پیشگیری از اثرات تخریبی زیست محیطی/کاهش آلودگی آلاینده ها در سال 94

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست عملکردهای این سازمان را در خصوص پایش آلودگی زیستی مطرح کرد.

به گزارش ایسکانیوز دکتر سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص فعالیت هایی که در حوزه محیط زیست انسانی صورت گرفته است به ایسکانیوز گفت: خوشبختانه دولت در بحث آلودگی هوا پیگیری های جدی داشته است و روند کیفیت هوا رو به بهبود است. در کشور طی دو سال گذشته وضعیت هوا مطلوب تر شده است.

معاون محیط زیست انسانی در ادامه بحث آلودگی هوا افزود: در سال 92 بیش از 60 روز بدون آلودگی آلاینده ها را داشته ایم. همچنین در سال 93 وضعیت بهتری را شاهد بوده ایم. درست است که طوفان و گرد و غبارها در بهار سال جاری اتفاق افتاد اما این پدیده فارغ از بحث آلودگی هوا به شمار می رود.

او با بیان این مطلب که وضعیت آلودگی هوا نسبت به آلاینده های که تولید انسان به شمار می رود به مرتبه فوق العاده ای دست یافته ایم ادامه داد: امسال نیز نسبت به سال های گذشته از نظر آلاینده های انسان ساخت مانند مونو اکسید کربن،دی اکسید ازت و گوگرد وضعیت بهتری را پشت سر گذاشته ایم.

به گفته متصدی، ارائه اطلاعات دقیق و صحیح به صورت استراتژی انسانی در اختیار همه مردم و رسانه ها قرار داده شده است از این رو امیدوار هستیم در باقیمانده سال جاری بتوانیم فعالیت های گسترده تری را انجام دهیم.

او در راستای توزیع بنزین یورو 4 در برخی شهرهای کشور خبر داد و گفت : خوشبختانه طی دو ماه گذشته آخرین شهر که باید از بنزین یورو 4 برخوردار می شد شهر اهواز بود که توزیع بنزین یورو 4 نیز در حال انجام است .همچنین یکی دیگر از تلاش های سازمان محیط زیست در راستای بهبود بخشی به وضعیت آلودگی هوا، تصمیم دولت بود. طبق تصمیم و تلاش های دولت در سال جاری 18 درصد مصرف گاز در نیروگاه ها بیشتر شده است و این میزان بر روند کاهش آلاینده ها تاثیرات فراوانی داشته است .

معاون محیط زیست انسانی در بحث پایش و اندازه گیری در ارتباط با مسائل و منابع زیستی که یکی از مهم ترین بخش های مدیریت مححیط زیست به شمار می رود افزود: با استفاده از سیستم پایش ، اندازه گیری و آنالیز روند تخریب محیط زیست مورد بررسی قرار می گیرد همچنین پایش شالوده ای و اساسی حفاظت از محیط زیست به شمار می رود خوشبختانه در ایستگاه های پایش هوا رشد بسزایی را شاهد بوده ایم.

او با اشاره به یکی دیگر از مواردی که سازمان محیط زیست در دست بررسی قرار دارد اشاره کرد و گفت: این سازمان روی ترکیبات حساس ، فعال و فرار مانند بنزن که از آلاینده های سمی ، خطرناک و سرطان زا به شمار می رود در بحث آلودگی شهرها این آلاینده ها را مورد اندازه گیری و ارزیابی مناسبی قرار داده است .

در بحث توانمند سازی سازمان در اندازه گیری فلزات سنگین در 31 استان کشور آزمایشگاه های دقیقی راه اندازی شده است که یکی دیگر از موفقیت ها به شمار می رود.

دکتر متصدی تاکید کرد: نظام نظارتی آزمایشگاه های کشور طی دو سال پیش اتفاق افتاد و در سال گذشته این سازمان بیش از 13 میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی را به منظور پایش و ارزیابی های درست خریداری کرد.

معاون محیط زیست انسانی در بحث احیای رودخانه ها افزود: در سازمان محیط زیست موضوع مورد بحثی که مطرح شد این بود که بتوانیم با بهره مندی و کمک از دستگاه های مختلف در استان های کشور احیای رودخانه های کشور را عملی سازیم.

مهدیه شایگان- سرویس اجتماعی

105105

کد خبر: 562562

وب گردی

وب گردی