مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها: توقف ارائه خدمات رایگان فرودگاهی به ایرلاین‌ ها

مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها از سرمایه گذاری خارجی در دو فرودگاه اصفهان و مشهد خبر داد و گفت: با آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دیگر خدمات رایگان فرودگاهی به ایرلاین‌ها نمی‌دهیم.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، رحمت الله مه آبادی در نشست خبری در شیراز در خصوص سرمایه گذاری خارجی در فرودگاه‌ها گفت: یکی از مشکلات ما تامین منابع مالی برای توسعه فرودگاه‌ها است، به همین دلیل در بازسازی زیرساخت‌ها با مشکل مواجه هستیم که در این رابطه برنامه هایی را برای حضور سرمایه گذار خارجی داریم.

وی افزود: برای فرودگاه‌های اصفهان و مشهد موفق شدیم تا با یکی از شرکت‌های خارجی به توافق برسیم که در این راستا، ساخت ترمینال خارجی فرودگاه مشهد به مساحت ۵۰ هزار متر مربع با پارکینگ اپرون با ظرفیت بیش از پنج میلیون مسافر ساخته می شود، همچنین در فرودگاه اصفهان ترمینال خارجی با ۲۵ هزار متر مربع و ظرفیت ۲.۵ میلیون مسافر ساخته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، ارزش سرمایه گذاری در این دو پروژه را ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و اظهار داشت: سرمایه گذاری در این دو بخش به روش BOT خواهد بود و امیدواریم که در طی سفرهای که مقامات به این کشورها دارند، توافق به امضا برسد.

وی با بیان اینکه اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم که آزادسازی نرخ بلیت هواپیما است، نقطه عطفی در صنعت حمل و نقل هوایی به شمار می رود، گفت: آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یک نقطه عطف در تاریخ هواپیمایی کشوری است و جا دارد تا از شجاعت وزیر راه و شهرسازی و درایت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تشکر کنم.

مه آبادی با تاکید بر اینکه در این مدت موضوع رسمیت یافتن تشکیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و جدا شدن رسمی این شرکت یکی از اتفاق‌های خوب در این بخش بوده است، افزود: موضوع بعدی قطع خدمات تکلیفی به شرکت‌های هواپیمایی است که در ماه‌های آینده دیگر خدمات تکلیفی در این بخش نداریم.

وی به برگزاری بزرگترین رویداد بین المللی هوانوردی پس از پیروزی انقلاب با عنوان اجلاس بین المللی هوانوردی ایران در ۴ و ۵ بهمن ماه اشاره کرد و تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات ما، اصلاح اساسنامه شرکت است که در این راستا نام شرکت به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری ایران تغییر پیدا می کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اظهارداشت: در شورای عالی هواپیمایی جای شرکت فرودگاه‌ها خالی بود که از جلسه قبل همزمان با آزادسازی نرخ بلیت، نماینده شرکت فرودگاه‌های کشور هم در این شورا عضو شد و از این پس می‌تواند نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.

وی در ادامه به طرح نوسازی سامانه های هوایی کشور با اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: متاسفانه جدی تر شدن چالش‌های مالی فرودگاه‌های کشور به دلیل عدم حل مشکل وصول درآمدها و جدا شدن فرودگاه امام به‌وجود آمده است، زیرا با جدا شدن شرکت فرودگاه امام حدود ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد شرکت فرودگاه‌ها کاهش یافته است.

مه آبادی، یکی از مشکلات صنعت فرودگاهی را عدم توسعه متناسب با تقاضا عنوان کرد و گفت: ترمینال ۱ فرودگاه امام برای ۴.۵ میلیون مسافر طراحی شده بود که الان به ۸ میلیون مسافر نزدیک می شود در حالی که سرویس دهی مناسبی برای این تعداد مسافر وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تصریح کرد: برنامه ما این بود تا در این ماه‌ها که در شرایط کم مسافر هستیم، وصول بدهی ها را از ایرلاین‌ها سرعت بدهیم اما با توجه به تصویب آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فعلا این موضوع با وقفه مواجه شده است.

وی ادامه داد: در این مدت با هدایت سازمان هواپیمایی کشوری توانستیم درصد کمی از بدهی ها را وصول کنیم اما با توجه به اینکه از ماه گذشته درآمد فرودگاه امام خمینی(ره) از ما گرفته شده است، فشار مالی سنگینی را تحمل می کنیم.

وی با بیان اینکه تنها فرودگاه سودده ما فرودگاه امام خمینی (ره) است و مابقی حتی مهرآباد زیان ده هستند، اظهار داشت: در حال حاضر بدهی ایرلاین‌ها به شرکت فرودگاه‌ها ۶۵۰ میلیارد تومان است.

مه آبادی، با بیان اینکه پس از اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، دیگر تخفیف و خدمات رایگان ارائه نمی دهیم، افزود: الان رقم خدمات رایگان بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان و حتی در برخی محاسبه ها حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در سال است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور، با اشاره به اینکه تا اطلاع ثانوی هیچ افزایش نرخی را در تعرفه های فرودگاهی نداریم، گفت: قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تا پایان سال اجرایی می شود.

401401

کد خبر: 562556

وب گردی

وب گردی