سه حوزه مهم اقتصادی در تنش روابط روسیه و ترکیه

سه حوزه مهم اقتصادی شامل انرژی، گردشگری و تجارت کالایی تحت تأثیر منفی تنش روسیه و ترکیه در پی سرنگونی جنگنده روسیه قرار گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمد محمد پور عمران در مصاحبه با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: ترکیه با روسیه قراردادی بسته بود برای اینکه مسکو تا 1200 مگاوات نیروگاه اتمی برای ترکیه بسازد که ارزش آن تا 20 میلیارد دلار برآورد می شد و همچنین گاز روسیه قرار بود از طریق خط لوله از خاک ترکیه به اروپا صادر شود که در پی تحولات اخیر امکان اجرایی ندارد.

وی، افزود: همچنین روسیه یکی از تأمین کنندگان نفت مورد نیاز ترکیه بود که به این ترتیب این موضوع هم تحت تأثیر منفی قرار می گیرد.

این اقتصاددان، گفت: سالانه حدود 10 میلیون گردشگر از روسیه به ترکیه سفر می کنند و به دلیل اینکه آب و هوای روسیه سرد و زمستانی است بیشتر آنها برای استفاده از شرایط آب و هوایی ترکیه که خود را سرزمین آفتاب در برخی نقاط گردشگری تعریف کرده است می آمدند، اما دولت روسیه اعلام کرده است امنیت سفر به ترکیه مانند سفر به ترکیه و امنیت صحرای سیناست.

محمد پور عمران، افزود: به همین دلیل درآمد گردشگری هم حذف می شود و در حوزه تجارت کالایی هم روسیه واردات کالاهای مصرفی به ویژه میوه و کالاهای کشاورزی را ممنوع کرده است و حتی اعلام می شود که روسیه می خواهد نیروهای کار ترکیه را از روسیه اخراج کند.

وی،گفت: این موارد سبب آسیب جدی اقتصاد ترکیه خواهد شد.

بنا بر این گزارش، برخی کارشناسان هم معتقدند که روسیه در حال حاضر مجازات ترکیه را در حوزه مسائل اقتصادی تعریف کرده است و ادامه این روند ممکن است اقتصاد ترکیه را زمین گیر کند چون تأثیر آن فراتر از اقتصاد سرزمینی ترکیه خواهد بود و حتی ممکن است روسیه از طریق کشورهای همسو منطقه نیز محدودیت های اقتصادی و تجاری و تحریم های بازرگانی را بر ضد ترکیه اجرایی کند که در آن صورت خسارت آن برای ترکیه جبران ناپذیر خواهد بود.

401401

کد خبر: 562434

وب گردی

وب گردی