زنگنه: جلسه اخیراوپک رابدون مصوبه ترک کردیم/کشورهایی که مازاد عرضه دارند، مسئول عواقب آن در بازار هستند

وزیر نفت ، با تشریح اجلاس اخیر اوپک، گفت: بازار نفت از تصمیم اوپک آگاه بود و اکنون کشورهایی که مازاد عرضه نفت دارند مسئول عواقب آن در بازار هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما؛ بیژن زنگنه امروز در حاشیه دیدار با میکاییل دامبرگ، وزیر امور شرکتها و نوآوری سوئد به پرسشهای خبرنگاران درباره اجلاس اخیر اوپک پاسخ داد.

وزیر نفت، درباره اینکه چرا در بیانیه پایانی صد و شصت و هشت اجلاس اوپک هیچ سقفی برای تولید در نظر گرفته نشده است، گفت: چون به تفاهم نرسیدیم، سقف تولید معین نشده است.

زنگنه، در پاسخ به اینکه وقتی سقفی برای تولید وجود نداشته باشد هر کشوری می تواند به هر میزان که می خواهد نفت تولید و روانه بازار کند، به اجلاس صد و شصت و هشت اوپک اشاره کرد و افزود: در اجلاس اخیر دو دیدگاه وجود داشت، گروهی معتقد بودند باید سقفی برای تولید وجود داشته باشد تا علاوه بر متعادل کردن بازار، مازاد عرضه ای که هم اکنون در بازار وجود دارد کنترل شود که این دیدگاه تایید نشد.

وزیر نفت، دیدگاه دوم را مربوط به تعیین سقف بالاتر از سقف 30 میلیون بشکه در روز از سوی اقلیت اوپک عنوان کرد و با بیان اینکه ما با این دیدگاه موافق نبودیم، گفت: با توجه به موافق نبودن هر دو گروه با دیدگاههای یکدیگر، در نتیجه هیچ تصمیمی گرفته نشد.

زنگنه، با تاکید بر اینکه هم اکنون برخی اعضای اوپک بالاتر از سقف تعیین شده در اجلاس گذشته یعنی 30 میلیون بشکه در روز تولید می کنند، افزود: عده ای سعی داشتند با بالا بردن سقف تولید در اجلاس 168 اوپک به نوعی مازاد عرضه خود را در بازار قانونی کنند. الان مدتهاست برخی کشورهای عضو اوپک هر میزانی که می خواهند نفت تولید می کنند قبلا هم که سقف 30 میلیون بشکه تصویب شده بود برخی کشورها که می خواستند بیشتر تولید کنند آن سقف را مراعات نکردند و عرضه به 31 میلیون 500 هزار بشکه رسید.

وزیر نفت، با بیان اینکه اکثریت اعضای اوپک با این تصمیم مخالف بوده و خواستار تصویب سقف پایین تر از سقف کنونی شدند، افزود: هیچ یک از دو گروه نتوانستند دیگری را متقاعد کنند در نتیجه اعضای اوپک بدون هیچ مصوبه ای جلسه را ترک کردند.

وی، در پاسخ به سوالی درباره اینکه تعیین نشدن سقف تولید اوپک در بیانیه پایانی نیز به نوعی اضافه تولید اوپک را قانونی کرده است، گفت: اینگونه نیست و عکس آن عمل شده است؛ یعنی ما تولید اضافی آنها را تایید نکردیم در واقع تصویب سقف بالاتر از سوی اوپک تایید نشده است، اگر سقف بالاتر را می پذیرفتیم باید عواقب را قبول می کردیم اما الان عواقب مازاد عرضه موجود در بازار به عهده کسانی است که آن را عرضه می کنند.

زنگنه، با تاکید بر اینکه مسئولیت بازار نفت هم اکنون برعهده کسانی است که اضافه بر نیاز بازار تولید می کنند، تصریح کرد: کشورهایی که هم اکنون مازاد عرضه دارند مشخص هستند و هیچ ابهامی درباره آنها وجود ندارد.

وی درباره اینکه با توجه به پایان دبیرکلی سالم البدری آیا ایران کاندیدایی برای دبیر کلی معرفی کرده است، گفت: ما کاندیدای جدیدی برای دبیرکلی اوپک نداریم.

زنگنه، برگزاری اجلاس فوق العاده اوپک را تایید نکرد و گفت: نیازی به برگزاری اجلاس فوق العاده اوپک نیست و ایران هم برای افزایش 500 هزار بشکه ای تولیدش از هیچ مرجعی نیاز به اجازه ندارد.

وزیر نفت، در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قیمت نفت در بازار جهانی نیز گفت: به نظر من تصمیم اوپک تاثیر تعیین کننده ای در بازار ندارد چون غیرمنتظره نبود و بازار از قبل می دانست که اوپک تصمیمی نخواهد گرفت، الان بازار بازگشت نفت ایران را در محاسبات خود وارد کرده و در قیمتهای آتی می شود آن را دید.

زنگنه تصریح کرد: البته امیدواریم که افزایش تقاضا در بازار از یک طرف و آنطور که دیده می شود و یا می گویند روند کاهشی در تولید غیراوپکی ها یا رشد کمتر افزایش عرضه فشار کمتری برای کاهش قیمتها وارد کند.

401401

کد خبر: 562150

وب گردی

وب گردی