خطر سرمازدگی و مرگ در کمین در برف ماندگان/ نیروهای محلی و نظامی همکاری کنند

مشاور رئیس سازمان امداد و نجات با تاکید بر اینکه هموطنانی که در برف مانده‌اند باید با مدیریت سوخت نگذارند سوخت خودرو به اتمام برسد، خواستار همکاری هرچه بیشتر نیروهای محلی و نظامی با دستگاه‌های امدادی در امدادرسانی به مردم شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس مرتضی مرادی‌پور به انسداد بیشتر جاده‌های غربی کشور بر اثر بارش برف و کولاک شدید اشاره کرد و گفت: هموطنانی که در جاده‌ها گیر افتاده‌اند و به علت کولاک نمی‌توانند حرکت کنند در وهله اول باید با شماره‌های 112 و 110 و 115 تماس بگیرند.

او ادامه داد: این افراد باید با مدیریت صحیح بتوانند مصرف سوخت خودروی خود را تنظیم کرده تا زمان باز شدن جاده بدون سوخت نمانند، بهتر است این افراد خودروی خود را بعد از گرم شدن داخل خودرو و رسیدن دما به حد تعادل، خاموش کرده و هنگامیکه هوای داخل خودرو بار دیگر سرد شد خودرو را برای دقایقی روشن کنند.

مشاور رئیس سازمان امداد و نجات افزود: اگر هموطنان به این شیوه عمل کنند به مدت زیادی می‌توانند خود را در خودرو گرم نگه‌دارند بدون اینکه سوخت آنها به سرعت تمام شود متاسفانه در برخی مواقع مشاهده شده که عده‌ای خودرو را دائم روشن نگه می‌دارند که با اتمام سوخت به مشکل بر می‌خورند.

او همچنین به مدیریت انرژی باتری وسایل ارتباطی مانند تلفن همراه اشاره کرد و گفت: بهتر است هموطنان از تماس‌های غیرضروری و بازی کردن با وسایل ارتباطی پرهیز کنند تا این وسایل شارژ لازم را برای تماس‌های اضطراری داشته باشد.

مرادی‌پور به هموطنان توصیه کرد: هنگامی که در جاده‌ای گیر افتادند با تماس با شماره‌های امدادی، مکان خود را به صورت دقیق اعلام کنند چرا که گشتن در یک جاده که کیلومترها طول دارد برای یافتن این افراد مشکل خواهد بود.

او در ادامه به لزوم همکاری نیروهای محلی و نظامی با سازمان‌های امدادگر اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود همه امکاناتی که سازمان‌های امدادی ما دارند اما آنها نمی‌توانند همزمان تمام جاده‌ها را تحت پوشش قرار دهند.

مشاور رئیس سازمان امداد و نجات افزود: در اینگونه مواقع لازم است که نیروهای محلی در قالب تیم‌های بسیج مردمی به امدادگران کمک کرده و به نجات مردم گرفتار در برف و کولاک بپردازند.

او گفت: در مواقع برف و کولاک، چادر نمی‌تواند محل اسکان قرار بگیرد به همین علت نیاز است که در برف ماندگان را در ساختمان‌ اسکان اضطراری دهند و در این مورد نیروهای محلی می‌توانند بسیار به هموطنان خود کمک کنند.

مرادی‌پور با بیان اینکه هرچه زمان بیشتری از انسداد جاده‌ها بگذرد خطر بیشتری هموطنان را تهدید می‌کند، گفت: سرمازدگی، خطر مرگ، قطع عضو و معلولیت در پی دارد و لازم است که دستگاه‌های نظامی با راهداری و نیروهای امدادی همکاری کرده و به سرعت راه‌ها را باز کنند.

او در پایان از شرکت‌های خصوصی دارای امکانات نیز درخواست کرد تا در اینگونه شرایط به کمک هموطنان بشتابند و امکانات خود را برای نجات هموطنان بسیج کنند.

بارش برف و کولاک در 20 استان 50 هزار نفر را زمین‌گیر کرد

ناصر چرخ‌ساز، رئیس سازمان امداد و نجات نیز از بارش باران و وقوع کولاک در 20 استان کشور طی 48 ساعت گذشته خبر داد.

او گفت: استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، اردبیل، ایلام، تهران، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوین، کردستان، کرمانشاه، گیلان، لرستان، البرز، گلستان، مازندران، مرکزی، و همدان با بارش سنگین برف و کولاک روبه‌رو شده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با بیان اینکه امدادرسانی هلال‌احمر در 66 جاده کشور هم‌چنان ادامه دارد گفت: در این جاده تاکنون به 50 هزار و 111 نفر که در برف گیر افتاده بودند، امدادرسانی شده است.

او با اشاره به مصدوم شدن 26 نفر در حوادث مرتبط با برف و کولاک گفت: 11 نفر این افراد خانم‌های بارداری بودند که در برف همراه خانواده گیر کرده بودند و توسط امدادگران به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین امدادگران 4 بیمار را نیز به مراکز درمانی انتقال دادند.

به گفته چرخ‌ساز امدادگران هلال‌احمر 40 هزار و 631 نفر را طی 48 ساعت گذشته اسکان اضطراری داده و میان آنها 23 هزار تخته پتو و مقادیر قابل توجهی مواد غذایی توزیع کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات همچنین از فعالیت هزار و 25 امدادگر در قالب 288 تیم عملیاتی خبر داد و گفت: این امدادگران تاکنون هزار 2 و 110 دستگاه خودرو را از داخل برف رهاسازی کرده‌اند.

105105

کد خبر: 562569

وب گردی

وب گردی