آغازسنجش تعلق مردم محلی و امکانات شهری در مرکز  تهران

امکانات زندگی شهری ، کیفیت زندگی شهروندان، احساس تعلق مردم محلی و نیازهای عمومی شهر در محله های مرکزی پایتخت ؛از سوی شهرداری منطقه 11 در حال سنجش و بررسی است.

به گزارش ایسکانیوز نصراله آبادیان با بیان این که طرح رصد کیفیت زندگی شهروندان با هدف سنجش نگرش شهروندان 17 محله این منطقه در خصوص میزان رضایت ، حس تعلق ،میزان مشارکت در برنامه های اجتماعی و فرهنگی ، دسترسی به خدمات و امکانات عمومی شهر از قبیل کتابخانه ، بازار میوه و تره بار ، حمل و نقل عمومی و ... آغاز شده است، گفت: از آن جا که برنامه ریزی و سیاست گذاری در راستای توسعه اجتماعی، اقتصادی و عمرانی شهر و در مقیاس های کوچکتر آن منطقه ، ناحیه و محله در گرو ارزیابی درست از وضعیت موجود و به ویژه شناخت نیازهای مردم در محله های مختلف است و تنها در این صورت است که فاصله میان تصمیم گیری مدیران با نیازهای واقعی مردم شهر کم می شود، اداره مطالعات اجتماعی و فرهنگی منطقه 11با همکاری پژوهشگران محلات 17 گانه ،در بازه زمانی بیست روزه اقدام به سنجش کیفیت زندگی شهروندان در خصوص وضعیت امکانات محله ، میزان مشارکت افراد در برنامه های فرهنگی و اجتماعی ، میزان اعتماد شهروندان به افراد و سازمان های موجود در محله کرده است.

به گفته آبادیان این طرح با طرح پرسشنامه از 2300 شهروند ساکن در 17 محله این منطقه در حال انجام است و پژوهشگران ضمن نمونه گیری سیستماتیک از شهروندان 20 تا 60 ساله و تحلیل اطلاعات حاصل شده نگرش های مردم محلی را برای ارتقای زندگی شهروندان طی گزارشات مبسوط توصیفی و تحلیلی در اختیار مدیران شهر و تصمیم سازان قرار خواهند داد.

او گفت: که این طرح بر مبنای دیدگاه انسان محوری مدیریت شهری برنامه ریزی شده است تا تصمیم گیری برای آینده هر محله بر اساس نظرات ساکنین و مطالبات آنان انجام شود.

او با تاکید براین که هر نوع برنامه­ ریزی و مدیریت کارآمد در حوزه شهری از منظر نگاه شهروندان و برانگیخته شدن حس شهروندی نسبت به فضای شهری ممکن است؛ ابراز نمود که مجموعه شهرداری منطقه به دنبال پاسخگویی به اولویت­هاو تقاضاهای شهروندان هستند.این تعامل جلب اعتماد و اطمینان بیشتر شهروندان را در پی داشته و از آن جا که پایه این ارتباط بر اساس احترام متقابل و رسیدگی به مطالبات شهروندان برنامه ریزی شده ، رضایت شهروندان نیز مشهود است.

105105

کد خبر: 562559

وب گردی

وب گردی