پهپاد سم پاش در ایران ساخته شد/ سمپاشی یک هکتار زمین در ۱۵ دقیقه

یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت پهپادهای سم‌پاش شد که می تواند یک هکتار زمین کشاورزی را طی ۱۵ دقیقه سم پاشی کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، علیرضا منصورآبادی مدیرکارگاه یک شرکت دانش بنیان در شیراز به خبرنگار مهر با بیان اینکه دستگاهی که در این شرکت تولید شده مولتی روتور ۱۸ موتوره است، گفت: زمانی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی سم پاشی به وسیله هواپیما به دلیل مصرف سوخت فراوان کنسل شد، به فکر این افتادیم تا به واسطه مولتی روتور سم پاشی مزارع را انجام دهیم.

این پژوهشگر گفت: در این مولتی روتور از تکنولوژی میکرونر استفاده شده که براین اساس یک لیتر سم را در ۹ لیتر آب مخلوط می کنیم و غلظت سم را بالا می بریم اما این قطرات سم با این میکرونر به اندازه میکرون تبدیل می شوند تا علاوه بر کاهش میزان پاشش سم، گیاه از بین نرود.

به گفته او در سم پاشی هایی که اکنون توسط تراکتور انجام می شود، یک لیتر سم را با هزار لیتر آب مخلوط می کنند. این سم غلظت بالایی دارد که موجب سوختن و از بین رفتن گیاه می شود.

منصورآبادی گفت: این روش از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است چراکه در ۱۵ دقیقه می توانیم یک هکتار زمین را سمپاشی کنیم در صورتیکه توسط تراکتور یک تا دو روز زمان نیاز است که یک هکتار سم پاشی شود.

او با بیان اینکه این شرکت، اولین و تنها ارائه دهنده خدمات سم پاشی هوایی است، گفت: سم پاشی به این روش مورد تایید جهاد کشاورزی نیز قرار گرفته است.

این پژوهشگر در خصوص مزایای این پهپادها گفت: سرعت عمل بالا تا ۶۰ هکتار در روز، قابلیت اجرای عملیات سم پاشی در زمین های صعب العبور، بهره وری بالا، کاهش ۹۰درصدی مصرف آب، دقت بالا و کنترل تمام خودکار توسط سامانه کنترل زمینی از مزایای این پهپادها به شمار می روند.

او گفت: این پهپاد تاییدیه جهاد کشاورزی استان فارس را دریافت کرده است و اکنون نیز از این فناوری در شهرهای کرمان، بوشهر، اهواز و شیراز استفاده می شود.

20102

کد خبر: 562540

وب گردی

وب گردی