18 هزار دانشجو معلول در دانشگاه های کشور تحصیل می کنند

رئیس سازمان بهزیستی گفت: 18 هزار دانشجو معلول در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل هستند که 40 درصد آنها را افراد کم بینا و نابینا تشکیل می دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان(سوم دسامبر مصادف با 12 آذر) افزود: باید شرایط تحصیل معلولان بگونه ای فراهم شود که بتوانیم استعدادهای ذاتی و نهفته آنها را به منصه ظهور برسانیم.
او ادامه داد: سه رویکرد مهم داریم که محور کار هستند. نخست پیشگیری از معلولیت است که مبتنی بر بهره مندی از علم، تخصص و استفاده از آخرین پیشرفت های علم پزشکی است.
محسنی بندپی افزود: سازمان بهزیستی در برنامه غربالگری شنوایی سنجی برای کاهش معلولیت های ناشی از ناشنوایی، دارای پوشش 66 درصدی در سال 93 بود که این مهم در سال 94 به بالای 90 درصد ارتقا یافته است.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: در بحث غربالگری بینایی سنجی که یکی از اصلی ترین و مهمترین عامل کم بینایی ونابینایی است، برای افراد زیر 20 سال پوشش 75 درصد در سال 93 را به بالای 85 درصد در سال جاری رساندیم.
او افزود: 220 مرکز تخصصی مشاوره و بررسی اطلاعات ژنتیکی با سازمان بهزیستی کشور همکاری وهمیاری می کنند که این مراکز با مشاوره و تشخیص به موقع بیماران و انجام آزمایش های تشخیص طبی، اختلال های ژنتیک را شناسایی کرده که با توجه به چنین اقدامی، شاهد کاهش معلول زایی در کشور هستیم.
محسنی بندپی ادامه داد: رویکرد دیگر سازمان بهزیستی، استاندارد کردن خدمات با توجه به روش های نوین و جدید است که توانستیم زمینه های آن را فراهم کنیم.
او افزود: رویکرد سوم این سازمان ورود مردم به عرصه های اجتماعی و کمک و همیاری آنان با سازمان بهزیستی جهت رفع گوشه ای از مشکلات معلولان جامعه است.
رئیس سازمان بهزیستی گفت: اکنون تعداد 2014 مرکز غیردولتی، خصوصی و خیرین عمومی وجود دارد که از ظرفیت ارزشمند آنان بطور حداکثری و بهینه استفاده می شود.
محسنی بند پی ادامه داد: آمار جهانی جمعیت نشان می دهد 10 درصد مردم یعنی 650 میلیون نفر در جهان به نوعی دچار معلولیت ذهنی، روحی، روانی و جسمی هستند.
اوگفت: روزانه 23 هزار و 200 نفر و سالانه معادل 8 ونیم میلیون نفر از جمعیت جهان به جمعیت معلولان افزوده می شوند که بیشتر این افراد به کشورهای در حال توسعه تعلق دارند.
مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان روز دوشنبه با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

105105

کد خبر: 562511

وب گردی

وب گردی