۲۰ بازی برتر ایکس‌باکس 360 که بر روی ایکس‌باکس وان قابل بازی هستند

مایکروسافت چندی پیش قابلیت استفاده از بازی‌های ایکس‌باکس 360 را به صورت رسمی برای کنسول ایکس‌باکس وان ارایه کرد حال در مقاله‌ای به معرفی ۲۰ بازی برتر ایکس‌باکس 360 پرداخته شده که شما از حالا می‌توانید بر روی کنسول نسل هشتمی ایکس‌‌باکس وان اجرا کنید.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زومیت، قابلیت Backward Compatibility کنسول ایکس‌باکس وان یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این کنسول است و طرفداران حتی آن را برگ برنده‌ای در برابر پلی‌استیشن 4 می‌دانند. البته سونی نیز چندی پیش قابلیت اجرای بازی‌های پلی‌استیشن 2 را برای پلی‌استیشن 4 معرفی کرد که پس از معرفی اسامی بازی‌های آن، لیستی مشابه برای کنسول سونی نیز خواهیم نوشت. لیست فعلی بازی‌های ایکس‌باکس 360 که می‌توان روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت اجرا کرد، شامل ۱۰۴ بازی می‌شود. در این لیست ۲۰ بازی برتر را از میان آن‌ها انتخاب کردیم که تجربه مجدد آن‌ها بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. در نظر داشته باشید که سعی داریم در این لیست هم بازی‌های مشهور حضور داشته باشند و هم بازی‌هایی که کمی حال و هوای آرکید‌تر دارند:

۱- Fable II

سازنده: استودیو لایِن‌هِد

سال انتشار: ۲۰۰۸

سبک: نقش‌آفرینی فانتزی

دومین قسمت از سری بازی‌های Fable در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و به نوعی می‌توان گفت آخرین خاطره خوش طرفداران از این مجموعه است. این بازی انحصاری کنسول ایکس‌باکس 360 مغز متفکری مثل پیتر مولینیو را به عنوان خالق خودش می‌بیند که برای ایده‌های خلاقانه‌اشی ک شخص قابل‌احترام در صنعت بازی‌سازی است. داستان بازی ۵۰۰ سال پس از اتفاقات قسمت اول در سرزمین تخیلی «آلبیون» روایت می‌شود که گیمر حق انتخاب را از بین شخصیت‌های مونث و مذکر بازی دارد. Fable II یک شبیه‌ساز زندگی دردنیای خیالی نیز به‌شمار می‌رود که بازیکن حق انتخاب سبک بازی خودش را دارد و می‌تواند به یک فرد خوب تبدیل شود یا این‌که مسیر تاریکی را در پیش بگیرد. همچنین امکاناتی مثل داشتن روابط عاطفی و تشکیل خانواده، فعالیت در مشاغلی مثل آهنگری، چوب‌بُری و غیره برای کسب در‌آمد باعث می‌شوند تا این بازی به عنوان یک اثر سرگرم‌کننده هنوز هم پس از گذشت ۷ سال ارزش تجربه‌کردن را داشته باشد. اگر از طرفداران بازی‌هایی با حال و هوای فانتزی هستید، Fable II می‌تواند یک اثر مفرح برای شما باشد. این بازی را می‌توان به صورت همکاری دو نفره (Co-op) هم تجربه کرد و همچنین امکان استفاده از سلاح‌های گرم و سرد نیز در بازی وجود دارد.

۲-Sega Vintage Collection: Streets of Rage

سازنده: سگا

سال انتشار: ۲۰۱۲

سبک: مجموعه بازی/ اکشن دو‌بعدی

کم‌تر گیمر قدیمی را می‌توان یافت که شناختی از سری بازی‌های شورش در شهر نداشته باشد. زمانی که خبری از گرافیک‌های واقع‌گرایانه نبود، گیمر‌ها ساعت‌ها در خیابان‌های این بازی با تبهکاران مبارزه می‌کردند و لذت می‌بردند. این سه‌گانه مشهور که اولین قسمتش در سال ۱۹۹۱ عرضه شده است، در سال ۲۰۱۲ در قالب یک مجموعه بازی برای ایکس‌باکس 360 عرضه شد تا گیمر‌ها دوباره این بازی‌های خاطره‌انگیز را تجربه کنند. نسخه اول این سری بازی شامل ۳ شخصیت قابل‌بازی است که این عدد در نسخه دوم به پنج نفر می‌رسد. قسمت سوم هم در زمان خود تحولی در سری بازی‌های اکشن دو‌بعدی به حساب می‌آمد که داستانی غنی، شخصیت‌های مخفی، گیم‌پلی متنوع و چندین پایان مختلف را در بر داشت که همین مساله آن را به یک بازی طولانی و با ارزش تکرار بسیار بالا تبدیل می‌کرد. یکی از لذت‌بخش‌ترین ویژگی‌های این سری بازی امکان انجام دادن آن به همراه دوستان است که نسخه‌ی عرضه‌شده برای ایکس‌باکس 360 هم این ویژگی را شامل می‌شود. البته Streets of Rage تنها مجموعه بازی در دسترس از سگا برای اجرا با قابلیت Backward Compatibilty کنسول مایکروسافت نیست و می‌توانید مجموعه بازی‌های Golden Axe, Monster World و Alex Kidd را نیز بر‌روی کنسول خودتان تجربه کنید.

۳- Borderlands

سازنده: استودیو گیر‌باکس

سال انتشار: ۲۰۰۹

سبک: اکشن نقش‌آفرینی اول‌شخص

«سرزمین‌های مرزی» یکی دیوانه‌وارترین بازی‌های اکشن اول‌شخص تاریخ است که شامل برخی المان‌های نقش‌آفرینی نیز می‌شود. داستان این اثر در سرزمین «پاندورا» روایت می‌شود که گیمر می‌تواند در ابتدای بازی از بین چهار شخصیت موجود یکی را انتخاب کند. هریک از این شخصیت‌ها قابلیت‌های منحصر به فردی دارند که تعیین‌کننده سبک بازی گیمر است. تنوع دشمنان بازی بسیار بالا است و برای از بین بردن آن‌ها سیستم ساخت تصادفی اسلحه‌ها قادر به تولید بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار سلاح مختلف است! همچنین صحنه‌های نبرد بازی نیز بسیار سریع و هیجان‌انگیز هستند و امکان استفاده از وسایل نقلیه هم برای گشت و گذار در محیط وسیع سرزمین پاندورا تعبیه شده است. گرافیک کارتونی و رنگارنگ بازی یکی دیگر از نکات مثبت آن است و به تمام این موارد مثبت باید موسیقی هیجان‌انگیز بازی را نیز اضافه کنیم. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا Borderlands به یک بازی سراسر هیجان تبدیل شود که هنوز هم پس از گذشت ۶ سال از عرضه ارزش تجربه کردن را دارد. این بازی را هم می‌توان به صورت تک‌نفره و هم با همراهی دوستان به شکل Split Screen تجربه کرد که امکان دوئل یا نبرد در آرنا با حالت‌های مختلف، بخش چند‌نفره بازی را تشکیل می‌دهند.

۴- +N

سازنده: اسلیک اینترتینمنت

سال انتشار: ۲۰۰۸

سبک: پلتفرمر

بازی +N یکی از خلاقانه‌ترین آثاری است که در طی سال‌های اخیر شاهد آن بودیم. این بازی در عین سادگی بسیار اعتیاد‌آور است و صد‌البته درجه سختی بسیار بالایی نیز دارد. گیمر در بازی کنترل یک نینجا را بر‌عهده دارد که برای کنترل وی ۳ کلید به‌علاوه پد جهت کنترلر کافی است. مراحل بازی طراحی بسیار ساده‌ای دارد و گیمر باید به نینجای مذکور کمک کند تا از دل این مراحل ظاهرا ساده جان سالم به در ببرد. انواع و اقسام موانع محیطی در طی مراحل انتظار شما را می‌کشند که باید از طریق دویدن، پریدن، جا‌خالی دادن و پرش از روی دیوار‌ها از آن‌ها عبور کنید. همچنین بر‌خورد با هریک از این موانع که شامل اشعه‌های لیزر، روبات‌های زمینی یا پروازی و موارد این‌چنینی می‌شود، مرگ آنی نینجا را در پی خواهند داشت. البته مورد دیگری که سختی بازی را بیش‌تر می‌کند، محدودیت زمانی مراحل آن است. بازی +N شامل تعدادی پازل نیز می‌شود که حل کردن آن‌ها به هیچ‌وجه کار آسانی نیست. حالت چند‌نفره بازی هم یکی دیگر از نکات مثبت آن است که ۲ تا ۴ نفر می‌توانند به طور همزمان آن را بر روی یک کنسول تجربه کنند. همچنین برای نسخه اصلی بازی در ایکس‌باکس 360 چند بسته‌الحاقی نیز عرضه شده بود که در مجموع ۴۵۰ مرحله جدید به آن اضافه می‌کنند.

۵- Just Cause 2

سازنده: استودیو آوالانچ

سال انتشار: ۲۰۱۰

سبک: اکشن سوم‌شخص جهان‌باز

در فاصله فقط چند روز مانده به انتشار قسمت سوم Just Cause، بازی کردن مجدد نسخه دوم آن می‌تواند پیش‌زمینه خوبی برای شناخت دنیای عجیب این بازی باشد. البته این عجیب بودن نه برای داشتن المان‌های تخیلی که برای حرکات اکشن سینمایی ریکو رودریگز، شخصیت اصلی آن است که دست کمی از فیلم‌های بالیوودی ندارند! ولی این اکشن‌های اغراق‌آمیز آن‌قدر استادانه در بازی پیاده شده‌اند که در کنار وسعت بسیار بالای محیط بازی و گرافیکی که هنوز هم زیبا است، یک اثر جهان‌باز لذت‌بخش را تقدیم گیمر می‌کنند. بازی در جزیره‌ای تخیلی به نام «پاناو» جریان دارد که در منطقه آسیای‌شرقی واقع شده است. گیمر باید در نقش ریکو که به عقرب نیز ملقب است، با «پانداک»، دیکتاتور این منطقه و نیرو‌هایش مبارزه کند. قلاب مشهور ریکو برای اولین بار در این نسخه از بازی معرفی شد که تنوع زیادی به گیم‌پلی مفرح آن می‌بخشد و یکی دیگر از همان المان‌های اغراق‌آمیز و در عین حال لذت‌بخش بازی است. یکی دیگر از نکات مثبت بازی، وسعت بسیار بالای نقشه بازی است که بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از تنوع محیطی بسیار بالایی نیز بهره می‌برد. همچنین می‌توانید از وسایل نقلیه معمولی گرفته تا هواپیما و هلی‌کوپتر را در این بازی سوار شوید که همگی شدیدا هیجان‌انگیز هستند.

۶- Torchlight

سازنده: رونیک گیمز

سال انتشار: ۲۰۱۱ (نسخه ایکس‌باکس 360)

سبک: نقش‌آفرینی ایزومتریک

متاسفانه امروزه دیگر شاهد کم‌تر بازی در سبک نقش‌آفرینی ایزومتریک هستیم و به همین دلیل هم طرفداران این سبک، باید قدر اندک گزینه‌های موجود را بدانند. Torchlight یک بازی نقش‌آفرینی کلاسیک با درون‌مایه‌های فانتزی است که حضور سازندگان بازی‌های Diablo و Diablo II در بین عوامل سازنده آن هر گیمر طرفدار این سبک را به بازی امیدوار می‌کند. بازی در شهری همنام با اسم بازی جریان دارد که در اطراف آن سیاه‌چاله‌هایی مخوف و مملو از دشمن انتظار گیمر را می‌کشند. در گیم‌پلی بازی شاهد مواردی هستیم که در معدود بازی دیگری در این سبک دیده شده‌اند و یکی از آن‌ها حضور حیوان همراه است که می‌توان از بین گرگ، موش و ببر یکی را انتخاب کرد. همچنین آیتم‌های بسیار زیادی در بازی وجود دارد که آن را به یک اثر محبوب برای طرفداران لوت کردن تبدیل می‌کند. Torchlight ابتدا برای پی‌سی و بر‌اساس کنترل با موس و کیبورد ساخته شده بود و به همین دلیل هم سازندگان رابط کاربری بازی را در نسخه ایکس‌باکس‌ 360 کاملا دست‌خوش تغییر کردند تا با کنترلر‌های این کنسول همخوانی بیش‌تری داشته باشد. در مجموع اگر طرفدار بازی‌های کلاسیک نقش‌آفرینی مثل Bldur’s Gate یا Diablo هستید، بهترین فرصت است تا در کنسول ایکس‌باکس وان یک اثر مشابه را تجربه کنید.

۷- Assassin’s Creed 2

سازنده: یوبی‌سافت مونترئال

سال انتشار: ۲۰۰۹

سبک: اکشن سوم‌شخص

پیش از آن که عرضه بازی‌های اساسینز کرید به یک اپیدمی سالانه تبدیل شود، نسخه‌های آن به مراتب کیفیت بهتری داشتند. به همین دلیل شاید هنوز هم خیلی از طرفداران Assassin’s Creed 2 را بهترین نسخه کل مجموعه بدانند که تحولی عظیم نسبت به نسخه اول خود داشت. در این بازی کنترل شخصیت «اتزیو» را از همان بدو تولدش در دست خواهید داشت که خیلی زود از یک جوان یاغی به یک اساسین تمام‌عیار تبدیل می‌شود. بازی از داستان بسیار جذابی بهره می‌برد که روایت عالی آن تمام المان‌های داستانی را به خوبی به هم ربط داده و هرگز خسته‌کننده نمی‌شود. همچنین گیم‌پلی بازی نیز شاهد بخش‌های کاملا جدیدی نسبت به نسخه اول می‌شد که در نتیجه بخش مخفی‌کاری و اکشن‌های بهتری را ارایه می‌دهد. اتزیو امکان استفاده از سلاح‌های مختلفی را در بازی دارد و پوشش مخصوص وی هم در رنگ‌های مختلفی عرضه می‌شوند. عامل بسیار مهم دیگر تنوع بالای ماموریت‌های اصلی و فرعی هستند که هرگز برای صرفا طولانی شدن بازی در آن گنجانده نشده‌اند و تک‌تک آن‌ها لذت‌بخش هستند. جالب است بدانید که این بازی توانست در سال ۲۰۰۹ جایزه جوی‌استیک طلایی را به عنوان بهترین اکشن سال دریافت کند و بدون شک هنوز هم ارزش تجربه کردن را دارد.

۸- Lego Star Wars: The Complete Saga

سازنده: ترولرز تیلز (Traveler’s Tales)

سال انتشار: ۲۰۰۷

سبک: اکشن

سری فیلم‌های جنگ ستارگان از قدیمی‌ترین مجموعه‌های دنیای دیجیتال هستند و بازی‌های مختلفی با اقتباس از آن‌ها ساخته شده است که آخرین‌شان Star Wars Battlefront بود. ولی اگر دنبال یک تجربه مفرح‌تر از این سری کاملا جدی فضایی هستید، Lego Star Wars: The Complete Saga بهترین گزینه است تا داستان مجموعه جنگ ستارگان را همراه با مدل لگویی شخصیت‌های آن دنبال کنید. این نسخه مجموعه‌ای از قسمت‌های اول و دوم بازی است که هر شش فصل داستانی آن‌ها را شامل می‌شود. بازی در مجموع ۳۶ مرحله داستانی دارد که باید شخصیت‌های دنیای جنگ ستارگان را در طی آن‌ها هدایت کنید و سکه‌های پخش‌شده در محیط را جمع‌آوری کنید. گیم‌پلی بازی بسیار ساده و در عین حال مفرح است و بهترین گزینه برای کسانی به‌شمار می‌رود که دوست دارند تا داستان این سری را در قالبی مفرح و با کمی چاشنی طنز تجربه کنند. حضور مدل‌های لگویی شخصیت‌های دنیای جنگ‌ستارگان یکی از نکات مثبت بازی است. مورد دیگر گرافیک رنگارنگ این اثر است که یک مولفه مشترک بین تمام بازی‌های لگویی است. البته اگر طرفدار این سبک بازی‌ها هستید، Lego Pirates of the Caribbean دیگر گزینه‌ای است که می‌توانید از طریق قابلیت Backward Compatibility اجرا کنید.

۹- Mirror’s Edge

سازنده: استودیو دایس

سال انتشار: ۲۰۰۸

سبک: اکشن، پلتفرمر سه‌بعدی

در بین بازی‌های معمول و رایج بازار، هر از گاهی آثاری نیز عرضه می‌شوند که به نوعی سبکی جدید را وارد دنیای بازی‌های ویدیویی می‌کنند. Mirror’s Edge یکی از همین دست بازی‌ها است که تمام المان‌های آن منحصر به فرد هستند. بازی داستان شخصیت فِیث را در دنیایی خفگان‌زده روایت می‌کند که نامه‌رسان‌ها تنها روش ارتباطی بین نیرو‌های مقاومت هستند. فیث یکی از جذاب‌ترین شخصیت‌های بازی‌های ویدیویی نیز است که شخصیت‌پردازی مروموزش وی را به یک کاراکتر دوست‌داشتنی تبدیل می‌کند. گیم‌پلی بازی مبتنی بر پارکور است که از زوایه دید اول‌شخص روایت می‌شود و باید با عبور از موانع نامه‌های سِری را به مقصد برسانید. در این بین نیرو‌های دولتی نیز مانع شما خواهند شد. بازی به ندرت امکان استفاده از سلاح گرم را فراهم می‌کند و باید به توانایی‌های پارکور خودتان متکی باشید و تا جای ممکن از درگیری با دشمنان پرهیز کنید. حرکات پارکور تنوع بسیار زیادی در بازی دارند و برای مثال می‌توانید از روی یک ساختمان به روی دیگری بپرید یا با بالارفتن از دیوار‌های داخلی از دست نیرو‌های دشمن فرار کنید. نکته مثبت دیگر بازی طراحی منحصر به فرد محیط آن است که رنگ‌های قرمز و سفید در آن خود‌نمایی می‌کنند و هنوز هم جلوه‌های بصری بازی حرف‌هایی برای گفتن دارند.

۱۰ – Viva Pinata

سازنده: استودیو رِیر

سال انتشار: ۲۰۰۶

سبک: شبیه‌ساز زندگی

استودیوی بازی‌سازی رِیر به عنوان یکی از شرکت‌هایی شناخته می‌شود که همواره بازی‌های مفرحی عرضه کرده است و Viva Pinata نیز از این قاعده مستثنی نیست. این اثر یکی از همان بازی‌هایی است که می‌توان فارغ از هر سن و سلیقه‌ای از آن لذت برد. در Viva Pinata ابتدا کنترل یک باغ متروک به گیمر داده می‌شود که باید با مدیریت و کاشت صحیح آن را بازسازی کند. شما می‌توانید با کاشت بذر‌های مختلف یا ساخت حوضچه‌ها ظاهر باغ خودتان را شخصی‌سازی کنید. پس از آن کم‌کم انواع «پیناتا»‌ها به باغ شما خواهند آمد که ظاهر آن‌ها نیز کاملا قابل شخصی‌سازی است. البته محیط بازی همیشه هم در این حد صلح‌آمیز نیست و باید از پیناتا‌های خودتان در برابر موجودات مزاحم مراقبت کنید. همچنین وجود مینی‌گیم‌های مختلف در بازی آن را از یکنواختی خارج می‌کند. یکی از موارد جذاب در مورد این بازی گرافیک شاد و رنگارنگ آن است که بیش‌تر با هدف جذب مخاطب کم سن و سال طراحی شده است. موسیقی‌های بازی نیز دقیقا همین مسیر جلوه‌های بصری آن را ادامه می‌دهند و همه‌چیز در این اثر برای ارائه یک بازی مفرح و سرگرم‌کننده گرد هم آمده است. جالب است بدانید که این بازی در کنار دریافت بازخورد‌های مثبت، توانست در زمان انتشار ۱/۵ میلیون نسخه هم فروش کند.

۱۱ – Mass Effect

سازنده: بایوویر

سال انتشار: ۲۰۰۷

سبک: نقش‌آفرینی/شوتر سوم‌شخص

بایوویر جزو بازی‌سازانی است که مهارت بالایی در ساخت آثار نقش‌آفرینی دارند. نسخه اول Mass Effect هم یکی از همین بازی‌های نقش‌آفرینی ساخته شده توسط این شرکت است و گیمر را در نقش فرنانده شپرد در سال ۲۱۸۳ قرار می‌دهد که باید با نرماندی، سفینه فضایی خود، در کهکشان به ماجراجویی بپردازد. وجود شش کلاس مختلف در بازی با امکان شخص‌سازی کامل، جلوه‌های گرافیکی بسیار عالی در زمان خود و گیم‌پلی جذاب و غنی مولفه‌هایی هستند که برای تبدیل شدن بازی به یک اثر به‌یاد ماندنی کافی است. با این حال Mass Effect عمده محبوبیت خود را مدیون داستان و شیوه روایت آن است که بایوویر در این بخش بسیار عالی عمل کرده و گیمر پس از مدتی یک حس همزاد پنداری خاص نسبت به فرمانده شپرد پیدا می‌کند. این امر تا حدود زیادی مدیون شخصیت‌پردازی عالی شپرد و کاراکتر‌های دیگر بازی است که می‌توانید با همراهی آن‌ها بازی را انجام دهید. سیستم دیالوگ‌های بازی یکی دیگر از نکات مثبت آن به‌شمار می‌روند که تاثیر به‌سزایی در داستان و انتخاب‌های گیمر می‌گذارند. مورد دیگری که در کم‌تر بازی نقش‌آفرینی دیده شده، تلفیق بسیار مناسب المان‌های یک شوتر موفق مثل سنگر‌گیری در جنبه‌های نقش‌آفرینی بازی است که Mass Effect را به اثری با‌ارزش تبدیل می‌کنند.

۱۲ – Dirt 3

سازنده: کد‌مسترز

سال انتشار: ۲۰۱۱

سبک: رانندگی

نوبتی هم که باشد نوبت یک بازی رانندگی در بین آثار معرفی شده در این لیست است. مایکروسافت در حال حاضر دو بازی از سری بازی‌های Dirt استودیو کد‌مسترز را برای این منظور تدارک دیده که نسخه سوم بازی منتخب ما است. ولی می‌توانید Dirt Showdown را نیز تجربه کنید. Dirt 3 هنوز هم پس از گذشت ۴ سال از عرضه یکی از بهترین و زیباترین بازی‌های سبک ریسینگ به‌شمار می‌رود. بدون شک گیم‌پلی حرف اول را در هر بازی ریسینگی می‌زند و این دقیقا همان نقطه قوت بازی Dirt 3 است. حالت‌های مختلف رانندگی در بازی باعث شده‌اند تا هم طرفداران رانندگی آرکید جذب بازی شوند و هم افرادی که دنبال یک شبیه‌ساز حرفه‌ای هستند. برای مثال دسته اول می‌توانند با حالت Gymkhana و انجام شیرین‌کاری با ماشین‌شان سرگرم شوند و دسته دوم هم می‌توانند حالت Hardcore را دنبال کنند که دقیقا حس رانندگی واقعی را القا می‌کند. بازی همچنین شامل یک بخش داستانی است که باید با شرکت در مسابقات مختلف توجه اسپانسر‌ها را جذب کنید و پله‌های ترقی را یک به یک طی کنید! گرافیک بازی هنوز هم بسیار زیبا به نظر می‌رسد و طراحی خودرو‌ها، تماشاگران حاضر در کنار پیست و علی‌الخصوص تاثیرات آب و هوایی مثل برف و باران به زیبای صورت گرفته‌است.

۱۳- Call of Juarez: Gunslinger

سازنده: استودیو تک‌لند

سال انتشار: ۲۰۱۳

سبک: شوتر اول‌شخص

پس از افتضاحی که Cartel برای سری Call of Juarez به بار آورد، کم‌تر کسی به نسخه بعدی بازی امیدوار بود. ولی Gunslinger با بازگشت به غرب‌وحشی و ریشه‌های این سری، توانست مجددا یک اثر خوش‌ساخت وسترن را تقدیم طرفداران کند. این بازی یک شوتر اول‌شخص خطی است و گیمر هدایت سیلاس گریوس را بر عهده دارد که یک جوینده طلا است. البته جناب گریوس راوی داستان نیز است و شیوه اغراق‌آمیزی در روایت داستان خودشان در پیش می‌گیرد که همین مساله به خوبی چاشنی طنز را به داستان بازی وارد کرده است. ولی مهم‌ترین بخش این بازی گیم‌پلی جذاب آن است که قابلیت‌های مثبت نسخه دوم مثل اسلوموشن کردن صحنه و از همه مهم‌تر دوئل‌ها مجددا در آن دیده می‌شوند. همچنین در این نسخه یک قابلیت جدید نیز به بازی اضافه شده که امکان جاخالی دادن از گلوله‌های دشمن را فراهم می‌کند. همچنین بازی برخی مولفه‌های هرچند جزئی سبک نقش‌آفرینی را نیز در خود گنجانده و گیمر می‌تواند با پیشرفت در بازی توانایی‌های شخصیتش را ارتقا دهد. سلاح‌های بازی تنوع زیادی ندارد و همین عامل در کنار کوتاهی بازی مشکلات آن به‌شمار می‌روند. گرافیک بازی نیز که با موتور اختصاصی «کروم انجین» ساخته شده، کمی حالت کارتونی دارد که حال و هوای خوبی به بازی می‌دهد.

۱۴ – Monkey Island 2 Special Edition

سازنده: لوکاس‌آرتز

سال انتشار: ۲۰۱۰ (نسخه بازسازی شده)

سبک: ماجراجویی اشاره و کلیک

دهه ۹۰ میلادی را می‌توان دوران حکم‌رانی بازی‌های ماجراجویی اشاره و کلیک نامید که در راس آن‌ها نام استودیوی لوکاس آرتز دیده می‌شود. سری بازی‌های Monkeny Island هم مربوط به همین بازه زمانی هستند که نام ران گیلبرت به عنوان سازنده آن‌ها برای طرفداران این سبک بسیار خاطره‌انگیز است. حال نسخه‌های اول و دوم این بازی که در سال ۲۰۱۰ بازسازی شدند، با استفاده از قابلیت Backward Compatibility بر روی ایکس‌باکس وان قابل بازی هستند که بدون شک بهترین بازی‌های ماجراجویی در‌دسترس نیز به شمار می‌روند. داستان نسخه دوم چند ماه پس از وقایع قسمت رخ می‌دهد که «گایبراش تریپوود» در تلاش برای پیدا کردن گنج و تبدیل شدن به مشهور‌ترین دزد دریایی دریای کاراییب است که آرزوی دیرینه وی به شمار می‌رود. معما‌های بازی بسیار فسفر‌سوز (!) هستند و به همین دلیل هم در نسخه دوم یک درجه‌سختی آسان نیز در آن گنجانده شده است. رابط کاربری بازی نیز همانند اکثر آثار هم‌دوره است که دیالوگ‌ها، گزینه‌های تعامل با محیط و لیست آیتم‌ها را شامل می‌شود. یکی دیگر از دلایل موفقیت این بازی‌ طنز به کار‌رفته در داستان و رفتار شخصیت‌هایش است. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا جزیزه میمون‌ها یکی از بهترین بازی‌های ادونچر تاریخ شود.

۱۵ – Rainbow Six Vegas 2

سازنده: یوبی‌سافت مونترئال

سال انتشار: ۲۰۰۸

سبک: شوتر اول‌شخص تاکتیکی/پلیسی

بازی‌های کمی در سبک شوتر تاکتیکی ساخته می‌شوند که بدون شک سری Rainbow Six بارز‌ترین آن‌ها است. این بازی که نسخه آخرش هم در شرف عرضه است، یکی از جذاب‌ترین بازی‌ها برای تجربه همراه با دوستان نیز به‌شمار می‌رود. حال قابلیت Backward Compatibility ایکس‌باکس وان شاهد حضور نسخه‌های اول و دوم از سری وگاس این بازی است که البته بر‌خلاف نسخه جدید، امکان بازی آفلاین و بخش داستانی نیز در آن‌ها تعبیه شده است. در نسخه دوم گیمر کنترل شخصیت «بیشاپ» را بر عهده دارد که البته شکل ظاهری و تجهیزات وی بر‌خلاف نسخه اول کاملا قابل شخصی‌سازی هستند. پس از آن باید در کنار هم‌تیمی‌هایتان شهر لاس‌وگاس را از شر تروریست‌ها پاک‌سازی کنید. مراحل خنثی‌کردن بمب و نجات گروگان‌ها در این نسخه هم دیده می‌شوند که البته برای انجام دادن آن‌ها آزادی عمل کاملی دارید و بازی به هیچ‌وجه یک اثر خطی به‌شمار نمی‌رود. در کنار این مراحل، بدون شک جذاب‌ترین قسمت بازی همکاری تیمی در کنار دوستان است که چهار نفر به طور همزمان می‌توانند بازی را در کنار یکدیگر تجربه کنند. علی‌رغم مدت زمان زیادی که از انتشار این بازی می‌گذرد، هنوز هم جلوه‌های بصری آن همانند دیگر بازی‌های یوبی‌سافت زیبا به نظر می‌رسند.

۱۶- Perfect Dark Zero

سازنده: استودیو رِیر

سال انتشار: ۲۰۰۵

سبک: شوتر اول‌شخص مخفی‌کاری

بازی Perfect Dark Zero یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های این لیست است که به عنوان یکی از بازی‌های انحصاری و هنگام عرضه کنسول ایکس‌باکس 360 در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. بازی یک شوتر اول‌شخص مخفی‌کاری است که البته در زمان سنگرگیری زاویه دوربین به سوم‌شخص تبدیل می‌شود. همچنین در این بازی شاهد ۱۴ مرحله داستانی و یک بخش چند‌نفره جذاب هستیم که خود شامل چند حالت متفاوت است. گیمر‌ها در این بازی کنترل شخصیت «جوانا دارک» را بر‌عهده دارند که باید ماموریت‌های مختلفی را در طی هر مرحله انجام دهند. یکی از نکات جالب بازی درجه‌سختی بالای آن است که در صورت مرگ شخصیت، باید کل مرحله را از اول آغاز کنید. همچنین امکان تجربه بخش داستانی به حالت Co-op نیز وجود دارد که هم به شکل Split Screen و هم از طریق Xbox Live می‌توان آن را بازی کرد. این اثر علی‌رغم مشکلاتی که در نحوه روایت داستانش داشت، در مجموع بازخورد‌های مثبتی از منتقدان دریافت کرد و از این رو از لحاظ اقتصادی هم با فروشی بالغ‌بر ۱ میلیون نسخه یک محصول موفق به‌شمار می‌رود. البته Perfect Dark Zero عمده محبوبیت خود را مدیون بخش چند‌نفره جذاب خودش است که ۳۲ نفر به صورت همزمان می‌توانند با یکدیگر مبارزه کنند.

۱۷ – Fallout 3

سازنده: بتسدا

سال انتشار: ۲۰۰۸

سبک: نقش‌آفرینی جهان‌باز

سال ۲۰۰۸ و عرضه فال‌اوت 3 توسط بتسدا یکی از به‌یاد ماندنی‌ترین لحظات در تقویم طرفداران سبک نقش‌آفرینی است. این بازی که پس از گذشت سال‌ها از نسخه دومش عرضه شد، یک اثر فوق‌العاده آخر‌الزمانی را تقدیم طرفداران می‌کند که می‌تواند به لطف دنیای وسیع، فضاسازی فوق‌العاده و گیم‌پلی غنی برای مدت زمان طولانی بازی‌کنان را سرگرم کند. بدون شک مهم‌ترین عامل در موفقیت‌های فال‌اوت 3 گیم‌پلی بازی است که به لطف معرفی سیستم جدید V.A.T.S مبارزات بسیار جذابی دارد. همچنین المان‌های نقش‌آفرینی بازی نیز به خوبی در آن تعبیه شده‌اند که تمام این عوامل در کنار جلوه‌های بصری مناسب آن فال‌اوت 3 را به یک اثر شاهکار تبدیل می‌کنند. داستان بازی ۳۶ سال پس از وقایع نسخه دوم و ۲۰۰ سال پس از انفجار اتمی عظیم رخ می‌دهد که گیمر باید در ویرانه‌های واشنگتن داستان منحصر‌به فرد خودش را روایت کند. همچنین امکان شخصی‌سازی کامل کاراکتر یکی دیگر از نکات مثبت بازی است و می‌توانید داستان شخصیت خودتان را از همان بدو تولدش دنبال کنید. بازی فال‌اوت 3 در زمان عرضه جوایز بسیار زیادی نصیب خود کرد که از آن میان می‌توان به «بهترین بازی و بهترین نقش‌آفرینی سال از دیدگان بازی‌سازان» اشاره کرد.

۱۸- Super Meat Boy

سازنده: تیم‌میت

سال انتشار: ۲۰۱۰

سبک: پلتفرمر

سوپر میت بوی یکی از بازی‌های عجیب و خاص پلتفرمر است که تجربه آن به هر شخصی بر روی هر کنسولی شدیدا پیشنهاد می‌شود! دارندگان ایکس‌باکس وان هم که تا امروز از داشتن این بازی محروم بودند، از این پس می‌توانند به لطف قابلیت Backward Compatibility نسخه ایکس‌باکس 360 آن را تجربه کنند. Super Meat Boy که نسخه‌ای بهبود یافته از بازی تحت فلش Meat Boy سال ۲۰۰۸ است، توسط «ادموند مک‌میلان» و «تامی ریفِنیس» به صورت مستقل ساخته شده است. این بازی نمونه‌ای از یک اثر پلتفرمر چالش‌بر‌انگیز با خشونت بسیار بالا است که گیمر کنترل شخصیتی مکعبی شکل به نام «میت‌بوی» را بر‌عهده دارد. این شخصیت برای نجات دادن نامزدش از دست دکتر فِتوس تلاش می‌کند که در این بین باید از سد موانع بسیار دشوار و خطرناکی عبور کند. بازی علی‌رغم داشتن درجه سختی بسیار بالا، از یک گیم‌پلی خوش‌ساخت و اعتیاد‌آور بهره می‌برد که در کنار گرافیک خاص آن و تمایل بسیار بالای سازندگان به نشان دادن خون (!) و تکه‌تکه شدن شخصیت اصلی در بازی، Super Meat Boy را به یک اثر موفق تبدیل می‌کنند که در مجموع توانست بیش از ۱ میلیون نسخه فروش کند. سایت IGN این بازی را سخت‌ترین بازی سال و Gamespot بهترین بازی دانلودی سال معرفی کردند.

۱۹ – Gears of War Series

سازنده: اپیک گیمز / پیپل کن فلای

سال انتشار: ۲۰۰۶ – ۲۰۰۸ – ۲۰۱۱ – ۲۰۱۳

سبک: شوتر سوم‌شخص

مجموعه بازی‌های Gear of War در کنار سری Halo به عنوان بهترین آثار انحصاری کنسول‌های خانواده ایکس‌باکس شناخته می‌شوند که البته ایکس‌باکس وان، به جز نسخه بازسازی شده قسمت اول فعلا اثری از این مجموعه دریافت نکرده و قسمت چهارم برای آن در دست ساخت است. با این حال به لطف قابلیت اجرای بازی‌های قدیمی، می‌توانید چهار نسخه اول این مجموعه را بر روی کنسول خودتان تجربه کنید. سه نسخه نخست بازی دنباله داستانی یکدیگر هستند که با تمرکز بر روی شخصیت «مارکوس فینیکس»، مبارزه انسان‌ها با لوکاست‌ها و لمبنت‌ها را نشان می‌دهند. ولی داستان نسخه Judgment به وقایع پیش از قسمت اول بازی بر‌می‌گردد و بر روی شخصیت «دیمون بیرد» تمرکز دارد. عامل اصلی موفقیت و محبوبیت این بازی‌ها، روایت جذاب داستانی در کنار گیم‌پلی خاص آن است که باید برای هر اقدامی در بازی برنامه‌ریزی داشته باشد و بی‌مهابا به دل دشمن زدن، ثمره‌ای جز شکست نخواهد داشت. همچنین تمام نسخه‌های بازی در زمان خود یک موفقیت بزرگ در زمینه جلوه‌های بصری به‌شمار می‌رفتند و هنوز هم می‌توان از تماشا آن‌ها لذت برد. همچنین این بازی‌ها شامل حالت چند‌نفره نیز هستند و می‌توان از طریق همکاری تیمی هم روند داستانی آن را تجربه کرد.

۲۰ – Doom 1 & 2

سازنده: اید سافت‌ویر

سال انتشار: ۲۰۱۲ (نسخه‌های مخصوص ایکس‌باکس 360)

سبک: شوتر اول‌شخص

شاید Wolfenstein بنیان‌گذار سبک شوتر اول‌شخص باشد، ولی این بازی دووم بود که با به تکامل رساندن عناصر آن بازی این سبک را به بهترین شکل ممکن معرفی کرد. به همین دلیل هم هنوز پس از گذشت بیست و چند سال از معرفی نسخه‌های اولیه بازی، می‌توان دووم را فارغ از جلوه‌های بصری و فقط به دلیل گیم‌پلی نابش تجربه کرد و لذت برد. عرضه بازی‌های دووم بر روی کنسول ایکس‌باکس 360 البته داستان عجیبی نیز دارد و پس از عرضه اولیه در سال ۲۰۱۰، اکتیویژن امتیاز این بازی‌ها را از دست داد و در نتیجه این دو نسخه از شبکه Xbox Live جمع‌آوری شدند. ولی بستدا دوباره در سال ۲۰۱۲ آن‌ها را برای کنسول مایکروسافت عرضه کرد و در حال حاضر هم قابلیت Backward Compatibilty امکان اجرای این بازی‌ها را در کنسول نسل‌هشتمی این شرکت فراهم می‌کند. گیم‌پلی دووم،‌تنوع بالای دشمنان و سلاح‌ها و مراحل بسیار دشوار آن جذابیتی خاص و عجیب دارند که حتی گذر زمان هم نمی‌تواند آن‌ها را تکراری و خسته‌کننده کند. همچنین گرافیک این نسخه‌ها نیز تا حدودی توسط بتسدا بهبود یافته تا حداقل بر روی صفحه‌نمایش‌های فعلی عملکرد بهتری داشته باشد. ولی بدون شک طرفداران این بازی، دووم را نه برای گرافیک که برای گیم‌پلی‌اش مجددا تکرار خواهند کرد.

20102

کد خبر: 562829

وب گردی

وب گردی