وزیر نیرو خبر داد: ایران آماده امضای قرارداد فاینانس باسوئد/۲پیشنهاد برقی به سوئدی‌ها

وزیر نیرو، با اشاره به آمادگی جذب فاینانسورهای سوئدی در طرح‌های جدید صنعت برق ایران، گفت: شرکت‌های سوئدی می توانند در طرح هوشمندسازی شبکه برق ایران مشارکت داشته باشند.

به ‌گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، دور جدید مذاکرات آب و برقی ایران و سوئد توسط حمیدچیت چیان وزیر نیرو و "میکائیل دامبرگ" وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد به میزبانی تهران انجام شد.

حمید چیت‌چیان، در این مذاکرات با اشاره به ظرفیت ۷۴ هزار مگاواتی نیروگاهی نصب شده در ایران که از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه برق‌آبی و ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه هسته‌ای و مابقی از نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، گفت: صنعت برق ایران مصمم است در ۱۰ سال آینده ۵۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی، بادی و خورشیدی و هسته‌ای ایجاد کند.

وزیر نیرو، با اعلام اینکه برخلاف گذشته که عمده نیروگاه‌ها بزرگ و متمرکز بود، در سال‌های آتی بر نیروگاه های تولید پراکنده، ‌DG و نیروگاه های تولید هم‌زمان برق و حرارت CHP تکیه خواهیم داشت، تصریح کرد: هم اکنون افزایش ظرفیت شبکه انتقال و توزیع از طریق خطوط شبکه ۷۶۵ کیلوولت و هوشمند کردن شبکه‌های برق به ویژه شبکه توزیع برق در دستور کار قرار گرفته است.

این عضو کابینه دولت، با تاکید بر اینکه تاکنون در کشور از شبکه‌های ۴۰۰ کیلوولت برخوردار بودیم و در صورت تمایل شرکت‌های سوئدی در این زمینه می‌توانیم همکاری های جدیدی را تعریف کنیم، بیان کرد: شرکت‌های سوئدی در صورت تمایل می توانند در بخش تصفیه آب شرب شهری و روستایی و سامانه‌های فاضلاب و مدیریت مصرف و دیماند آب با وزارت نیرو همکاری داشته باشند.

این مقام مسئول، با بیان اینکه افزایش آلاینده‌ها در محیط زیست موجب آلودگی منابع آب کشور شده است، تاکید کرد: شرکت‌های سوئدی با توجه به فناوری‌های جدیدی که در اختیار دارند، می‌توانند با احداث تصفیه‌خانه‌های جدید با فناوری‌های مدرن در تصفیه آب از فلزات سنگین و نیترات با وزارت نیرو همکاری داشته باشند.

وزیر نیرو، با اشاره به حضور شرکت‌ها و موسسات مالی بزرگ سوئد در این دیدار که توانایی تامین اعتبار پروژه ها را دارند، افزود: در صورتی که شرکت‌های دیگری از سوئد آمادگی همکاری در صنعت برق و یا فاینانس پروژه‌های ایرانی را داشته باشند، می‌توانند ضمن اعلام آمادگی کتبی، پس از بررسی توسط وزارت نیرو و محرز شدن توانمندی آن شرکت، همکاری خود را به‌صورت قانونی آغاز کنند.

چیت چیان، همچنین خطاب به مدیر عامل شرکت "اریکسون" که آمادگی خود را برای همکاریی در بخش فناوری اطلاعات اعلام کرده بود، گفت: در حال حاضر در ابتدای راهی هستیم که سامانه AMT شامل زیرساخت‌های اندازه گیری هوشمند در صنعت برق است و بخشی از آن به کنتورهای هوشمند و بخش دیگر به فن آوری و مخابرات مرتبط خواهد بود که وزارت نیرو می‌تواند از توانمندی اریکسون سوئد در این زمینه بهره‌مند باشد.

چیت‌چیان، با بیان اینکه تمایل داریم از سامانه‌های زیر ساخت هوشمند در صنعت برق برخوردار باشیم، یادآور شد: با این کار می‌توانیم از خطوط انتقال برق برای انتقال دیتا به مشترکان استفاده کنیم.

میکائیل دامبرگ وزیر امور شرکت‌ها و نوآوری سوئد، هم با بیان اینکه بازار اول خاورمیانه برای سوئد، ایران بوده است و در زمان تحریم‌ها نیز شرکت‌های سوئدی در ایران فعال بوده‌اند،گفت: حدود ۱۰۰ هزار ایرانی در سوئد زندگی می‌کنند که یک درصد جمعیت موفق این کشور را تشکیل می‌دهند.

وی، با اشاره به برگزاری جشن استعدادیابی سال ۲۰۱۵ در سوئد که نوآوران را به جهان معرفی می‌کند، اظهار داشت: یک مبتکر ایرانی مقیم سوئد، راه حل جالبی را ابداع کرده که در دوش‌های آب، می‌توان ۹۰ درصد صرفه‌جویی در آب و ۸۰ درصد صرفه‌جویی در انرژی بهره‌مند شد.

این مقام سوئدی، با اعلام اینکه در ۲ یا ۳ سال گذشته روابط تجاری جمهوری اسلامی و سوئد رو به رشد بوده است، تبیین کرد: شرکت‌های سوئدی در زمینه‌های انرژی‌های خورشیدی و بادی و برق‌آبی، آب و فاضلاب و برق، آماده هر گونه همکاری و سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

به گفته وی، با برنامه‌ریزی بلندمدت، ‌تلاش می‌کنیم یک رابطه پایدار بلندمدت را ایجاد کنیم، در این دیدار شرکت‌های سوئدی حاضر در جلسه به بیان توانمندی های خود پرداخته و آمادگی خود را برای حضور بیشتر در ایران اعلام کردند.

401401

کد خبر: 562132

وب گردی

وب گردی