارچ خوراکی، جمع آوری گیاهان دارویی و پرورش زنبور عسل نیز از دیگر اقدامات تولیدی عشایر استان تهران است.

مدیرامورعشایر استان تهران با تاکید بر این نکته که دو عامل فعالیتهای اجرایی مستقیم دستگاه و احصا نیازمندیهای جامعه عشایر از عوامل دستیابی به ارتقا شاخص های توسعه انسانی عشایر هستیم گفت: برای دستیابی به این هدف تشکیل شورای عشایری استان و شهرستانی را در دستورکار قرار دادیم که در سالجاری 33 جلسه شورای عشایری با 256 مصوبه برگزار شد.

او از حمایت های استاندار محترم جناب آقای مهندس هاشمی و فرمانداران به جهت برگزاری جلسات شورای عشایری در استان تهران تشکر کرد و گفت: با تشکیل جلسات شورای عشایری مسائل و مشکلات عشایر مطرح و تصمیماتی برای رفع این مشکلات اتخاذ می شود.

نصیری گفت: در حال حاضر 101 پروژه عمرانی و خدماتی با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد ریال توسط 12 دستگاه اجرایی استان در مناطق عشایری استان تهران در حال اجرا است.

105105

کد خبر: 562040

وب گردی

وب گردی