قادری :جلوی مدرک‌فروشی در مقطع تحصیلات تکمیلی باید گرفته شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در موافقت با طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی گفت:درقابت ناسالم دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی در موضوع تحصیلات تکمیلی منجر به فروش مدرک شده است.

به گزارش ایسکانیوز،جعفر قادری در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 17 آذرماه) مجلس شورای اسلامی، در موافقت با طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور گفت: به این طرح به عنوان یک طرح سلیقه ای و جناحی نباید نگاه کرد. این طرح به نفع جامعه علمی کشور می باشد. اتفاق ناخوشایندی که در کشور در حال وقوع است؛ اتهامات زیادی علیه مراکز علمی در رابطه با پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی وجود دارد. این موضوع به ضرر روند علمی کشور می باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از مراکز علمی به صورت سلیقه ای عمل می کنند که باید جلوی آن گرفته شود. اینکه دانشجویانی در یک دانشگاه تحصیل کرده باشند و آن دانشگاه تنها از میان آنها برای مقطع تحصیلات تکمیلی پذیرش داشته باشد اقدام نادرستی است. این مشکل با طرح ارائه شده حل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: با طرح ارائه شده از پذیرش بی حساب و کتاب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی توسط دانشگاه ها جلوگیری خواهد کرد. متأسفانه حجم فارغ التحصیلان بیکار در مقاطع فوق لیسانس و دکتری زیاد است؛ چه دلیلی وجود دارد برای افراد در سطح تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند و برای آنها مدرک صادر شود. متوقع کردن افراد با مدارک تحصیلات تکمیلی موجب می شود که افراد تن به کارهای عادی ندهند و همین موضوع موجب نوعی بیکاری در جامعه می شود.

قادری گفت: پذیرش بی حساب و کتاب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی منجر به فروش مدرک توسط دانشگاه‌ها شده است که باید جلوی آن گرفته شود با عرضه مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری سطح علمی دانشگاه‌ها کاهش پیدا می کند.

وی با تأکید بر لزوم افزایش سطح کیفیت تحصیلات تکمیلی گفت: پذیرش متناسب دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی موضوعی است که منجر به توسعه علمی کشور خواهد شد. پذیرش دانشجو در سطح تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری چند برابر ظرفیت دانشگاه ها قابل پذیرش نیست. ظرفیت دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجو باید لحاظ شود.

نماینده مردم شیراز گفت: هیچکس نمی خواهد جلوی پذیرش دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را بگیرد اما موضوع اینجاست که باید به شکلی ضابطه مند افراد برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها پذیرش شوند. اینکه حق و حقوق برخی دانشگاه‌ها ضایع شود منجر به لطمه خوردن سطح علمی دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی در ادامه تأکید کرد: طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور به هیچ عنوان با توسعه علمی ایران منافات ندارد. براساس طرح ارائه شده در هر مقطعی که کشور نیازمند باشد با استفاده از بستر موجود پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی صورت خواهد گرفت.

خانه ملت نوشت، قادری گفت: بحث رقابت مخربی که بین دانشگا‌ه‌های دولتی و غیر دولتی به وجود آمده است منجر به فروش مدرک شده است که در طرح ارائه شده جلوی آن گرفته می شود. ما معتقدیم که دولت باید بر تحصیلات تکمیلی و نحوه فعالیت دانشگاه‌ها نظارت بیشتری داشته باشند. نگرانی های مطرح شده باید از سوی مخالفین طرح صحیح نمی باشد. اینکه گفته می شود طرح ارائه شده با اصل 75 قانون اساسی مغایرت دارد درست نیست و به دلیل تأمین مالی آزمون افراد توسط خود آنها هزینه ای را بر دولت تحمیل نخواهد کرد.

201/203

کد خبر: 562712

وب گردی

وب گردی